Min pappa vill att jag ska felsöka en givare på en av hans skogsmaskiner, men jag är osäker på hur givare fungerar i praktiken. Hur är givare inkopplade? Hur fungerar givare?

Är givare inkopplade med (eftersom att det är maskinel så använder jag likspänning när jag frågar) + och - och sedan en "tändtråd" eller?
Fungerar en givare så att när den känner av det den är till för skickar den iväg en spänning då? Är det samma sak med fotoceller, eller hur fungerar de i praktiken (vet vad fotoceller är till för, men inte hur de kopplas och vad som händer när strålen bryts)?

Tack på förhand!

//Patrik
 
Ta en titt i Elfakatalogen. Det finns trehundranittiofemmiljoner olika sorters givare. Man kan inte prata om "givare" i så generella termer som du gör.

Det låter som att ni bör ta maskinen till någon som "kan".
 
Var sitter givaren? Om vi snackar givare som beröringsfritt ska känna närvaron av något i dess närhet: är det en rund gängad sak i metall eller plast (finns i en mängd storlekar: vanligast M8 M12 M18 M30) är nog den vanligaste en induktiv givare som känner metall, den brukar ha en kabel med 3 trådar, brun(+), blå(-) & svart(utgång) alternativt en kontakt M8 eller M12. Oftast är det 24V på entreprenadmaskiner, så om vi säger att det är en induktiv, NO (normalt öppen), PNP-utgång, ska du ha 24V mellan blå och svart när givaren är påverkad.
Jag säljer en och annan givare till skogsmaskinsägare ibland och den vanligaste är definitivt M12 med kabel, NO, PNP

http://www.ifm.se/ifms/web/pmain1!1_10.html
 
Redigerat:
Kolla också att den har rätt avstånd till det den ska känna av. iom att de ofta är ingängade kan det vara så simpelt att den har gängat ur ett varv eller två
 
Okej, tack för hjälpen! Fick lite mer "kött på benen" nu. :)

Har inte hållit på så mycket med givare i skolan, det var mest lite teoretiskt om induktiva och kapacitiva givare i andra ring. Glöms fort bort.

//Patrik
 
Vet du hur många kablar som går ¨från givaren, sitter givaren i något ledande material som är jordat (minus) tex motorblock eller chassit/ramen. Vad har givaren för uppgift, mäta , varna/larma , slå till/bryta?
 
Redigerat:
Det är faktiskt så att jag har fått fel uppgifter av min pappa. Det är ingen givare som det är fel på. Det är en elventil (har aldrig hört talas om något liknande) som "glappar". Den sitter på aggregatet och känner av när det kommer en trädstam (för mig låter det som en givare, fast förmodligen är det inte det) och då fäller in stålhjulen som driver stammen framåt resp. bakåt.
Felet på den är att det fungerar vissa ggr och andra inte. Som att den "glappar" typ.

Maskinel är helt nytt för mig så jag är ganska osäker över hur det funkar, fast har man spänningsprovare och elschema kan man nog göra det mesta. :) Gäller att tänka positivt! :D

//Patrik
 
Något måste styra ventilen så den svänger in matningen, är detta något en knapp i joysticken så har du ett kabelfel eller att spolen på ventilen inte vill.

Är detta något en pinne/fotocell så kan det fortfarande vara ovanstående fel + fel i givaren. Sedan KAN det vara så att matningen styrs från något annat håll, t.ex. när returen på sågsvärdet når maxtryck, dvs när svärdet är hemma.

Det finns tusen saker att hitta på en skogsmaskin men försök att koppla in lysdioder så ser man var signaler finns och var det tar slut och sedan kör ni ett tag.

Protte
 
En annan möjlighet är att ledningen har ett brott så att i vissa lägen är det "kontakt" och i andra avbrott
 
elmont skrev:
En annan möjlighet är att ledningen har ett brott så att i vissa lägen är det "kontakt" och i andra avbrott
Det kan vara en mycket möjlig anledning, därför att min pappa faktiskt har skarvat kablarna till elventilen och jag vet inte hur pass bra han har gjort det. Bäst att titta över det först.

//Patrik
 
Kolla upp att kabeln mellan kranspetts och aggregatet är hel. Sånna mysko glapp brukar bero på att kabeln har en ledare som är av. Om det finns nån ledig ledare så prova byt ut ledaren som ska manöverera just den elventilen för matarvalsarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.