Vi står i renoveringstankar av badrum.

Valet står mellan sjösten, kakel eller klinkers på golvet.
Väv eller puts på väggarna. I hörna där vi skall ha dusch är det tänkt kakel. Vi skulle vilja ha en smidig vigvägg.
Vi vet att det på väggen bakom handfatet finns korsvirke. Skall man plocka fram det eller är det risk att träet ruttnar av fukt? Vi har nämligen redan synliga bjälkar i badrumstaket som har klarat sig bra.
Tips tack!
 
Vad är en vigvägg? Och jag är lite osäker på vad du frågar efter, om det är ok med puts eller om du ska ta fram trät bakom handfatet...

Vi kör kakel i dusch och runt badkaret. Övriga väggar har vi gipsputs på. Värt att notera är att vårt badrum är i källaren och att vi därför bara skall ha tätskikt lokalt. Där vi har puts har vi allts å ingen tätskikt.

Ovanför handfatet så kommer vi att ha en spegel som sträcker sig från bänkskivan ända till taket. På det sättet skyddar vi väggen från vattenstänk och slipper en lite kakelruta som vi inte tycker är så snyggt.
 
Ska virket bakom handfatet fram så lär det ju bli en avvikelse i kraven på tätskikt. Dock tror jag inte det är några direkta problem, under förutsättning att rummet ventileras korrekt (= fuktstyrd fläkt t.ex.)
 
fantasi skrev:
Vad är en vigvägg? Och jag är lite osäker på vad du frågar efter, om det är ok med puts eller om du ska ta fram trät bakom handfatet...

Vi kör kakel i dusch och runt badkaret. Övriga väggar har vi gipsputs på. Värt att notera är att vårt badrum är i källaren och att vi därför bara skall ha tätskikt lokalt. Där vi har puts har vi allts å ingen tätskikt.

Ovanför handfatet så kommer vi att ha en spegel som sträcker sig från bänkskivan ända till taket. På det sättet skyddar vi väggen från vattenstänk och slipper en lite kakelruta som vi inte tycker är så snyggt.
Låter intressant, har du bild att dela med dig?
 
GoForIt skrev:
Ska virket bakom handfatet fram så lär det ju bli en avvikelse i kraven på tätskikt. Dock tror jag inte det är några direkta problem, under förutsättning att rummet ventileras korrekt (= fuktstyrd fläkt t.ex.)
Hur ordnar man med fläkt i badrum? Vi har ingen alls idag.
 
Linisen_01 skrev:
Hur ordnar man med fläkt i badrum? Vi har ingen alls idag.
Ingen ventilation alls?

Normalt så ska man ha tilluft i sovrum och vardagsrum, och frånluft i kök och badrum.

Finns inget så får man dra en ny kanal. Helst genom taket, men är det omöjligt får man välja väggenomföring.
 
Vi håller på att tätskikta för fyllt så än så länge har jag inga riktigt roliga bilder.

Är någon av badrumsväggarna ytterväggar? I så fall tror jag det bara är att borra hål och sätt in en fläkt.
 
fantasi:

Oj förlåt, dusch vik vägg menar jag. Dvs när man kan fälla in duschväggen. Så här ser en sådan ut: http://www.importlagret.com/siteImages/AL-560stor.jpg

Vi bor i ett gammalt stenhus från 1800-talet. Så alla väggar bakom befintliga väggar är redan i sten och det är endast i badrummet som väggarna är uppbyggda i annat material. Resten av huset har stenväggar (även inomhus) med puts på. Vi hade väl i så fall tänkt riva alla befintliga väggar i badrummet och bygga upp från noll. Leka block, luftspalt och putsa på det (eller hur det nu skall göras).
Meningen är att göra som ni iså fall, dvs endast ha tätskik lokalt iså fall. Vad säger försäkringsbolagen om sådana saker?
Vi hade väl kanske tänkt att ha någon sjösten, kakel eller klinker på golvet, och helst samma material i en ruta ovanför handfat.

Tydligen har vi någon fläkt men att den inte är inkopplad.
 
Tätskikt lokalt gäller bara i oisolerad källare. Här kan du läsa om branschreglerna för plattsättning och se hur ni skall göra.

Har ni ett stenhus med bara putsade väggar i övrigt så skulle jag personligen slita ner det som badrumsväggarna är uppreglade med. Sen om ni skall välja puts, puts/kakel eller bara kakel är lite av en smaksak och beroende på om ni skall ha tätskikt överallt eller bara lokalt.

Är badrummet gjort enligt gällande branschregler så är det ok för de flesta försäkringsbolag men jag har hört att vissa kräver att att en certifierad firma gör renoveringen.
 
Men om väggarna är gjorda av Masterboard, Minerit (skivmaterial som är godkännda) eller liknande så kan du låta de sitta kvar. Är det pappklädd gips så bör du ta bort dem ifall du vill göra badrummet enligt reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.