Instämmer med övriga, snyggt K12.

robbin skrev:
Bitarna i kompassrosen finns de att köpa eller har du fixat till formen på dom själv?

Jag har sett något liknande hos Kakeldax i Arninge (http://www.kakeldax.se), vet dock inte om det var en demo eller något som kunde köpas.

Men varför köpa när man kan göra själv ;D
 
Eftersom man inte gärna lägger mattor på golvvärme så är det en fantastisk lösning att få ett snyggt golvdekoration. Jättefint! Tack för inspiration KarlXII.
gaia
 
jureit skrev:
Vi kanske kunde ha en egen avdelning där vi bara häckar runt och är allmänt odrägliga och där ingen annan orkar gå in?   ;D
Skulle jag med 64 skrivna inlägg platsa på eran avdelning.........kan jag väl aldrig tro ;)

Att läsa era inlägg är ju som att titta på "Snillen spekulerar" ;D
 
Klubbar för inbördes beundran kan man vara utan. Anledningen till att jag postade bilden var ju i grunden att jag själv älskar att kika på andras byggen; hur de har löst saker och ting och hur det ser ut. Visst är det kul med beröm - men samtidigt är jag ju väl medveten om att alla kanske inte gillar terrakottaplattor med nån banal kliché i mitten. Men det spelar ju liksom ingen roll, smaken är ju sådan. Det vore ju enbarmligt tråkigt om alla tyckte precis likadant.
Skit samma - alltid fungerar det som inspiration för någon. Omvänd inspiration är ju också positiv...att man får se något man lurat på för att omedelbart förstå att det inte var något för en själv. Planskisser och tillverkares hemsidor talar ibland med kluvna tungor.

Så här, uddevalla, kommer ett exempel på terrakottaklinker till luckor i brutet vitt.
Det kanske var ett bättre exempel än bilden från hallen när jag tänker efter..:p
kok.jpg
 
KarlXII skrev:
Det vore ju enbarmligt tråkigt om alla tyckte precis likadant.
Skit samma - alltid fungerar det som inspiration för någon. Omvänd inspiration är ju också positiv...att man får se något man lurat på för att omedelbart förstå att det inte var något för en själv. Planskisser och tillverkares hemsidor talar ibland med kluvna tungor.
Visst är det så, forum betyder ju enligt ordboken "Plats där något avgörs" därför tycker jag att kritik över något kan vara lika berättigat som beröm !
Jag tillbringar mycket tid på diverse bilforum, om man där tillexempel uttrycker något negativt över en stylad bil så får man ofta höra:
"-Har du inget bättre att säga så kan du lika gärna vara tyst, föresten så är din bil jävligt ful"

Har t.ex historien om taggtrådskronor i färskt minne ;)

Tycker verkligen kompassrosen var snygg, jag har aldrig tänkt på att man kan forma klinker på det viset, eftersom jag har tillgång till maskin som skär vinylfolie så skulle det ju vara väldigt lätt att skära ut bokstäverna och delarna till "rosen", klistra dom på klinkerplattan och så slipa till samma form !




 
Haagbard skrev:
 

Tycker verkligen kompassrosen var snygg, jag har aldrig tänkt på att man kan forma klinker på det viset,
Måste verkligen instämma med föregående "talare", själv har jag däremot sett en hel del färdiga kompassrosor i ffa sjösten då även vi hade önskemål om något liknande till hallen (blev inget av det, tyvärr DYRT!!)
Hade kunnat svära på att den var inköpt färdig på nät!!
Otroligt imponerande gjort och, om jag fattat rätt, dessutom helt från "scratch" , dvs. utan färdig mall!!
Mkt. snyggt jobbat, Kalle :D

MVH/Christina.

 
jureit skrev:
Nu får vi nog dra ner på smörandet annars kommer han bli odräglig.   ;)

Kalle, ligger ditt hus så exakt enligt väderstrecken att kompassrosens riktning stämmer? Kan ju bli lite förvirrande för oss båtkillar annars ;)
 
Absolut! Men ta inte med kompass när du kommer på besök... ;)

(min konstnärliga frihet ursäktar en felvisning på ca 10-15 grader)
 
Man vet ju aldrig exakt hur lokala magnetfält påverkar, så OK då ;D

Snyggt var det iallafall.

F-n, kunde inte hålla mig borta från smörpaketet.
 
Jättesnyggt Kalle, Du va mej en händig karl ;)

Apropå stl. på plattor har vi lagt 30 x 60 plattor i hall och tvättstuga i badrummet har vi 30 x 30 på golvet och 30 x 60 på väggarna
 
Här hittade jag några 33x33 i väldigt ljus grå färg, nästan vitt som ser inte så tokig ut.

gris.jpg
cnfDC25.jpg
tacoDT25.jpg
arles1.jpg

Tyckte att det var faktiskt snyggt.
 
Snyggt!
Vem säler/tillverkar detta? Hittade du det på nätet?

Det har varit många goda och bra tips, man får tacka. Inspiration behövs och det känns svårt att veta hur det kommer att bli på så stor yta. Vi bygger Hjältevadshus och då läggs klinkersen på golvet i fabriken. Detta gör ju att man inte kan välja att lägga hur som helst (det blir väldigt dyrt då). Ska man fundera på att lägga klinkersen själv när huset är på plats? Nackdelen är att då är köket också på plats (eller är det en nackdel?)

Väljer man små plattor blir det dyrare läggkostnader men lägger man större får man det inte billigare, konstigt eller?

Standardplattan är 20*20 centimeter och det är vad jag kan förstå i minsta laget. Finns det någon som lagt stora golvytor med den här storleken på platta?

:) Uddevalla
 
De är från Azuliber i Spanien jag har hittat de.
De säljs av Huskompaniet ScanDeco i Stockholm.
Jag skulle absolut INTE lägga så små plattor på en så stor öppen yta.
Välj minst 33x33. Snyggast blir med 40x40.
Vi testade själva i vår hall och kök med plattor 30x30 och det blev plottrigt.
Vi bestämde då att ha allt på 40x40 och det blev jätte snygg.
Det blev inte dyrare att köpa de stora. 10 kr mer per kvm blev det för oss.

Om de monterar köket på fabriken blir ett litet dilemma.
Bäst är om hela köket har klinkers.



 
Vi har gjort en lite annorlunda lösning som känns helt rätt för oss.
Vi köpte 3 olika storleker i svart klinker (skifferlikande) lade detta i ett återkommande mönster med ljusgrå fog.

Plattorna är 40x40, 20x40,20x20.

Känslan blir lite *James Bond tidigt 70 tals villa aktig*
Ett litet minus bara, svart ,matt klinkers ser lätt smutsigt ut så det krävs ganska mycket städning.
 
Det låter spännande, har du ingen bild att visa på ditt svarta golv.
Uddevalla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.