Efter att ha bott i lägenhet i 3år startade mina villa tankar.
Ett garage att meka i, en altan att sitta på varma sommarkvällar, en gräsmatta att gå ut och klippa, eller en 2rummare med kök, med en balkong stor som 3m2.

Nej en villa var det enda rätta, så jag begav mig ut på bostadsmarknaden för att hitta mitt framtida hem där jag kunde bli gammal och grå.
Efter en tids sökande stog det klart att husen i min prisklass var en dålig affär genom alla vinklar om man än så tittade med ett öga stängt.
Även i livets kanske dyraste affär vill man ju inte göra ett dåligt klipp.

Tanken slog mig då att, varför inte bygga ett nytt och fräsht hus som jag själv utformar efter mina egna behov, jag får ju då ett ultimat hem. Ett hem som är "mitt hem".

Visst har man väl renoverat ett par lägenheter på hobbybasis men bygga ett hus kändes ju som rena raketforskningen i jämförelse.
Men att köpa någon annans tidigare hem som byggdes efter dennas dåtida behov kändes inte helt rätt. Begagnat marknaden var otänkbar efter dessa tankar.

Jag får helt enkelt ge mig in i snickarnas värld och satt mig vid datorn, gick igenom hur ett hus är uppbyggt, vilka olika sätt man kan göra på, vilka materialval som är bäst, hur man tjänar pengar på energivalet osv.

Efter mycket rådfrågande och informations letande hade jag valt materialen jag ville bygga huset med, en planlösning som skulle fylla mina behov, en stil på huset som jag kände mig nöjd med. Nu stog jag med en 1plans 150m2 trävilla med mycket fönster och en öppen planslösning, golvvärme med bergvärme.

Tog då kontakt med kommunen och var på jakt efter en tomt, jag fann en underbar hörntomt i en vändplan, jag visste att flera på gatan hade fått påla, men jag tänkte det får bära eller brista.
Tomten blev min för 50.000kr, skall tilläggas att beg.husen i kommunen ligger runt 1,2-2,6milj kr.

Jag stod då med en skogstomt i ena handen och mitt hus kladdat på ett papper i andra.
Begav mig då till en arkitekt för att få huset på "riktigt"papper.
Efter arkitektens egna synpunkter förändrades vissa delar av huset, saker som man inte tänkt på, och resultatet blev 100ggr bättre.

Jag hade då mitt hus på "riktigt"papper, och en tomt.
Nu var det bara 99,9%av jobbet kvar,

Efter mitt initiativ med tomtköpet blev min bror intresserad och beslöt sig för att köpa tomten bredvid. Kul tänkte jag men dubbelt så mycket jobb, men visst en hederlig granne och dessutom en familjemedlem, här bor vi tills vi blir gamla och tar en konjak när åldern faller på.

Jag hade redan bestämt mig för att göra det mesta arbetet själv, Men skickade runt offerter enbart för intressets skull och tillslut fick jag ett antal svar allt mellan 2,3-2,8milj inkl allt.
Jag hade ju räknat att jag kunde göra detta själv för 1,2milj.inkl allt. Mycket arbete men att betala 1,6milj extra för att slippa detta är rent ut sagt bara idiotiskt.
I offerterna var Markarbetet inkl färdig grund med golvvärme specat till 950.000kr inkl skogröjning o pålning.

Hittills har allt kostat mig totalt 220,000k inkl, tomt, pålning, grävare, fyllnadsmassor, dränering, V/A+ansl.avg, arkitekt kostnader, pålningsritningar, energibalansräkning, pantbrev, bygglov, materialet för grunden inkl golvvärmen, allt som kostar innan grunden ska läggas i princip.
En massa svett och tårar fick jag på köpet. Men kunskapen av det man lärt sig hittills är ovärderlig.

Visserligen har detta tagit en jäkla massa tid kvällar och helger, och gett en del huvud- och träningsvärk, men från att varit en person utan någon som helst kunskap inom byggbranschen har lyckats med detta och hållt mig under budgeten.

Tomten står redo för grunden när snön har töat bort, Lite semester nu, Men budgeten håller mer än jag trodde den skulle göra hittills och vi får hoppas att den även gör det i fortsättningen.

En sak som stört mig rejält att jag som amatör, har haft bättre verklighetsuppfattning om kostnaden för bygget och tiden än erfarna snickare och byggchefer.
Det sades att jag minst skulle få betala 600-700tusen kr innan grunden var klar om jag gjorde allt själv, jag sa att jag klarar det på 300 enligt mina beräkningar, 100% omöjligt sa dom, och det verkar bli mindre.

Tid är pengar, vissa har inte tiden och får betala, andra har inte pengarna och får betala med tiden.

Bygget fortskrider, svetten sprutar och bilder kommer.
 
Redigerat:
Thomas59
UNDERBART!

Framåtanda, företagsamhet, hårt arbete och en vision. Önskar att fler hade din inställning.

/Thomas
 
Låter kanon !!!
Jättekul att läsa sånt här, fortsätt på den inslagna vägen och låt ingen tala om för dej hur saker & ting kommer att bli innan de är gjorda.(helst på ditt eget sätt :D )
Lycka till och följ gärna upp dina fortlöpande rapporter med bilder!
Mvh // Mixar´n
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.