Hej, nu var det dags igen :)
vi har varit och tittat på ett hus som vi verkligen gillar men som vi ändå känner oss lite osäkra kring.
I hus beskrivningen står det en del saker som (nya fönster fast det uppenbarligen Inte är nya förnster) osv. Vi blir lite fundersamma då det kanske är andra saker som inte stämmer då?
Elen på övervåningen var dirket livsfarlig så det måste ju bytas dirket, någon som vet vad det kan kosta mellan tummen och pekfigret?

Avloppsstammarna var bytta (om jag försåt det rätt innebär det att alla avloppsstammar då är bytta i huset, eller är det möjligt att bara byta i en del av ett hus vid stambyte?

Anledningen till att jag frågar det är att vi fick en känsla av att de som bor i huset är sådana som påbörjar ett projekt och sedan inte avslutar för att påbörja ett annat, med ett halvfärdigt haffsigt intryck till följd.

En annan fundering vi hade var taket (det står att det är bytt för 10 år sen) men när man tittar på det på närmare håll så ser det äldre ut än så ,lite mossa osv, Min fråga är då - är det möjligt att ett tio år gammalt tak kan ha lite lösa pannor och mossa och se allmänt gammalt ut? hoppas jag inte utryckt mig luddigt.

Tacksam om någon tar sig tidför råd och tips
 
Jag hade utgått ifrån att mina egna observationer är mer riktiga än objektbeskrivningen. När man väl köpt huset spelar det inte så stor roll om man hade rätt eller fel. Eftersom man förmodningen aldrig kommer att vinna någon rättstvist. Utgå från att alla saker som är tveksamma plus lite till kan komma att behöva bytas eller renoveras och justera erat maxpris efter det!

El är ganska dyrt om du inte känner någon elektriker. Så vad det kostar…typ 500kr/h plus materialet.
 
Thomas59
Lite lösa, spruckna takpannor och mossa är fullt möjligt på 10 år. Har själv köpt ett hus som är 10 år och bytte omgående 5-6 spruckna, skadade takpannor.

Till våren ska jag ta tag i mossbeväxningen på skuggsidorna på taket. Det är ordentligt med mossa och på vissa ställen stora mossklumpar.
 
Viss mosspåväxt etc. kan det bli på tio år. Det kan ju också vara så att de har återanvänt gamla takpannor men lagt om papp etc. under. Men om de påstår att fönstren är nya fast det är uppenbart att de inte är det, då bör ni nog hålla ögonen öppna för fler tveksamheter ...
Under alla omständigheter bör ni ta in en besiktningsman om ni beslutar er för att skriva kontrakt på huset.
 
Den där känslan man får av att saker och ting inte stämmer är oftast mycket viktig att ta fasta på. Det är fullt möjligt att byta en del avoppsrör, men inte alla och dessutom låta gamla gjutjärnsbrunnar vara kvar, men ändå kalla det för stambyte. Det är fullt möjligt att byta ett par glasrutor för att barnen sparkat fotboll, och kalla det för nya fönster. Lite ny takpapp på carporten blir "nytt tak" och det faktum att man från en liten svacka på gräsmatta grävt ned tre ett par meter dräneringsslang för att leda bort vattnet som samlas där blir "nydränerat".

Lagen är skriven så att det är ni som köpare som har en oerhört stor undersökningsplikt och har att avslöja dessa saker. En del ser man själv, en besiktningsman ser mycket mera och lyssnar man sedan av sina intryck från säljaren och ifrågasätter alla utfästelser så brukar man kunna komma ganska nära sanningen.
 
Tack för era svar!
Ja man blir lite tveksam när det står någonting som inte stämmer med verkligheten.
Jo det är klart vi tar dit en besiktningsman om vi skulle köpa det.

En annan fundering vi har är att det står några stora granar c 1-2 meter från huset, då jag har hört att de kan skada huset med fukt eller rötter? Är det något som någon vet något om?
 
tack Swetrot, det var lite det jag befarade med s.k stambyte - att det går att endast byta några avloppsrör och låte de andra vara kvar och kalla det stambyte.

Det står i.f i beskrivningen att "Avloppsstammar är bytta i huset 2001 Samt Vattenledningar är nya.
Jag "tolkar" det som att allt är bytt.

Det är många funderingar..huset är ganska stort också 195 m2 -dock är det bergvärme men vi har inte fått några uppvärmingsksotnader ännu från säljaren. Vad tror ni det kan kosta att värma upp ett hus av den storleken med bergvärme?
 
Du kan ringa nätbolaget i området och fråga om förbrukningen. Det gjorde jag och då gav de mig en utskrift som visade elförbrukningen månadsvis under det senaste året för det huset.

Fast man måste nog be väldigt snällt :)
 
Om de har bytt avlopssatammar i sin helhet så måste i princip även badrum och kök ha gjorts om samtidigt. Jag skulle tro att de har bytt en del rör men inte alla. I praktiken kan det vara väldigt svårt och kräva mycket stora ingrepp i huset att byta allt (säger jag som just håller på med partiellt stambyte).

När det gäller taket så är dte viktiga huruvida det bytt underlagspapp.
 
Hej, nu har vi varit och tittat på huset en andra gång (den här gången i dagsljus)

och vi tänkte på att fråga sådana saker som om underlaggspappen var bytt på taket (mäklaren skulle fråga säljaren om det och återkomma till oss)

sen tänkte vi på det att det står att badrummet är nytt.. det visar sig att det är säljaren själv som gjort iordning det så det är med andra ord inte fackmannamässigt gjort, och då antar jag att försäkringen inte täcker ev vattenskador??.. säljaren hade inte ens gjort klart uppsättningen av våtrumstapeten så den hängde på trekvart (och hade gjort så i ett halvår)

kan det under en sådan tid hunnit uppkomma fukskador?

en annan del av huset på c 80m2 som behöver renovers dvs sätta upp inneväggar, tilläggsisoleras, lägga golv, lister mm - någon som har erfarenhet om vad det kan kosta? (vi skulle inte göra så mkt själv utan leja bort det)

tacksam för tips och svar
 
Känns som ett billigt hus som kan bli dyrt alternativt aldrig färdigt..... Att leja bort allt jobb kommer att bli dyrare än att köpa ett i gott skick direkt och bara fixa lite ytskikt själv.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Havsutsikt skrev:
Känns som ett billigt hus som kan bli dyrt alternativt aldrig färdigt..... Att leja bort allt jobb kommer att bli dyrare än att köpa ett i gott skick direkt och bara fixa lite ytskikt själv.
Håller med :)
Lita på ditt första intryck att allt i huset är halvfärdig , halvbra och beskrivningen halv-stämmer.... leta efter ett annat hus!
gaia
 
Håller med ovanstående! Lita på magkänslan!

Leta efter ett annat hus eller pruta VÄLDIGT mycket! Nu menar jag prutning i storleksordningen 6-siffrigt.

Hoppas ni hittar ert drömhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.