Varför har det blivit svarta fläckar i silikonfogen i mina föräldrars dusch? Det går ej att skrubba bort. Badrummet är väl ca 10år gammalt.
 
Bakterier som trivs i porer med tvålrester och annan smuts, Är lite som mögel och går att tvätta/bleka bort med diverse medel. Helt bra blir det dock inte, för att få det bra måste siliconen skäras bort och ny appliceras.
 
Havsutsikt skrev:
Bakterier som trivs i porer med tvålrester och annan smuts, Är lite som mögel och går att tvätta/bleka bort med diverse medel. Helt bra blir det dock inte, för att få det bra måste siliconen skäras bort och ny appliceras.
Kan man använda sig av något annat istället som mögel inte trivs i? Tänker på våra badrum i huset.. man vill ju få så fint som möjligt.. och så vill man ju att det ska hålla sig fint så långt som möjligt :)
 
Idag så är det väldigt vanligt att man inte fogar runt golvet, utan sätter plattorna relativt nära golvet och kör med kakelfog ändaut i skarven mellan vägg och golv. dock så fogar man fortfarande innerhörn på vägg och mot tak.
 
C
*Martina* skrev:
Kan man använda sig av något annat istället som mögel inte trivs i?
Våtrumssilikon är särskilt anpassat så att möglet inte skall trivas. Men viktigt är också att det är torrt och rent. Om ventilationen inte är tillräcklig så kommer gärna mögelproblem som ett brev på posten. Om badrumsspegeln immar igen när man duschar så är det ett dåligt tecken.
 
cpalm skrev:
Våtrumssilikon är särskilt anpassat så att möglet inte skall trivas. Men viktigt är också att det är torrt och rent. Om ventilationen inte är tillräcklig så kommer gärna mögelproblem som ett brev på posten. Om badrumsspegeln immar igen när man duschar så är det ett dåligt tecken.
Så den ska absolut inte imma igen när man duschar? Har alla speglar gjort vad jag vet där jag duschat...
 
Inget problem om det immar igen när man duschar, men imman ska vara borta 15-20 minuter efter man duschat klart.
 
hheheh skrev:
Inget problem om det immar igen när man duschar, men imman ska vara borta 15-20 minuter efter man duschat klart.
Okej. Det brukar det göra :) Brukar försvinna på någon minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.