Hej.

Jag har en gjutjärnsbrunn i källaren som jag skall försöka mig på att ta upp.
Men jag är lite tveksam inför bilningen då jag inte har några ritningar för hur övriga ledningar går.
Ca 30cm ifrån går vatten och avlopp rätt ner i betonggolvet men sedan vet jag inte vart det tar vägen, speciellt vattnet vill man ju inte sticka hål på.

Ska man bara bila på tills man märker att något är fel?
Har även en bergvärmepump i samma rum hur känsliga är dessa tingestar för dammet som virvlar upp, har täkt över så gott jag kan.

Behöver nu en massa tips och vinklingar för att jag skall få upp den utan att det går helt åt fanders.
Lägger upp en bild på hur det ser ut.:confused:
 
  • DSC00112.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varför ta upp den?
Har den rostat sönder?
gör en förhöjning och ha den kvar, det är aldrig fel med golvbrunnar som kan leda bort spillvatten...

efarenheten säger att du måste bila 30-40 cm ner för att nå till nivå med avloppet.
Om huset är modell äldre går avloppet under plattan innan den går ut.
 
Anledningen till att jag skall ta upp den är att jag skall bygga en bastu i rummet intill och där vill ha en en golvbrunn för att barnen skall kunna plaska som de behagar.
Tänkte att då kan jag lika gärna byta den där brunnen eller skall jag göra på något annat vis?

Om man tittar på bilden, kan man inte misstänka att anslutningen inte går så djupt ner?
Hur e de med den där inkommande vattenledningen behöver jag oroa mig för att göra sönder den?

Jag bilar på så får vi se vad som händer?! :)

Huset är byggt 1972 och alla rör är plast i övrigt inne i huset.
 
Redigerat:
Det är väl inget som hindrar att den gamla brunnen är kvar? Låt den va och sätt en ny brunn i det andra rummet. Det är minst jobb. (Under förutsättning att det inte är något fel på denna brunn)

/Hans H
 
håller med Hans H bila en ny kanal till den nya brunnen istället.
 
Men jag måste väl ändå koppla på den någonstans?
För detta måste det väl till en skarv någonstans?(eller ska den gå ut i cyberspace?)

Jag kanske kan koppla på den i huvudstammen eller?
 
ja, koppla den till avloppet och tänk på att du får lutning hela tiden till stammen
tipset är att inte gjuta in avloppsbrunnen helt utan lägg den i en "låda" så kan du byta den lättare i framtiden om du inte får tag i en golvbrunn av gjutjärn...
 
Dubbelkolla bara så gjutjärnsbrunnen verkligen är kopplad till avloppet. Jag tog upp vår gamla brunn och det visade sig att gjutjärnsbrunnen inte var kopplad till huvudstammen utan till ett gammalt avlopp som var avgrävdt.
 
Jag skall ta vara på tipsen och göra en ny kanal samt kolla så att den gjutjärnsbrunn som finns är ansluten till huvudstammen.
Hoppas inte man stöter på för mycket patrull bara, orkar inte med mer krångel nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.