Har fått tre offerter för Bergvärme, som visar något olika energibehov för fastigheten, 24997, 22015 resp 24919 kwh/år. Dessutom så har de antagit olika w/m2, 50, 45, 51 w/m2. Gäller 2-vån trähus byggt -84.

Den jag fått mest förtroende för är den som angivit MINST energibehov och w/m2 (vilket inte har med energibehovskalkylen att göra...). Nu är jag orolig för om han räknat ett för lågt värde. När jag pratar med den som det lutar åt säger han att han tagit i ordentligt.

Vad kan det få för konsekvenser? Hur hade ni gjort?
 
Det enda du kan använda energibehovs-siffrorna till är att se att de har valt rätt storlek på värmepumpen. Har alla offerterna samma storlek på värmepump så är skillnaderna betydelselösa. Ditt hus behöver ju inte mer energi bara för att du väljer offerten med högst uppskattat energibehov.

/Hasse
 
Ok, alla pumpar har samma storlek, men något olika borrdjup.
Är det så att om nu energibehovet är 25000 ist för 22000 så att det behöver borras djupare, men att man alltså kan ha samma pump?
 
Man brukar ju säga att värmepumpar ska dimensioneras så att det behövs lite eltillskott när det är som kallast. Det innebär ju att värmepumpen går för fullt när det är som kallast.

Alltså borde det vara pumpens storlek som styr borrdjupet, och inte husets energibehov, men jag är ingen expert på bergvärme.

/Hasse
 
Någon annan som kan om det påverkar borrdjupet?
 
det är väll baa du som kan avara på husets energibehov. hur mycke gör du av med idag? samt vilken värme har du inne (tänk på att du säkert har varmare sen & då går det ju åt mer värme)
 
basshunter skrev:
Någon annan som kan om det påverkar borrdjupet?
Ja, men min fråga är om på det påverkar borrdjupet.
 
beroende på vilken bergart man har så får man olika borr djup.
sen så kan vatten flöder i boran spela in, men det vat manju inte fören efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.