Marlene Eskilsson skrev:
Idag har Konsumentverket publicerat testresultat: Extrautrustat Assalås ger fullgott skydd
Detta är ett annat test än det jag själv, och många andra väntar på, nämligen det som SBSC utför avseende certifiering av den uppgraderade låsversionen (version 15).

Konsumentverkets test verkar vara något helt annat där man testat om de GAMLA (kassa) låsversionerna är säkra ihop med L-järnet.
 
dubbelnolla skrev:
Detta är ett annat test än det jag själv, och många andra väntar på, nämligen det som SBSC utför avseende certifiering av den uppgraderade låsversionen (version 15).

Konsumentverkets test verkar vara något helt annat där man testat om de GAMLA (kassa) låsversionerna är säkra ihop med L-järnet.
finns på väl på http://www.sbsc.se ???

"2009-03-04]
Nu är förteckningen uppdaterad med de lås som klarat kraven för manipulation från november 2008. Produkterna har genomgått omprovning enligt dessa krav under hösten och vintern. Förteckningen över de produkter som uppfyller kraven hittar du under fliken "Sök i vår databas".


Under vintern har också en helt ny provmetod för manipulation tagits fram. Den har fått beteckningen "TR29". I skrivande stund, 2009-03-04, så har SBSC inte intygat att någon produkt uppfyllt dessa nya krav. Däremot har säkert flera tillverkare genomfört provning enligt TR29. Dessa publiceras, som vanligt, i vår förteckning när SBSC erhållit bevis, och dessa granskats, på att kraven uppfyllts"
 
snapphane skrev:
finns på väl på [länk] ???

"2009-03-04]
Nu är förteckningen uppdaterad med de lås som klarat kraven för manipulation från november 2008. Produkterna har genomgått omprovning enligt dessa krav under hösten och vintern. Förteckningen över de produkter som uppfyller kraven hittar du under fliken "Sök i vår databas".


Under vintern har också en helt ny provmetod för manipulation tagits fram. Den har fått beteckningen "TR29". I skrivande stund, 2009-03-04, så har SBSC inte intygat att någon produkt uppfyllt dessa nya krav. Däremot har säkert flera tillverkare genomfört provning enligt TR29. Dessa publiceras, som vanligt, i vår förteckning när SBSC erhållit bevis, och dessa granskats, på att kraven uppfyllts"
Jo jag läste det där, men blir inte riktigt klok på vad de egentligen menar, mest för att jag inte förstår vad det är de redan provat enligt "kraven för manipulation från november 2008" respektive vad som ännu inte provats enligt den nya provmetoden "TR29".

Min tolkning är att de testat om låsen står emot bladmåttsmetodiken på något sätt som de inte är helt nöjda med och att de därför hittat på en ny tuffare metod för att testa samma sak igen framöver.
Om detta är en riktig tolkning så undrar jag hur mycket värde det verkligen ligger i de hittills utförda omprovningarna...? :confused:


Kanske någon som är mer insatt i lås- och säkerhetsbranschen kan förklara och förtydliga vad som menas!?
 
Immobil skrev:
Jag betraktar det som en ful nödlösning. :mad:

Hur ska de göra, som inte kan montera detta bleck p.g.a. dörrens konstruktion? :confused:

Det ska jag berätta för dig: "Vi" som inte kan montera bläcket av en eller annan anledning har hamnat på en speciell "beställningslista". Exakt vad det är som i en framtid ska beställas åt mig har inte framgått, varken vid reklamation till Assa eller på annat sätt. :rolleyes:
 
konsumentverket är snälla mot assa som tycker det räcker med den där plåtbiten för att vara godkänt..tar ju bara 20sek längre tid att ta sig in..
har man med sig en batteridriven såg ,,så sågar man bort plåtbiten och sen öppnar låset..eller böjer bort plåtbiten...hur lätt som helst..
hur kan man godkänna ett sånt lås.???
är dom mutade konsumentverket??
 
måste ju finnas andra låskistor...utomlands.kanske .assa är ju tyvärr för stora i sverige..så dom har ju haft hela marknaden...inga konkurenter direkt...
jag tänker ta bort mina assa lås så fort jag hittar nåt annat...
 
tjena skrev:
konsumentverket är snälla mot assa som tycker det räcker med den där plåtbiten för att vara godkänt..tar ju bara 20sek längre tid att ta sig in..
har man med sig en batteridriven såg ,,så sågar man bort plåtbiten och sen öppnar låset..eller böjer bort plåtbiten...hur lätt som helst..
hur kan man godkänna ett sånt lås.???
är dom mutade konsumentverket??
Då syns de att någon varit in, en stor del av problemet tidigare var just att det inte syntes om någon 'brytit/lirkat' sig in eller om husägaren helt sonika glömt att låsa dörren.
 
tjena skrev:
konsumentverket är snälla mot assa som tycker det räcker med den där plåtbiten för att vara godkänt..tar ju bara 20sek längre tid att ta sig in..
har man med sig en batteridriven såg ,,så sågar man bort plåtbiten och sen öppnar låset..eller böjer bort plåtbiten...hur lätt som helst..
hur kan man godkänna ett sånt lås.???
är dom mutade konsumentverket??

Är inte direkt ljudlöst att såga sig genom rostfritt stål, och böj på din "plåtbiten" så får du se vad som händer :rolleyes:
 
snapphane skrev:
finns på väl på [länk] ???

"2009-03-04]
Nu är förteckningen uppdaterad med de lås som klarat kraven för manipulation från november 2008. Produkterna har genomgått omprovning enligt dessa krav under hösten och vintern. Förteckningen över de produkter som uppfyller kraven hittar du under fliken "Sök i vår databas".


Under vintern har också en helt ny provmetod för manipulation tagits fram. Den har fått beteckningen "TR29". I skrivande stund, 2009-03-04, så har SBSC inte intygat att någon produkt uppfyllt dessa nya krav. Däremot har säkert flera tillverkare genomfört provning enligt TR29. Dessa publiceras, som vanligt, i vår förteckning när SBSC erhållit bevis, och dessa granskats, på att kraven uppfyllts"
Både Assa Evo 2002 ("utgåva 3") och Dormas dl912 finns i listan över certade lås.

Därmed antar jag att det nu finns ok lås på marknaden och allt handlar nu om hur Assa hanterar sina fetblåsta kunder.
 
snapphane skrev:
Är inte direkt ljudlöst att såga sig genom rostfritt stål, och böj på din "plåtbiten" så får du se vad som händer :rolleyes:
Enklaste sättet att ta sig in genom en inifrån låst ASSA 2000 Evo:

1. Tag ett kvistborr och borra med batteriborrmaskin där handvredet för låsning / upplåsning inifrån är.

Använd gärna medföljande borr från ASSA 2000 kartongen, som borrmall använder du instruktion från baksidan på kartongen. Se bild 3 http://www.assa.se/privat/get.php?file_id=10035

2. Vrid om vredet med ett äkta Assa vrede eller en skruvmesjsel.

Voila ! Du är inne ! Tidsåtgång 30 sekunder. Ljudnivå = lägre än Tv:n eller radion

Orsak till att detta är möjligt = ASSA vill inte ha höger och vänsterlås av kostnadsmässiga skäl.
Lösning = Du får köpa en borrskyddsplåt av ASSA för 300 kr.

Är man lurad eller är man lurad ?
 
Redigerat:
Det är just därför du skall använda bortaspärren!! Annars kan du lika gärna köra 411/8765.

Så då faller din sågning eftersom skall man lägga ner allt det arbetet för att borra när man kan ta den där skruvmejseln å gå runt till altandörren som i 9 av 10 fall har den helt valiga fixspanjoletten som icke är säker för fem öre. Eftersom det i 9 av 10 fall är den dörr som är sämst på hela huset.
 
Använder man bortaspärren när man är hemma och sover ex. ?

Handen på hjärtat, hur många fipplar med bortaspärren varje dag de lämnar huset ?

Angående 411/8765, hur många dörrtilverkare levererar sina dörrar med sådana ? Typ ingen.
 
Somsakt.. sätt dig i en bunker då om du vill klara dig bra.

Bordörren är ett exempel på tillverkare som levererar 410 det bestämmer du vid leverans. det är 410 och 2002 som assa myglar på alla dörrtillverkare.
Finns mao ett stort antal tillverkare av dörrar som levererar olika alternativ.

Och nej 2000/2002an är inte jättemycket lättare att borra än vilket annat dörrlås somhellst.

Och handen på hjärtat, varför köper man då 2002lås om man inte avser att använda det på sätt det är avsett? Plockar man inte ner spärren när man går hemmifrån så kan man inte skylla på att låset är dåligt..
 
Redigerat:
frohike skrev:
Somsakt.. sätt dig i en bunker då om du vill klara dig bra.
Mogen attityd.

Olika människor har olika skyddsbehov.
Detta kan bero på yrkesverksamhet med förhöjd hotrisk, förvaring av åtråvärda privata föremål i hemmet, företagsverksamhet i hemmet med för kriminella särskilt attraktiva varor, folk som känner sig utsatta pga vittnesmål, kvinnor som blivit utssatta för kvinnofridsbrott av hustrumisshandlare osv. osv.

Det finns många människor som redan fixat sin altandörr och rentav även vistas inomhus med pålarmat skalskydd kvällstid.
 
Redigerat:
Svarar bara med samma mognad som du visar så..

Och den nivå på skydd som du börjar gå in på nu så sitter man inte med ett 2000 lås. utan då har du redan extralås. eller rentav säkerhetsdörr. Så du börjar sväva iväg från ämnet. 2000 låsets (tar inte upp 2002an pga den stora säkerhetsmissen) säkerhet uppfyller alla dom krav du har från ditt försäkringsbolag dvs Låst. får du högre krav så kommer du per automatik att höja säkerheten på dina dörrar med dörrförstärkningsbehör, extralås. altandörren får sig en spanjoflex osv.

Ja EVO serien är ett skitlås, redan innan bladmåttsmetoden framkom, men det är inte pga låset utan pga kvalitén.

Alla Nya lås när dessa blir provade och klara Måste ha borrskydd för att klara sig. Vilket de har behövt sen 2005-2006 någon gång sedan ett antal 2002 lås blev borrade i sthm-trakten hos folk som låg och sov. Och tänka sig, det gjordes inte på det sätt som du beskriver är så lätt, förmodar att du har kört den metod x antal gånger eller? 2002an var ute på marknaden sen flera år och 309evo kom just i denna veva. vilket gör att 2002 har borrskydd som tillbehör medans 309evo har det som standard.

Och som tur är kommer det snart nya lås från andra leverantörer som är bra mycket bättre än EVOlåsen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.