Vi tänker bygga ny altan med tak till våren. Den ska bli på 25 kvadratmeter. Golvet ska vara i trätrall och taket i plåt.
Inga "väggar".

Det var en snickare här o tittade på projektet och han skulle räkna på det och nu har vi fått
till svar att det skulle gå på ca 120-140.000 kr att bygga denna inklusive material och arbete. Är detta ett normalt
pris? Vad har ni andra fått betala?
 
Jag har inget att jämföra med men spontant så låter det horribelt dyrt.

Du ska definitivt ta in fler offerter!
 
Man ska alltid ta in minst tre offerter. Först då, kan man avgöra vilket som är ett vettigt pris.
 
Kolla på willabgarden, där finns färdiga stommar att köpa som man kan få kapade i rätt längder samt spik, mm medföljer ...
Vi har både köpt växthus samt limträbalkar med tak därifrån
http://www.willabgarden.se/
 
Har han specat offerten och vad som ingår?
Känns ju som han fått en nolla för mkt någonstans...

Ta in fler offerter!
 
Kolla exakt vad det är han skall göra. Ibland finns det en anledning till att det är dyrt. Han kanske måste göra förändringar i den bärande konstruktion osv. Men spontant låter det mycket...
 
har fått en offert på en 56kv/m altan med 15kv/m uterum från santex, 2 altandörrar, trappa, vindskydd mm 200.000kr totalt. arbetkostnad ca 110.000kr tyckte det verka okej, eller??
 
imported_mr skrev:
Vi tänker bygga ny altan med tak till våren. Den ska bli på 25 kvadratmeter. Golvet ska vara i trätrall och taket i plåt.
Inga "väggar".

Det var en snickare här o tittade på projektet och han skulle räkna på det och nu har vi fått
till svar att det skulle gå på ca 120-140.000 kr att bygga denna inklusive material och arbete. Är detta ett normalt
pris? Vad har ni andra fått betala?

Det var mycket dyrt... se dig om efter fler prisförslag.
 
imported_mr skrev:
Vi tänker bygga ny altan med tak till våren. Den ska bli på 25 kvadratmeter. Golvet ska vara i trätrall och taket i plåt.
Inga "väggar".

Det var en snickare här o tittade på projektet och han skulle räkna på det och nu har vi fått
till svar att det skulle gå på ca 120-140.000 kr att bygga denna inklusive material och arbete. Är detta ett normalt
pris? Vad har ni andra fått betala?
Har snickrat ihop ett par 25-kvadratare och materialkostnad hamnade på ca 15-20.000 kr, men då körde vi plasttak.
 
Har han inte specat ordentligt utan bara höftar ett pris så skulle jag välja någon annan av just det skälet.


imported_mr skrev:
Vi tänker bygga ny altan med tak till våren. Den ska bli på 25 kvadratmeter. Golvet ska vara i trätrall och taket i plåt.
Inga "väggar".

Det var en snickare här o tittade på projektet och han skulle räkna på det och nu har vi fått
till svar att det skulle gå på ca 120-140.000 kr att bygga denna inklusive material och arbete. Är detta ett normalt
pris? Vad har ni andra fått betala?
 
Materialkostnaden varierar iofs beronde på vilken trallvirke ni använder och vilken plåt som ska användas, om limträ ska utgöra balkar osv... men när jag har byggt altan så har jag alltid använt tryckt virke, gjutit plintar själv osv och en altan på 25m2 brukar för mig stanna på högst 15000 i materialkostnad, se tar det ju bara några dagar att bygga, så hur man än räknar så är dessa 120-140k alldeles för mycket.
 
Tjena, det lät dyrt med 120 till 140 tusen för att bygga en altan. Jag byggde två altaner på mitt radus förra sommaren. Jag gjorde allt jobb själv. Jag hamnade på ca 15.000 inkl allt material. Då köpte jag det mesta på K-Rauta här i Gävle.

Lägger med ett par bilder på mina byggen. Jag kanske ska tillägga att det tillkommer ett tak på baksidan till sommaren 2009. Det blir alltså nästa projekt att se fram emot.

Altan-fram1.jpg
Altan-fram2.jpg
altan-bak1.jpg
altan-bak2.jpg
 
Blev till slut en 28m2 stor altan med tak. Rejält byggd med: 8" reglar cc 30 i golv, 9" reglar i tak, rejält tak med riktigt svall, plåttak (plegel). Insynsskydd på halva atanen.

Fick som väl var tag i en annan mycket duktig snickare.
Jag hjälpte till en del också när det behövdes.

Slutnotan på hela altanen inkl. ALLT blev ca 33000 kr. Lite skillnad mot 120-140.000 kr. Vissa snickare verkar
ju skära guld... Det är ju bara att gratulera dem att dom lyckas lura folk hela tiden. För det är precis vad det är.

Ska ta bilder att lägga ut om nån är intresserad.
 
Milkshaken
ja det var skäligare pris.... Men visst är det som du säger att en del firmor försöker skära guld.... mycket beroende på ROT-avdraget, sen har dom dessutom väldigt mycket jobb, så dom drar till med ett pris, och rätt som det är så nappar någon.... Någon som inte är så prismedveten och som dessutom har det gott i plånboken..
 
Det lät ju GALET dyrt det första priset du fått. Det var skillnad mot
33 000..!
Själv planerar vi att bygga tak över en del av vår altan.
Altanen är på ca 40 kvm & kostade oss ca 10 000 att bygga själva.
Räknar inte med att taket skall gå på mer än 20 000 iallafall..men jag kan ju ha fel!

Kan tillägga att vårt virke till altanen är något överdimensionerad men jag gillar när det är rejält byggt.
Ex: staketet runt (kryss-staket) är byggd av reglar som är 45*90.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.