Min Cylinda kyl/frys funkar inte som det ska och jag har lokaliserat problemet till termostaten. När jag meckade loss lite runt termostaten gick kompressorn igång men efter den slutat gå så gick den inte igång igen. Meckade då lite till och inget hände förrän jag drog i givaren, en lång tråd av bimetall (tror jag) som går ut ur kyldelen och bak någonstans, ej synligt.

Hur funkar denna givare? Varför går den ut ur kylskåpet och hur kan det komma sig att termostaten börjar funka när jag meckar runt givaren?
 
Byta termostaten, ett vanligt fel...Du har en platta på insidan av kylen där givaren sitter. Den går ut och sen ska den gå in igen till "plattan" på insidan av kylen.
Kostar ett par hundra bara.../Conny
 
Cylinda skulle ha nästan 1000:- för att skicka mig en ny termostat! Men jag har hittat universalmodeller för under 300:- inkl frakt.

Men jag förstår mig inte på givaren och den är inte installerad på det sätt som du beskriver, continue. Det är en lång metalltråd, kanske 50cm, som går in i baksidan av kylskåpsväggen. Jag drog ut den och den är inte fäst i något. Jag kan inte riktigt få in den igen i hålet hela vägen utan nu tar det stopp ca 15 cm innan den är helt inne.

Var ska denna givare mäta temperaturen? Det är tydligen inte direkt inne i kylskåpet!
 
Tråden innehåller en vätska som påverkar termostaten beroende på temperaturen. Man kan alltså inte korta tråden utan om den är för lång får man lägga den i en ring.

Satt den gamla tråden 50cm in bör du nog försöka lirka med den nya för att få in den också. Alternativt så får du demontera nånting mer för att komma åt.
 
Jo, jag förstår bara inte varför den ska in i kylskåpsväggen! Var mäter den temperaturen någonstans? Det går tyvärr inte att demontera något för att underlätta installationen.
 
Hej igen, den "tråden" du menar får du som sagt obsolut inte kapa av på den nya termostaten.. Den sitter ju i kylen och känner av temperaturen i kylen och pratar med termostaten när den ska dra igång kompressorn.. Så den ska sitta på insidan i kylen. Har du möjlighet att skicka en bild??
 
Hej!
Har en kyl/sval typ:AKS 385-1 som termostaten är slut på. Nån som vet hur den sitter samt hur man byter? Har beställt en ny och har en kompis som kan fixa men undrar ändå.
Tacksam för svar.
 
Hur ändrar du kylan, med knappar(elektroniskt) eller med vred??
 
Den har vred. Termostaten sitter väl där bakom vad jag kan se och förstå. Men hur går "sladden" från termostaten och hur fästs den?
 
Oftast sitter den i kylen, på plattan längst in...Du kan se två popnitar eller två skruvar , där sitter den inklämd. Man brukar kunna ta loss den plattan..
 
Ok nu är det bara att vänta på termostaten ........och meken.
Tack för svaren!
Trevlig fortsättning till alla!
 
Mitt kylskåp la av ikväll. Lampan lyser men kompressorn är tyst. När jag kopplar förbi termostaten går kylskåpet helt OK, men kontinuerligt.
Har kopplat in en timer som slår på en kvart per timme vilket borde räcka. Men var får man tag i en ny termostat av märke Danfoss?
Injonil skriver att han/hon hittat en universaltermostat för cirka 300:- till kylskåp.
VAR???

Ser fram emot svar även om det var länge sedan tråden var aktuell.
 
En servicetermostat borde vilken elfirma som helst ha hemma..
 
Tack för svar. Jag hittade en firma Reservex på nätet som säljer aktuell produkt som jag beställt a 208 kr inkl frakt.
Lars
 
Jag vågade inte köpe en universaltermostat dels eftersom det kan vara känsligt med längden på givaren och dels för att den knappast passar perfekt m a p montering, vred etc.

Cylinda skulle ha 1000:- men jag hittade till slut rätt modell på nätet för 500:- och den funkade perfekt! Lite dyrt ändå kan man tycka men alla alternativ var dyrare så jag är nöjd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.