Har läst, men begriper ändå inte hur hyllan är uppbyggd:
produktbeskrivning
Hyllplan: Rostfritt stål, Massiv gran
Fyllnadsmaterial: Papper
Board på ram: Fuktresistent träfiberskiva, Melaminfolie
Utan att veta kan det vara så att klingan har nog så lite tänder. Risken då kan vara att det sliter sönder och snittet blir fult. Det kan man iofs kanske komma undan om man "bäddar" in hyllplanet med ex.vis spånskiva under och ovanpå. Man sågar då igenom båda spånskivorna och hyllplanet samtidigt.
 
Rostfritt stål är riktigt hårt. Beroende på dimensionen kan det skada klingan, den blir tandlös :D
 
Tack för svaren!

Det rostfria stålet är max 1mm och går runt hela skivan förutom undersidan där träet syns.

Snittet på hyllplanet spelar inte så stor roll eftersom det kommer döljas av en konsoll som går runt hela kanten på hyllplanet.

Däremot är jag rädd om klingan.
 
Jag skulle ta vinkelslipen till det rostfria.
 
Kapa med vinkelslip. Rostfritt förstör alla sågtänder.
 
Ok, vinkelslipen får väl åka fram. Är det noga vilken skiva man använder? Alltså jag har en kapskiva men ingen särskild för rostfritt.
 
Ähhh. Jag struntade i att kapa den. Flyttade båda konsolerna istället och det blev ok.

Tack ändå för svaren!
 
Jag hade aldrig kapat stål, speciellt inte rostfritt med geringssågen, inte bara för rsultatet, utan även för klingans skull och för min egen hälsa:)

Med vinkelslip kommer det att finnas en mycket stor risk för att du åstadkommer missfärgningar i den rostfria plåten, vilka visserligen går att polera bort om det inte är för farliga, men då kommer du att få repor från poleringen på plåten, och på en blank rostfri plåt kommer de att synas ordentligen.

Jag har kapat av IKEA köksluckor i spån med ett lager av rostfri plåt utanpå med hjälp av multimastern och en rund (går bra med en vanlig också, men en duna är lättare för då får du mer anläggningsyta mot mdf:en du styr emot) metallklinga, med utmärkt resultat. Använde en bit helt rak mdf (eller ngt liknande) som en styrlinjal, fastspänna precis vid linjen, sen är det bara att såga försiktigt och vinkelrätt:)


EDIT: jaha, 30 sekunder försent..:)
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Jag hade aldrig kapat stål, speciellt inte rostfritt med geringssågen, inte bara för rsultatet, utan även för klingans skull och för min egen hälsa:)

Med vinkelslip kommer det att finnas en mycket stor risk för att du åstadkommer missfärgningar i den rostfria plåten, vilka visserligen går att polera bort om det inte är för farliga, men då kommer du att få repor från poleringen på plåten, och på en blank rostfri plåt kommer de att synas ordentligen.

Jag har kapat av IKEA köksluckor i spån med ett lager av rostfri plåt utanpå med hjälp av multimastern och en rund (går bra med en vanlig också, men en duna är lättare för då får du mer anläggningsyta mot mdf:en du styr emot) metallklinga, med utmärkt resultat. Använde en bit helt rak mdf (eller ngt liknande) som en styrlinjal, fastspänna precis vid linjen, sen är det bara att såga försiktigt och vinkelrätt:)


EDIT: jaha, 30 sekunder försent..:)
Om det är nån tröst så var du faktiskt 15 minuter för sent. Det var då jag flyttade den andra konsolen =)

Tack ändå!
 
Det er egne skiver for rustfritt (inox). Men på 1mm kan en vanlig stålskive fungere fint og.
 
Mikael_L
Vad tror ni om sticksåg, metallblad och försiktighet?

Förutom att det är för sent då! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.