5 millimeter känns lite väl mycket att dra ner dem. 2 millimeter tycker jag är lagom.
 
bigsnucke skrev:
Skruvar man ner skruven precis i nivå med trallen kommer den garanterat sticka ut efter två år, för då har trallen torkat ( krympt)...
Exakt vad jag antydde ovan. Beror nog snarare på att trallen krympt än att skruven gängat upp sig...
 
jon_h skrev:
5 millimeter känns lite väl mycket att dra ner dem. 2 millimeter tycker jag är lagom.
Att skruva trall är ju ingen exakt vetenskap, så ibland blir det två millimeter och ibland fem. I nivå med träet skulle jag dock aldrig skruva dem
 
Hursomhelst så är det ju inget jättejobb att efterdra även om man helst slipper. Självklart har trallen krympt, men min poäng är att Grabberskruvarna inte behövt efterdras till skillnad från de andra, det var allt.
 
Har kört med V/S/B trallskruv som är rostfri och även långa rackare som var antikorrisionsbehandlade vet inte vilken klass, men de var de näst bästa efter rostfritt. Min bedömning är att föredra självborrande i alla lägen samt att ha skruv med torx. Den rostfria kan vara lite mjuk om man trycker lite hårt innan den drivit ner i trät en bit, den går att få böjd då. I övrigt så går det åt mer skruv än man tror och alla lockpriser på div. trallvirke tar man igen på skruven som blir nästan lika dyr.
 
Jag måste säga att det förvånar mig att det bara är en person som förordar grabbers skruv. Det är ju på något vis trallskruvarnas "orginal".

Var köper man Grabberskruv billigast? Storpack på Bauhus eller Kruta?
 
Finns inte mycket som slår Essves Trallskruv med "CorrSeal" ytbehandling med klassning C4!
Prisvärda skruv som drar bra och med deras "Cutters"-spår så behöver man inte förborra...
Råd & Rön har testat olika trallskruv och Biltemas rostfria var en av dom som rostade mest...
 
P-plats skrev:
Råd & Rön har testat olika trallskruv och Biltemas rostfria var en av dom som rostade mest...
Var hittar jag det testet, vilket nummer av Råd&Rön?
 
H
Rypos skrev:
Var hittar jag det testet, vilket nummer av Råd&Rön?
Här är ett test http://www.gp.se/content/1/c6/28/48/14/TrallskruvNY.pdf. När ni pratar om Beijerskruv menar ni dom som heter Cutters? (grön låda för 130:- /250stycken) Jag köpte 1000 st idag och har testat några, dom skruva himla fint. När "skäret" fick fäste så ville den aldrig sluta dra och hårda förband blev det också.

Grabber med gänga under skallen blir jag lite skeptisk till, utdragskrafen och klämkraften måste bli bra mycket mindre.

Edit: Ser att de jag trodde hette Cutters är Essve skruv, står men små små bokstäver nere i vänster hörn, där ser man.
 
Redigerat:
... fast det är ju samma test, från -06.
Är det någon som vet hur korrisionsklasserna hänger ihop? Är C3 samma sak som A4 eller A2??
 
Samma test, men i den senare sammanställningen syns hur skruvarna klarade verkligheten. (Dvs korrosionsklass stämmer inte alltid...) Ex framgår inte att Grabbers skruv rostade mycket mer än TT´s.
 
Dags att lyfta denna tråd inför trallbygget.

Vilka är dom "bästa" skruvarna i år?
 
Jag körde tillslut med Essves skruv, riktigt trevlig att skruva med, tar gäng direkt osv. Om den rostar eller inte får jag väl berätta om 10 år.
 
W
Kör med Arvid Nilssons rostfria från byggmax. Har bara legat ett år men än så länge ser det fint ut. Fick ju OK i testet som det länkades till ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.