Jag och min sambo är unga och bor sen ett par månader tillbaka i ett litet tegelhus på 84 kvm (3 rok). Vi har inga barn och inga på G inom den närmaste tiden. Men självklart något vi båda vill! Därför har vi pratat att ev bygga ut när barn blir aktuellt. Eller flytta som min sambo tycker. Dock trivs jag så kanon med både hus och läge. Till sommaren ska vi nog byta tak. Min far tyckte då att vi skulle bygga ut uppåt när vi ändå är på "väg", medans min sambos pappa säger ALDRIG, det är dyrare. Vad är billigast egentligen? Bygga upp eller ut? 38 graders utan förhöjt takliv hade vi (läs jag) tänkt, som borde ge ca 40-50 kvm extra och vi hade tänkt ungefär samma storlek om vi byggde ut. Vi hade väl tänkt och leja för det mesta pga av att vi är okunniga och våra föräldrar har helt enkelt jätte dåligt med tid. Lite jobbigt för våra föräldrar har helt olika uppfattningar om att bygga upp eller ut och vi lyssnar och tror på våra egna fäder så vi blir nästan osams..!

Vore jätte tacksam för råd och hjälp!
 
ska ni ändå byta tak så borde det ju rimligtvis vara billigast att bygga uppåt, då sliper ni ju kostnaden för platta o.dyl.

tänk på att ett trapphus tar en del kvm också...
 
Tag kontakt med några byggföretag och be om prisuppgift :)
På så sätt får ni faktiska siffror att gå efter.
Driftskostnaderna blir lote lägre genom att bygga uppåt också iom att ni kan utnyttja värmen lite bättre
 
Kolla också hur det går med bygglov åt endera hållen. Ni kanske inte får bygga åt sidan/uppåt. Då gör det sig själv.
Fundera också på planlösningen, vill ni t.ex. slippa kuta upp och ner i en trappa resten av livet? Hur kommer rummen placeras? Etc. etc.
Håller i övrigt med mats_o.
 
Tänk till en gång extra om det där med 38 graders taklutning. Det stjäl vansinnigt mycket plats jämfört med masardtak och är inte så mycket billigare. Titta t.ex. här så ser du lite hur mycket det skiljer mellan taktyperna: http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.