Hej!

Sitter och funderar på hur sjutton man hittar gamla bilder på sitt hus från 1936? Ska kolla med förrförre ägaren men finns det andra ställen man kan leta på?
Finns det några slags register på vem som byggt huset etc?

Hjälp!

(Skulle sååå gärna vilja se hur husets orginlskick såg ut då någon hemsking bytt ut gamla fönster etc under 60talet...)


Ps) Flytta detta inlägg om det ligger fel...
 
I min kommun har vi ett bildarkiv man kan leta i. Kontakta kommunen och hör med dom.
 
Hos oss finns det hos länsmuséet, så hittar du inte det någon annanstans kolla med närmaste länsmuseum så vet de i vart fall var det finns något bildarkiv. Tyvärr fanns inte vårt hus med, men de var väldigt hjälpsamma.
 
Där vi bor sitter hembygdsföreningen och bygderådet på en guldgruva av bilder. Ett annat tips är att kolla om något företag har tagit flygfoton. För att lista ut vilket företag kan ni kanske fråga runt bland grannar om de har bilder på sitt hus, då brukar det stå på bilden vilken firma det är. Här en länk som kanske hjälper er:
http://flygfotohistoria.mine.nu/

Lycka till!
 
Tack tack tack för alla tips!!
Ska ringa runt lite imorrn:)
Hittar tyvärr inget på länken, men tack så mycket ändå! :)
 
Ytterligare tips är att kolla med de lokala tidningarna. Ibland kan det vara så att de har ett digert bildarkiv. Dock är det säkerligen ovanligt att de har gjort ett reportage om just ert hus, men ibland kan det ju vara så att ens hus kan vara med på bild ändå. Be dem söka på både er adress, området ni bor i eller om ni vet någon "lokalkändis" som de kanske har skrivit om...för 100 år sen. :) Ibland kan man ha tur, vårt hus syntes t.ex. i bakgrunden på en bild som handlade om ardennerhästar. Lite långsökt kanske, men värt att kolla upp om ni har kört fast!
 
Här är några tips till
http://www.aerobilder.se/ finns över 5 miljoner flygfoton ;)

Sedan finns ju bokserien Sveriges Bebyggelse.
Finns två inriktningar Städer & Landsbygd.
Den utgåva jag har en del över landsbygden är från 1947.
Just Uppsala län besår av sex stycken tjock böcker med bilder och husinformation
Finns säkert att låna på biblioteket över aktuellt område.
 
Tack för tipset Mjölnaren!!:)

Var just förbi bibblan och kikade i Sveriges bebyggelse och där hittade jag eventuellt huset..hahaha!

Inte helt lätt att se, men nog var det likt, och adressen stämde mer eller mindre..men inte helt hundra..
Ska slänga iväg ett mail till aerobilder oxå så håller jag tummarna att de hittar nåt som känns mer säkert..

Tack tack!
 
Hua mig! Ringde just till Aerobilder och visst, det kan säkerligen hitta bilder på vårt hus- men ska jag sen få se bildrackarn så kostar det mig minst 5500:- (då de enbart erbjuder att skicka hem en jätteförstoring-som jag inte behöver för tillfället)...

Så syyynd! Vil ju bara hitta en bild...hahaha.. Att det ska vara så klurigt...
Länsmuseets kontakt vägrar dessutom svara..gaah!
 
Har du förresten kollat hos Stadsbyggnadskontoret eller vad det nu kan heta. Vi köpte kopior på de ursprungliga ritningarna på vårt hus (byggt 1909) där det framgår vilka fönster man tänkt sig och allting. Jätteroliga ritningar att ha. I källaren står det en tvättgryta och ryker på ritningen. Där fanns alla bygglovsritningar med samtliga ändringar som gjorts under årens lopp också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.