Hej!

Vi har just köpt ett trähus på 210kvm, det har stått tomt ett par månader innan vi flyttat in så när vår första elräkning kom trodde vi att den var extremt låg-just på grund av detta...
Men, vi ringde vårt elbolag för säkerhetsskull, och då visar det sig att de senaste tre åren har elräkningen legat på 6000 kilowatttimmar per år! Låter helt galet billigt i mitt tycke- det tyckte även elbolaget (vid tillfället Eon), och sa att de eventuellt skulle skicka ut nån o kolla- men ingen har kommit...
Vi sa vid telefonsamtalet att vi hemskt gärna ville att de skulle kolla upp detta då vi inte vill åka på nån överraskningensräkning om de en vecker dag upptäcker att nåt faktist är fel...?? De lovade att det inte skulle kunna hända- men det löftet ger jag inte mycket för...

Vi har bergvärme kanske ska tilläggas...De som bott d'r innan oss i två år, har varit en familj på 6 personer, vi är tre...

Låter detta rimligt och vad sjutton gör man? Vi är såklart glada för billiga räkningar men är livrädda för att nån om 2 år ska upptäcka att det varit fel hela tiden och att vi då blir återbetalningsskyldiga, trots att vi pratat med elbolaget etc...

Vad har ni för årsförbrukning på er bergvärme?
 
Inte en chans att det är rätt.

Troligen har någon (kanske förre ägaren?) kopplat elmätaren så att en fas går baklänges. Förbrukningen blir då en tredjedel av vad den borde vara (18 000 kWh).
 
Jag har 220 m2, bergvärme och en elförbrukning på runt 15 000 kWh per år
 
Vad har ni för elmätare? De nya med fjärravläsning är väl svåra att mygla med, eller?
 
Mina grannar har en 40-talsvilla 160m² + källare med ytjordvärme och braskamin med en förbrukning på c:a 24000kWh
 
esox71
Har man byggt ett rejält hus behöver man inte mixtra ;)
 
6000kwh är inte riktigt det kan jag lova. Bara varmvattnet för 6 pers är 6000kwh, näe kanske inte riktigt men...
Har själv ca 220m2 bergvärme 8 pers varav 4 vuxna och vi gör av med 25000kwh kanske inte jätte bra isolerat.
 
Tycker du ska vara nöjd så länge elbolaget inte kommer och kollar. Förra ägaren har säkert kopplat värmepumpen före mätaren.. eller dragit en matning från närliggande vägbelysning.
 
elmont skrev:
esox71
Har man byggt ett rejält hus behöver man inte mixtra ;)
He, he nä så är det väl. Tänker bara på de gamla mätarna där folk tämligen enkelt kunde mygla med de där blecken, magneter och allt vad det var. Nya mätarna borde vara mer svårmyglade I suppose... Fast koppla förbi går ju alltid om man vill.

Annars har vi ganska lika elförbrukning. Vi har 216 kvm, 70-tals stenhus i souterräng, bergvärme och bränner 15000 kWh. Ganska ok tycker jag med tanke på att isoleringen suger (typ 100 mm på vind etc.).
 
Nej alltså..att det är fel är jag medveten om jag med..som sagt, lite väl bra för att vara sant...
Men det jag klurar på är vad som händer den dag nån upptäcker felet..vem får betala då? Alltså, kan man bli återbetalningsskyldig? Inte enligt elbolaget- men jag kan ju knappast bevisa att jag pratat med dem etc...

Gaaah!
 
Det är du som kan bli skyldig att betala, man brukar göra en "rimlig" uppskattning om hur mycket man ska betala. Men du behöver naturligtvis inte betala för tiden innan du bodde i huset
 
I ett lite annat sammanhang (det gällde vattenmätare) så fick jag lära mig att det finns en lag som reglerar hur mätning skall gå till, och jag tro att den gäller även el.

Där finns det reglerat hur man skall agera om en mätare har mätt fel. Fel under en viss storlek (har för mig att det var 2 eller möjlIgen 4%). Men fel över det värdet skall ersättas även retroaktivt oavsett om det är plus eller minus.

Det finns även där regler för hur man skall agera om det är osäkert när felet uppstod (man ser det då som ett stegrande fel från den dag allt fungerande fram till närdet uptäcktyes).

När det gäller el så verkar dte finnas andra regler som styr hur långt bakåt elbolagen får debitera. För några år sedna skrev Fortum av drygt 3000 kr för oss utan att vi behövde begära det. Ingen avläsning hade skett på 3 år. Det var en mycklet glad överaskning.
 
esox71 skrev:
He, he nä så är det väl. Tänker bara på de gamla mätarna där folk tämligen enkelt kunde mygla med de där blecken, magneter och allt vad det var. Nya mätarna borde vara mer svårmyglade I suppose... Fast koppla förbi går ju alltid om man vill.

Annars har vi ganska lika elförbrukning. Vi har 216 kvm, 70-tals stenhus i souterräng, bergvärme och bränner 15000 kWh. Ganska ok tycker jag med tanke på att isoleringen suger (typ 100 mm på vind etc.).
de gamla mätarna var väldigt lätta att bromsa.. det räckte att man skruvade loss den och fällde ner den så stannade skivan, man behövde alltså inte ens göra åverkan på den, fästskruvarna var inte plomberade.. så gjorde morfar min förlängesen..

nuförtiden är det dock mycket dumt att stjäla ström, även om du kopplar in dig före mätaren så ser elbolaget att det går ut mer ström från transformatorstationen (de har satt fjärravlästa mätare även där) än vad de får betalt för, och då är det ju ganska uppenbart att nån stjäl, och på landet med ett par hus på en trafo är det inte så svårt att hitta den skyldige, de sätter mätare utefter linjen för att lokalisera vart det försvinner.. inte värt allt elände för det lilla man hinner få gratis.. jag känner en som åkte dit pga detta, han kommer iaf aldrig mer göra om det..
 
Brottsbalken:

10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.