Jag har beställt flera gånger av Gysinge. Tycker precis som TorpSara att de är billiga med frakten. När vi började måla med linoljefärg var det första ett rätt rejält projekt...vi målade hela vårt hus utvändigt. Det gjorde ju att vi beställde några 10-liters spannar. Jag passade samtidigt på att beställa några små burkar, sen har jag fortsatt med det och nu har jag de flesta kulörerna i 2 dl burkar. Så jag kan blanda till lite och sen veta vad jag ska beställa.

Saknar fortfarande nån burk men det får väl bli nästa gång :)
 
Och titta här vad jag har fått av en vän! Vacker så att jag aldrig kommer att vilja öppna den... Men han hade visst fler. :)

(det står Schellacklösning på flaskan)
 
  • Schellack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
konichiwa girl skrev:
Ja, det blir ju faktiskt en del prover... Men den enda kulören jag blivit besviken på var Gysinges gulockra som var brun mer än gul.
Håller med! Blandade egen istället...
 
Håller med er om den gulockra, som jag har målat förnster med. Tänkte att den bleknar nog snabbt. Men icke. Hur har ni blandat egen? Tänkte att vid nästa målning/bättring ljusa upp våra bågar lite.
 
  • bagarstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan faktiskt hålla med om att gulockran är väldigt brun. Vi har valt att färgsätta vårt hus i ljus faluröd på väggarna, knutar och foder etc med grön umbra i kanske 10% och sen ville vi ha fönstren i den "gula" man ser på många hus. Enligt Gysinge var det 100% gulockra men det stämer ju inte alls med den färg vi sett på många fönster (eller ens deras egna exempelbilder) så vi köpte istället järnoxidgul och blandade med vitt tills vi fick den färg vi ville ha.
 
Ja Gysinges gulockra är i brunaste laget. Jag har kört i ca 30% volymprocent Järnoxidgul i min färg (och kanske 5% Vit). Kanske inte bästa bilden men såhär blev det... Fönster kanske kommer målas i år så sådana bilder är det väntetid på...
 
  • Dass2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag ska göra min "debut" med äggoljetempera snart, har köpt et kit från avjord och ska måla köket (luckor och stommar)...när det kommer. Det levereras omålat, helträ ask.
tycker det värkar lite omständigt och läskigt:)
 
Jag använder linoljefärg från en lokal Skånsk tillverkare, Enetorpes färg. Den är bra, finns i många vackra nyanser och ger ett heltäckande resultat. Dock lite trög att jobba med ibland, man får så att säga ta i och dra ut färgen. Helt Ok om man jobbar med saker som ligger ned, men väggar t ex blir krångligt.
En liten sak på minussidan är att den lite skiljer i nyanserna från gång till gång, så blir det ju med färg från en mindre handlare kan jag tänka. Men i stort är jag nöjd med den. Oavsett fabrikat - det luktar så himla gott :)

Jag fick tipset att man kan hälla av det som flutit upp ur färgen innan man börjar måla och därmed få en mer lättflytande färg, vet inte om det stämmer. Jag har gjort tvärtom- ställt burken upp-och-ner ngn timme innan och jobbat in det i färgen. Kanske därför den blev så trög menare jag?
 
Fjäril skrev:
Jag fick tipset att man kan hälla av det som flutit upp ur färgen innan man börjar måla och därmed få en mer lättflytande färg, vet inte om det stämmer. Jag har gjort tvärtom- ställt burken upp-och-ner ngn timme innan och jobbat in det i färgen. Kanske därför den blev så trög menare jag?
Verkar väldigt konstigt! Ska du måla med det lättflytande som ligger på ytan i burken? Vad ska du sen göra med resten?

Min färghandlare påminner mig alltid om vikten att röra om färgen ordentligt. Annars ligger ju en massa pigment utan tillräckligt med olja kvar i botten! Plus att du får färgskiftningar om det inte är ordentligt blandat.
 
Det är ingen som har nämnt de olika dofterna på linoljefärg. Vi har målat i flera år med Uulas färg(Gysinge) och också testat Allbäck och tyckte de väl var helt ok ända tills vi testade Ottossons som absolut genast blev vår favorit. Har astma och kanske därmed utvecklat ett känsligt luktsinne och det är en stickande lukt i Uulas(Gysinge) färg som jag inte alls gillar då man jämför med Ottossons som doftar gott. Har därmed dragit slutsatsen att det finns extra tillsatsämnen i Uulas(Gysinge) färg.

Att färgen är trög kan man ju främst se som positivt, det går ju att späda ut om man tycker med linolja och då får man ju helt enkelt ännu mer färg för pengarna. Fläckar har också uppstått en del då jag målat, antar att man borde ha längre tid mellan strykningarna så det hinner torka ordentligt men bara man har lite tålamod så försvinner de också en del med tiden, och då man talar linoljefärg och tid så är det mer år än månader jag syftar på.

Vi har också nyligen varit på ett inspirerande besök till Ottossons färgfabrik, gjorde just ett blogginlägg om saken, det kan man kika på här: http://lundagard.blogspot.com/2009/03/sverige-danmark-och-linoljefarg.html
 
Redigerat:
Angående fläckighet så verkar en del pigment ha den effekten, de grynar sig och kan bli fläckiga. Inte för att jag tror all fläckighet beror på det, men åtminstånde en del iaf. För mig har egenblandat kimrök samt, egenblandad gulockra samt en liten burk gysinges ockra gett den effekten. Det synns direkt och har inget med torkningen att göra. Pratat med en fönsterrenoverare som är bra på färger och han säger samma sak. Fläckigheten beror i vårt fall på en skillnad i glans.
 
Sommartorparn skrev:
Verkar väldigt konstigt! Ska du måla med det lättflytande som ligger på ytan i burken?
Nej, jag menade tvärtom :)
Hur som helst, fömodligen inget jag kommer att prova, är inne på samma linje som du. Men hade andra fått samma tips skulle jag kanske tänkt över det.
 
Har just gjort min debut med äggoljetempera. Köpt färdig från Ovolin. Jag gillar den INTE. Kallar den just nu färgen från helvetet. Första lagret gick OK. Andra lagret drar bort första lagret! Och ja - jag har låtit det torka emellan. Har gjort enligt alla konstens regler - eller i alla fall enligt de regler som står på Ovolins hemsida. På någon vänster ska jag fixa de här båda möblera. Tjusigt kommer det inte att bli och vi får se hur många lager jag ska behöva måla. Denna gången ska de få torka i flera dagar tror jag innan jag målar lager tre. Usch och fy. Varför började jag på TVÅ möbler??????????
 
Hm. Det låter märkligt. Har du tillräckligt varmt, och ventilation? Vilket underlag har du sedan innan?
 
Varmt och ventilation och rent trä under. Har läst och läst för att se vad jag kan ha gjort för fel, men det stämmer så bra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.