Jag ska bygga en dusch i ett våtrum. Duschen skall vara uppbyggd på en platå ca 20 cm. I duschen kommer det att vara fall till golvbrunn.

Då övrigt golv i våtrummet nivåmässigt ligger under duschen och det inte finns någon golvbrunn måste jag ändå bygga fall på det övriga golvet? Det övriga golvet kommer inte att vara utsatt för vatten.

Eller är alternativet att jag blir "tvungen" att bila upp för en golvbrunn för det övriga golvet och därmed bygga fall? Känns lite overkill, men...
 
Värför ska du ha duschen på en platå?:)
 
Tomani skrev:
Jag ska bygga en dusch i ett våtrum. Duschen skall vara uppbyggd på en platå ca 20 cm. I duschen kommer det att vara fall till golvbrunn.

Då övrigt golv i våtrummet nivåmässigt ligger under duschen och det inte finns någon golvbrunn måste jag ändå bygga fall på det övriga golvet? Det övriga golvet kommer inte att vara utsatt för vatten.

Eller är alternativet att jag blir "tvungen" att bila upp för en golvbrunn för det övriga golvet och därmed bygga fall? Känns lite overkill, men...
Nej, du behöver inte ha fall i resten av badrummet.
 
Jasså, jag trodde fall i hela vårutrymme var rek/krav av bkr?

Är det inte som "safety" om något annat vatenrör bister, tex till handfat. Fast om brunnen är inbyggd så rinner det ju ändock inte ut där......

Intressant. Skulle en försäkring täcka en skada om tex vattenrör till hadfat pajade och det då rann ut i omgivande rum? Vilket jag antar att det gör? Om inte tröskelna är mer än 20cm, vilket jag antar?

?
 
Tilläggas bör kanske att just nu är det ett förråd och det är "endast" vatten till dusch som ska dras in samt golvbrunn till densamma. Att det blir en platå beror på att det ligger golvvärme i betonggolvet och jag är inte så sugen på att bila upp golvet. Därav platån för att skapa fall på det avloppsröret. Avloppsröret från duschen kommer att vara inbyggt. I övrigt så kommer det inte finnas något mer vatten i rummet.
 
Åsa76 skrev:
Jasså, jag trodde fall i hela vårutrymme var rek/krav av bkr?

Är det inte som "safety" om något annat vatenrör bister, tex till handfat. Fast om brunnen är inbyggd så rinner det ju ändock inte ut där......

Intressant. Skulle en försäkring täcka en skada om tex vattenrör till hadfat pajade och det då rann ut i omgivande rum? Vilket jag antar att det gör? Om inte tröskelna är mer än 20cm, vilket jag antar?

?
Om vattenröret till diskbänksblandaren i köket pajjar då? Där finns ingen golvbrunn! Eller om ett rör pajjar i ett badrum med golvbrunn och riktigt fall, men vattenstrålen från röret sprutar rätt ut i hallen?? Jodå, försäkringen täcker!!
Om det finns en golvbrunn ska det alltid vara fall mot den! Men det kan vara "lokala" fall, dvs ca en meter i omkrets runt brunnen.
Var eller varannat STORT badrum har nog plant eller t o m bakfall på golvet någonstans i badrummet!!
 
Nja tveksamt om du kan få till det som ett "godkänt" våtutrymme?Spelar inte så stor roll att du "bara" ska dra in vatten till dusch.:)
 
kimpo skrev:
Om vattenröret till diskbänksblandaren i köket pajjar då? Där finns ingen golvbrunn! Eller om ett rör pajjar i ett badrum med golvbrunn och riktigt fall, men vattenstrålen från röret sprutar rätt ut i hallen?? Jodå, försäkringen täcker!!
Om det finns en golvbrunn ska det alltid vara fall mot den! Men det kan vara "lokala" fall, dvs ca en meter i omkrets runt brunnen.
Var eller varannat STORT badrum har nog plant eller t o m bakfall på golvet någonstans i badrummet!!
Jo visst,men ett badrum utsätter man mera för vatten o fukt därav "strängare regler".:)
 
knekten skrev:
Jo visst,men ett badrum utsätter man mera för vatten o fukt därav "strängare regler".:)
Självklart!! Misstänker/hoppas att Tomani tänker fuktspärra sitt badrum efter gällande regler. Men det behöver fortfarande bara vara "lokalt" fall till golvbrunnen. Sen kan jag hålla med om att Tomani´s lösning inte är den bästa, men "olaglig" ?? Nja!!
 
Att hela rummet skall våtrumssäkras är självklart men i och med avsaknad av golvbrunn så känns det märkligt att bygga fall på golvet. Jag ser nämligen inte poängen.

Jag skulle gärna haft golvbrunnar och fall i överflöd ;-) men jag är inte så sugen att bila runt i ett betonggolv med vattenburen golvvärme därav den något oortodoxa lösningen med duschplatå.
 
Redigerat:
Tomani skrev:
Att hela rummet skall våtrumssäkras är självklart men i och med avsaknad av golvbrunn så känns det märkligt att bygga fall på golvet. Jag ser nämligen inte poängen.
Helt rätt! Så länge Duschplatån är hyffsat stor och inte läcker ut allt för mycket vatten borde det funka!! Ev vatten som kommer ut torkas ju upp av golvvärmen!!

Lycka till!!:)
 
kimpo skrev:
Självklart!! Misstänker/hoppas att Tomani tänker fuktspärra sitt badrum efter gällande regler. Men det behöver fortfarande bara vara "lokalt" fall till golvbrunnen. Sen kan jag hålla med om att Tomani´s lösning inte är den bästa, men "olaglig" ?? Nja!!
Olagligt? Nej, såvitt jag förstått så ofattas bara el av vad som kan anses "olagligt", men jag tänkte att om man är på detta forum och fågar kanske amn både vill höra vad som kan vara bra, och vad som är enligt branchreglerna - sen får amn ju avgöra själv såklart!

badrum kan byggas väldig felaktigt utan att orsaka fuktskada, och int evara olagliga, ialla fall enligt mig! Sen om det är bra, tja? Ingen försäkring, problem vid försäljning? mm
 
Åsa76 skrev:
Olagligt? Nej, såvitt jag förstått så ofattas bara el av vad som kan anses "olagligt", men jag tänkte att om man är på detta forum och fågar kanske amn både vill höra vad som kan vara bra, och vad som är enligt branchreglerna - sen får amn ju avgöra själv såklart!

badrum kan byggas väldig felaktigt utan att orsaka fuktskada, och int evara olagliga, ialla fall enligt mig! Sen om det är bra, tja? Ingen försäkring, problem vid försäljning? mm

Vart vill du komma??
Jag har förklarat att Tomani inte behöver ha fall i resten av badrummet, att hans lösning inte är den bästa konstruktionsmässigt, men att den funkar bäst för honom. Så länge han gör resten av badrummet "godkänt".
Men leta gärna upp en paragraf där det står att det måste vara fall i HELA badrummet och jag ger mig!!;)
 
Åsa 76 ville säkert komma till det att ska man ändå riva o renovera sitt badrum så ska man göra det enligt gällande branschregler.Det är lätt att man gärna vill göra det enkelt o billigt för sig när man renoverar själv.Man har nog igen det den dan man verkligen får en vattenskada o ska sitta med sitt försäkb o diskutera.Eller när huset ska besiktigas vid försäljning.:)
 
kimpo skrev:
Vart vill du komma??

Men leta gärna upp en paragraf där det står att det måste vara fall i HELA badrummet och jag ger mig!!;)
Under de nu gällande reglerna (BBV, 5.1.1.) uppfattar jag i alla fall texten som att hela utrymme tsakll ha fall, men fallet skall vara större vid golvbrunnen.

CITAT:

5.1.1 Golvlutning
Golvlutning mot golvavlopp skall utföras
såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.
Lutning skall förekomma i sådana delar av
utrymmet som helt eller delvis kommer att bli
utsatta för vattenspolning, vattenspill eller
kan utsättas för utläckande vatten.

Golvlutning skall utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar skall
golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20 mm/m–6,7 mm/m).
.................................................................................................................

Det jag vill komma till är att jag inte tror att det är i enlighet med branchreglerna att inte ha fall överhuvudet taget utanför duchen....¨¨kan utsättas för utläckande vatten.¨""" tolkar jag som ev. läcka vid tex handfat skall leda till att vattnet rinner ned i brunnen.??

Är det feltolkat? Vad är utläckande vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.