]Jag behöver hjälp!

Vår familj står och väger mellan två fabrikörer, Eksjöhus samt Lb hus.
Hos Eksjöhus har vi fastnat för TREND från Egna hem serien, och hos Lb Hus Green Edition, Viggen eller kanske Hägern (dock lite för dyr).
Lb Hus lite dyrare i mina ögon dock har vi en tomt genom Lb som är lite billigare så där jämnar det ut sig.

Har enligt kalkyl fått absolut mer hus och tomt hos Eksjö Hus för pengarna enligt mina ögon sett!

Har inga erfarenheter alls av dessa leverantörer sedan innan, försäljarna mycket bra hos båda osv., men om ni fick välja, vad hade det blivit??

När det gäller värmesystem, så har vi räknat med en IVT 490. Har dock hört att den inte är speciellt bra, utan att man ska uppgradera sig till 495 Twin för 37 000:- som är det pris jag har fått. Finns det ngn sanning i detta??
Lb Hus har ju Nibe, och där uppgraderar man sig från 360 till 640? på 11 000:-
Här har man då hört att Nibe skulle vara bättre än IVT

VAD ÄR SANT?????

Tacksam för alla synvinklar!!
 
Redigerat:
I mina ögon håller Eksjöhus lite bättre kvalitet. Bättre stomme, råspont i taket, OSB i alla ytterväggar. Vad gäller pannan skulle jag lätt välja IVT495(jag betalade dock bara 16000 för uppgraderingen maj 2007), hade den i vårt Eksjöhus och var mycket nöjd med förbrukningen, 490 är för klen för att värma 150 m2. I nya huset kör vi en Nibe, är helt ok den med.

Tror LB-hus också är bra, har ju totalentreprenad om man uppskattar det (gör inte jag då jag tycker man betalar för ingenting). Lite tråkigare hus, nya Trend är ju asläckert.

Du får gå på känsla helt enkelt, vilket kommer ni trivas bäst i, vilken leverantör tror du att du får mest för pengarna.
 
Vad är bättre i stommen hos Eksjöhus? För visst har väl LB-hus 2-skiktssytem med lättreglar i väggarna? Och LB har väl Elite Extreme-fönster vilket inte Eksjöhus har? Själv tycker jag LB-hus överlag har ett bättre koncept så länge man bara lägger till spån/osb i väggarna. Dessutom är LB-Hus P-märkta. Fast Eksjöhus har ektrapp som standard om man tycker det är viktigt....
Totalentreprenad är juridiskt överlägset alla andra entreprenadformer och är den form som rekommenderas av konsumentverket.
Hur ser enerigberäkningarna ut för de olika husen?

Om du har rätt markförhållanden för en 495'a tycker jag absolut du skall välja det.
 
Vi fick offert på att uppgradera från IVT 490 till IVT 695 Twin för 31400:- + ev hål eller slang. Vårt hus är tänkt att bli ca 150 kvm som det ser ut nu.
 
kungkokos skrev:
Om du har rätt markförhållanden för en 495'a tycker jag absolut du skall välja det.
Oj! Såg inte att det var så pass dyrt! Läste nog fel. Ingår slang och grävning i kostnaden?
Tror faktiskt annars att du kan ha lite svårt att tjäna tillbaka investeringen. Räkna ut hur mycket du förväntas spara och slå kostnaden över tiden. Efter hur mångar år når du då break even och kan man förvänta sig att pumpen fortfarande funkar då?
 
Totalentreprenad mannen kom in efter mig, oväntat :D . Har för mig att Eksjöhus vägg är lite tjockare än LB hus vägg, dvs lite större stomme, mer isolering vilket jag anser är vettigt. Visst jag håller med om att uppbyggnaden av LB-hus vägg är bra, bara det att jag anser den lite tunn. Vet inte hur mycket skillnad det gör med extreme fönstrena 1.2 till 0.9, viss skillnad gör det såklart. P-märkningen ger jag inte så himla mycket för, du kan provtrycka vilket hus som helst och får ut resultatet av hanverkarnas jobb. Men som sagt det är mest en smakfråga tror bägge husen är bra val.
 
Viktiga frågor att ta hänsyn till:

1) EXAKT hur ser avtalen ut. Är de jämförbara avseende avtalsform (totalentreprenader båda eller??)
2) VEM är det som kommer att hålla i hammaren på just det huset som du ska bygga?
3) Vad säger referenser på orten om just den personen/organisatonen?
 
Volvos punkt 2 är den enskilt viktigaste punkten för ett lyckat husbygge, oavsett entreprenadform!!
 
Tack för tipsen!

Vi får se vad det blir, TREND huset verkar vara prisvärt samt bra planlösning ihop med en modern stil.
Green Edition från Lb är ju ungefär samma hus utseendemässigt, men planlösningen är dock lite sämre i mina ögon. Däremot är vi jäkligt tända på Viggen eller Hägern från Lb, lite dyrare men med bra planlösning samt ett loft.

Vi kommer att gå på totalentrepenad, blir bäst så för oss. Det är bara att hoppas att det funkar hos båda leverantörerna oavsett vilken vi väljer.

Men som sagt fortsätt GÄRNA att skicka in kommenterar ang. de olika samt fördelar/nackdelar om vice versa.

tack på förhand
 
bumpaberra skrev:
Totalentreprenad mannen kom in efter mig, oväntat :D . Har för mig att Eksjöhus vägg är lite tjockare än LB hus vägg, dvs lite större stomme, mer isolering vilket jag anser är vettigt. Visst jag håller med om att uppbyggnaden av LB-hus vägg är bra, bara det att jag anser den lite tunn. Vet inte hur mycket skillnad det gör med extreme fönstrena 1.2 till 0.9, viss skillnad gör det såklart. P-märkningen ger jag inte så himla mycket för, du kan provtrycka vilket hus som helst och får ut resultatet av hanverkarnas jobb. Men som sagt det är mest en smakfråga tror bägge husen är bra val.
Vill bara understryka tidigare inlägg om det här med vägguppbyggnaden. En tunnare vägg, men där man bryter köldbryggorna kan mycket väl vara bättre. Tänk vanliga kaffetermos-tekniken.
Sen är fönstrena husets andra svagaste punkt (efter innetaksisoleringen) när det gäller energiförluster. Alla förbättringar här är en stor bonus. Stomm-kriget tycker jag således att LB-hus vinner.

Och ärligt talat Bumpaberra - det här med totalentreprenad kan man inte bortse ifrån - juridiken är väldigt tydlig i detta fall. Jag har själv upplevt detta vilket sparade mig rätt mycket pengar och problem. Konsumentverket är också oftast en bra polare att lyssna på i konsumentfrågor....

Och så till sist - P-märkning får man inte bara genom att trycktesta husen - då skulle alla göra det. Även om jag tycker att alla borde trycktesta som standard. Eksjöhus gör inte det va som standard? Det kostar ju ca 10 000 och bör tas med i jämförelsen.
 
Ni har säkert rätt om väggen grabbar. I mitt nya lösvirkeshus har jag exakt så som ni skriver med bruten köldbrygga fast med större stomme ändå. Ok 1-0 till LB-hus.

Totalentreprenad är jag ändå inte så himla imponerad av. Har byggt med delad entreprenad båda gångerna och tycker det är klockrent. Ponera att du är missnöjd med stora husfirman X som lätt kan ta en rättgång mot lilla dig istället för att ringa bosse rörkrökare och tala om att du är missnöjd. Tycker helt enkelt att det är enklare samt att man styr kvaliteten lättare med delad entreprenad.

Ja ja tillbaka till trådskaparen. Håller med dig att Viggen är ett fint hus och skulle ställa trend i ett annat dager.
 
Vilken värmepump som ingår är också viktigt för den framtida ekonomin. Eksjöhus har som standard bergvärme kombinerat med frånluft alternativt jordvärme kombinerat med frånluft (IVT 495 twin eller IVT 695 Twin) Vad jag vet så har LB-hus endast frånluftsvärmepump från Nibe.
 
Vi bygger för tillfället ett Viggen. Vi är helnöjda med valet och huset är döläckert.
Dock så handlar det, som nämnts tidigare, om VEM SOM HÅLLER I HAMMAREN!
Vi är tyvärr inte helt nöjda med arbetet så här långt. Efter 3 veckor sen husresning så är huset fortfarande inte "tätt". Takkonstruktionen är "klar"(pannor på) men under takskägget är det fritt "blås" rakt in i huset. Inte vidare smart då det nu vid denna årstiden är väldigt fuktigt. Dessutom är skarvarna mellan ytterväggarna(modulerna) inte igensatta.
Det är en klurig balansgång mellan byggledaren och byggherren under ett husbygge. Man måste säga ifrån, men samtidigt inte vara en "byggledare" åt den riktiga. Det kan bli skitjobbigt att så tidigt i bygget bli osams. Man får helt enkelt lita på sin kvalitetsansvarig så han eldar på byggledaren då och då. Lite maktlös känner man sig faktiskt, men man får stå på sig!
Det är inte enkelt att bygga hus....men det är värt alltihopa många ggr om. Så resonerar jag och frugan iallafall! Lycka till därute
 
Bara sådär med lite känsla mellan tumme och pekfinger. Vi har varit inne på både Eksjö och Lb tidigare och känslan är väl att Eksjö bygger en känsla hos kunden som anspelar på kvalité och tradition. Mycket snack om råspont, tjocka väggar mm.
LB bygger lite modernare, lite fräckare, lite anspelning på den moderna trendiga kunden. Personligen så är jag mer tillfreds med LBs framtoning, men kanske inte deras grundstandard som jag upplever som tunn. Då är det inte tjockleken på väggen jag menar utan hela koncepet som inte är något extra.

När vi kollade på Eksjö var det väldigt traditionellt och deras hus som vi kollade på var minst 10 år gammalt i modellen. Men jag har sett nya modeller som kommit så de har säkert snäppt upp sig.

Svårt att välja men välj ett hus som ni vill ha, inte det som det bara blev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.