Ska strax börja såga upp min första årsförbrukning av ved och behöver lite tips.

Kör med halvmeterslängder i pannan och tänker köpa 20-30 kubik i 3m längder och köra av med motorsåg..

Vad har ni för smarta knep för att få till en lagom längd på pinnarna?
Kör ni med någon smart sågbock?
Man vill ju inte att dom är 1dm för korta eller 1dm för långa när dom väl ska in i pannan så man får stå och såga av en stump..

Hur bär ni er åt?


Tack på förhand
 
Om du inte har en sågbock så är väl det enklaste att du sågar till dig en pinne i lagom längd.

Annars är en vedkap ett bra tips ;)
 
Bryt av en tumstock på 50cm.Så kan du den inom räckhåll o kolla av med.Ja kan lova att det inte gör så mycket om bitarna blir för korta.Men man svär desto mer om dom flesta är för långa när dom ska in i pannan.:)
 
Jag har gjort ett streck med en vit penna på sågen.50cm från svärdspetsen.
fungerar bra
 
Bäst är att använda sågen som måttstock, slipper såga av tumståcken.
En varning ! Många drar hem stockar ock samlar på hög och börjar sedan såga rakt in i högen, detta är en av de vanligaste orsakerna till olycker, sättningar i högen sågen fastnar, kast, sågen i pannan eller stock över benen.

Istället så lägg ett par pallar på backen längs med stockarna, tvärbräderna som är på undesidan på pallarna kan med beräkning användas som måttangivelse.
Rulla ner stockar, ett lager åt gången och det är lätt att såga mellan tvärbräderna utan att sågen tar i backen.
 
Ljungskile skrev:
Bäst är att använda sågen som måttstock, slipper såga av tumståcken.
.
Hur ska dom som eldar med 1m ved göra då?Ska dom byta svärd på sågen eller?:)
 
Redigerat:
Mät upp dom första pinnarna med tumstock eller en tillkapad pinne, att använda sågen som måttstock funkar också med den fördelen att man slipper hålla reda på en extrapryl. Ganska snart får man in känslan för hur långa vedträna ska vara, kontrollmät sedan lite då och då så att inte ögonmåttet börjar skena.
 
Fotografen skrev:
Mät upp dom första pinnarna med tumstock Ganska snart får man in känslan för hur långa vedträna ska vara, kontrollmät sedan lite då och då så att inte ögonmåttet börjar skena.
Bra fotografen! Det var dit vi alla ville komma! Bara det att alla utrycker sig olika.:)
 
Sätt ett mått på motorsågen typ svart tejpbit så behöver du bara tippa i toppen för att få en markering. Är du i skogen och kör är det bästa ett skogshuggar måttband(http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22624799), fäst bandet med haken i ena änden sen är det bara att knalla och markera bitarna eftersom.
Ett sånt måttband är värt sin investering.
 
Redigerat:
Hej!
Jag har satt fast en hård ståltråd på svärdmuttern, den kan tyckas vara i vägen när man sågar men det fungerar bra. Jag har sågat ca 50 kubik med denna enkla billiga lösning.
 
  • msag_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • msag_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sågbänk kan göras väldigt enkel. Denna slängde jag ihop på några minuter, "pinnarna" ger rätt sågavstånd, (33 cm ved).
 
  • Sågbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stegro skrev:
Hej!
Jag har satt fast en hård ståltråd på svärdmuttern, den kan tyckas vara i vägen när man sågar men det fungerar bra. Jag har sågat ca 50 kubik med denna enkla billiga lösning.
Välkommen.
Vilken smart lösning!
Jag ska prova.
Men man måste kanske ta bort den när man fäller?
Pinnen måste väl vara i vägen när man ska göra rikt och fällskär och kvista mm?
 
roke skrev:
Välkommen.
Vilken smart lösning!
Jag ska prova.
Men man måste kanske ta bort den när man fäller?
Pinnen måste väl vara i vägen när man ska göra rikt och fällskär och kvista mm?
Man tar ju självklart bort den när man gör daglig service.......
Det ska vare rent under kåpan så att man är säker på att kedjebromsen fungerar. Det är din livförsäkring.

Mats
 
mats757 skrev:
Man tar ju självklart bort den när man gör daglig service.......
Det ska vare rent under kåpan så att man är säker på att kedjebromsen fungerar. Det är din livförsäkring.

Mats
Jo, visst tar man bort pinnen när man servar sågen.
Det jag ville få fram var att pinnen kanske är i vägen när man ska använda sågen till annat än att bara kapa veden till klabbar.
Det jag menar är att pinnen kanske är i vägen när man använder sågen till att fälla träd och kvista stammar.
Om man bara står och kapar så är nog pinnen helt okej, men i övrigt så tror jag nog att den är i vägen.
 
Det verkar va ett bra tips när man kapar.Har man ju "mätstickan" med sig hela tiden.:)Väl värt att prova i vår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.