Vi har nyss köpt hus med vedvärmning. Pannan är en Diom Vedunic, fläktstyrd keramikpanna med underförbränning.

Står just nu i begrepp att köpa lite ved som ska få torka ett år, detta årets förbrukning har vi redan. Två frågor:

Om man köper färdigkluven färsk ved i april-maj, hinner den torka på ett år (lagrad i carport eller liknande)?

Vilket trädslag är bäst för pannan? Har hört att björkved är bäst men hur mycket skiljer det om man köper blandved av lövträd?
 
Det mesta går att elda i en panna.Det ända är väl att man ska vara lite försiktig med ek. Den innehåller syra som kan slita på pannan och skorstenen med tiden.Om man eldar mycket ek bör man torka den något eller ett par år extra.
 
Jag slår ett slag för syren... Riktigt högt energinnehåll. Svårt att få tag i så det räcker till årsveden dock.
 
Nja, syrén är nog inte aktuellt. Alternativen är snarare björkved eller blandlöv. Det skiljer ju en del i pris.
 
Detta finns nog många åsikter om men jag skulle inte betala extra för ren björk som pannved utan köpa billigare bland ved av löv. Beror givet vis på prisskilnaden.
En fördel skulle möjligen vara att man inte behöver ändra inst på pannan om man alltid eldar samma bränsle.Själv eldar jag allt från "sörgran" till björk och ek och det gör att man får vara lite aktiv med spjällen på pannan beroende på andelen löv kontra barr i ilägget.
 
Viktigast är att veden är riktigt torr.
 
Fundera även på hanteringen av veden.
Ju färre gånger man hanterar veden desto bättre är det även om det roligt i början att elda så blir det tråkigt i längden då är det bra att ha en rationell ved hantering så att uppvärmnings bestyren kräver så liten arbets insats som möjligt.
 
  • Gilla
Samppa
  • Laddar…
Tänkte köpa färdighuggen och kluven. Lagras i vedbod och flyttar in ca 1-2 kubik i taget till pannrummet så den blir riktigt torr och fin tänkte jag.
 
Spelar det ingen roll för pannans livslängd så länge man kör med lövved? Har hört att barrved ger mer tjära, sot och annat som är skadligt för panna och skorsten. Stämmer detta? Är helt ny och grön vad det gäller ved.
 
När du köper ved kom ihåg att betala mindre för lättare ved/m3 AL ASP odyl.
den värmer lika bra /kg som annan ved men går sas.fler klabbar/kg
 
OK, är det därför blandlövved är billigare än björk?
Känns ändå som mer prisvärt med 300 kr/m3 för blandlöv än 350 kr/m3 för björk? Gäller färsk ved, färdigkluven.
 
BiFuel skrev:
OK, är det därför blandlövved är billigare än björk?
Känns ändå som mer prisvärt med 300 kr/m3 för blandlöv än 350 kr/m3 för björk? Gäller färsk ved, färdigkluven.
Mellanskillnaden blir ju bara 1250:- om du gör av med 25m3/år.
Det kanske det är värt, då får du enbart björk som klassas som det bästa.
 
roke skrev:
Mellanskillnaden blir ju bara 1250:- om du gör av med 25m3/år.
Det kanske det är värt, då får du enbart björk som klassas som det bästa.
Så kan man ju se det... ett annat sätt att se det är att med björk blir vedkostnaden mer än 15% högre ;)
Om man lätt kunde spara så mycket på alla andra områden skulle man snart ha tjänat en hacka. Här äts väl viss del upp av att björken ger mer energi... men ändå.
 
Man får ut mer energi av björkved än barr 6kg mer av barren går det åt för att värma min tank,per eldningstillfälle.Kanske inte blir så mycket billigare med barr?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.