Där har du helt rätt, en smartare styrning är viktig. Orsaken att oljefyllda radiatorer anses ge mindre torr luft är just det faktum att de går med en lägre,jämnare temperatur genom att de inte pytsar ut all värme på en gång utan effekten går till att värma oljan som sedan sakta släpper ut värmen i rummet. Den slutliga effekten blir en jämnare värme som inte plågar ögats slemhinnor lika mycket.

Sen tycker jag nog att det är termostaterna/styrningen som behöver bytas, inte radiatorerna. En ny radiator med känsligare termostat har ändå problemet att termostaten sitter för nära golvet och ofta mot en yttervägg som i 70-talshus varierar i temp med utetempen.

Luftvärmepump är ett mycket bra råd om man inte vill lägga ut en mindre förmögenhet. Jag bygger på ett markstativ som ska ut så fort tjälen gått ur jorden så att det går gräva och isolera så det står stilla. Tror att det blir mycket stomljud med väggmontage. Nån som har provat?
 
Om det blir stomljud beror på vad du har för vägg. En massiv betong eller tegelvägg så är det inte så stor risk. Har du en trävägg är det större risk.
 
Rrrrr, hur skulle luften bli torrare med vanliga element? fukten kan ju inte försvinna däremot kan den relativa luftfuktigheten runt värmestavarna i elementet vara lägre än den relativa fuktigheten som samma luft får när den har nått rumstemperatur.
En gång till för det är en vida spridd missuppfattning.
Relativa luftfuktigheten påverkas lika avsett vad som används som värmekälla och den blir lägre vid stigande temperatur och högre vid sjunkande temperatur.
 
OCH med elektronisk (känsligare) termostat så blir aldrig ett elelement varken hett eller kallt om det är rätt dimensionerad effekt, kopplingsintervallet är så litet att värmestavarna och plåten hinner inte bli heta.

Ett oljefyllt med för liten effekt med bimetalltermostat blir också (glöd)hett.

Protte
 
Rrrrr, det enda som kan förändras med olika direktverkande radiatorer är den upplevda miljön och som du skriver värmespridningen inte den relativa luftfuktigheten. Den intensiva värmen från radiatorer som kör för fullt upplever åtminstone jag på ungefär samma sätt som om luften var extremt torr, trots att min hygrometer säger nåt helt annat.

elmont, varm luft kan bära mer fukt (RF) än kall luft och tvärtom. Visst var det så du menade?
 
niblom, trävägg, jag gräver till våren!
 
PH2, ja.
För att få ett bra "klimat" med elvärme bör man överdimensionera radiatorerna och ha minst 60 Watt/m2 och gärna 80 Watt/m2 då kommer radiatorerna (oavsett typ) endast bli lite varma och gångtiderna korta. Det upplevs som behagligare.
 
En sak man ofta glömmer med elelement är att slutna panelradiatorer, med eller utan olja, skickar en del värme ut genom väggen. Den faktiska verkningsgraden sjunker trots att elementet gör värme av all ström...Välj öppna konvektionsradiatorer eller sektionsradiatorer om man nu vill ha oljefyllda av någon anledning.
Oljefyllda element ger varken torrare eller mindre torr luft, i viss mån kan den kompensera för en dålig termostat men då är det en skräpradiator, den enda fördelen är att man slipper bräntdammlukten på höstkanten.
 
elmont skrev:
PH2, ja.
För att få ett bra "klimat" med elvärme bör man överdimensionera radiatorerna och ha minst 60 Watt/m2 och gärna 80 Watt/m2 då kommer radiatorerna (oavsett typ) endast bli lite varma och gångtiderna korta. Det upplevs som behagligare.
Sant, samt då ihop med bra termostater.
 
Ett markstativ till luftluft behöver du inte ens gräva för, ställ det bara plant, t.ex några platta markstenar räcker gott och väl.
Precis som du tror så är nämligen träväggar väldigt riskabla, har varit med om att det låter mer inomhus genom resonans än vad det låter ute.
 
Danne031, ursäkta att jag svävat ut lite med tråden men jag kunde inte låta bli att fråga.
I våra trakter så blir tjälen rätt djup och till på köpet så står huset på lite tjälsjuk mark. Farhågorna var att man med tiden skulle få problem med läckage på rör/kopplingar pga rörelserna mellan hus och stativ. Räknar med att gräva ned ett rejält lager med markskivor som täcker ett par m2 och sedan fylla upp och lägga trädgårdsplattor som underlag till stativbenen.
 
Jag har ställt mina på ett par lecablock. Kanske inte jättesnyggt, men enkelt...
 
Vad kostar en nordenberedaren jämfört med en vanlig beredare?
Någon som har jämfört priser med effekten?
 
H
En luftvärmepump kan du inte ställa på några trädgårdsplattor. Det blir snett och vint efter ett halvår. Du måste i så fall gräva ned eller gjuta ett par ordentliga och helst koniska betongplintar ned till under frostfritt djup.
Finns det inte betonggrund att fästa konsoler på.

En nordenberedare är såpass dyr att man måste vara stor vattenförbrukare för att det ska gå ihop, annars är ju själva iden bra.
 
Om man kan installera fjärrvärme, är det en lönsam investering? (el mot fjärrvärme) nya rör och element i hela huset.
Finns det nått bidrag man kan få för detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.