Hejsan, har 1 1/2 plans villa från 39 tänkte att jag kanske skulle tilläggsisolera lite i sommar. Hela huset är svinkallt, även när VP levererar 50grader till radiatorerna stiger inte värmen mer än till max 19grader inne. Hade inte tänkt så mkt på det tidigare eftersom jag mest jobbade hela tiden. Nu när man blev arbetslös och tillbringar mer hemma började det märkas. I -10grader så märkte jag att taket inte hade någon snö. Så jag tog en snabb runda till vinden och insåg att snetaken inte har någon isolering alls. Vinden har 10cm kutterspån så det skulle ju inte skada att byta dessa heller? Väggarna är 12cm tjocka vet inte redigt hur dom är uppbyggda men innerst är det tretex, det har runnit lite spån när vi rev lite tapeter. Så utan ytterpaneler så är väggen 8cm tjock varav ca 2cm är tretex.

Har funderat lite på att lägga 30cm ull på vinden iaf fast då behöver jag säkert en diffspärr? så det skulle bli riva hela övervåningen i tak?

Sneväggarna verkar vara helt oisolerade. Takstolarna är 5x5" så tanken var sadla på 95mm till så det skulle bli från taket: 2,5cm luftspalt + masonit/wellpapp eller nåt + 95+95mm isolering + diff + 13mm gips?

Väggarna: funderar på att lägga 70+45mm isolering från insidan. Funderar på om man ska riva in till väggen? Eller så lägger jag bara på 70mm iso+diff+45mm iso och reglar + 13mm gips?

Senare så är tanken nog att byta fasad material till tegel eller något mer underhållsfritt så där finns chansen även till isolering.

Är jag helt ute och cyklar eller? För jag är lite trött på att frysa.
 
När du talar om Sneväggarna är det på vinden du talar om då?

Om du lägger 30cm isolering vindens golv (vindbjälklaget) så kommer det troligen räcka. Skulle du behöva mera så lägger du även det på vindsbjäklaget. Antar nu att ni inte tänker bo på vinden.

Diffspärrens vara och inte vara är en omstrid fråga.
Har man god innomhusventilation och inte överdriver isolerings tjockleken så klarar man sig utan diffspärr. Dock är det mycket svårt att veta vart grännsen går. Fuktproblem på vinden är ganska vanligt.
Använder du dessutom Cellulosa isolering så minskar du risken ännu mera.

Väggarna. Beroende på konstruktionen som du har i väggarna. Har du typ reglade väggar som en gång i tiden var fyllda med spån så bör du ju riva hela vägen dit och ta bort spånet och ersätta det med något bättre.

I mitt hus från 37 så är det masiva träväggar med Treetex på insidan dvs jag har inte reglade väggar. Tretex isolerar ganska bra även i dagens mått så om du har som jag låt tretexen vara kvar regla mot den.
Min granne har hus i från -29 har har typ reglade väggar med minimalt med spån, han har fyllt de med isolering.

En annan fråga ang ditt uppvärmingssystem. Vad har du för Temp på Returvattnet? Dvs det vatten som kommer i från Elementen tillbaka till Värmepumpen. är det typ 45 grader, så bör du utöka med mera element eller byta ut några till större.
Värmen hinner då inte lämna elementen innan vattnet åker in i pumpen igen. Ev så kan man också minska hastigheten på circulations pumpen också.
 
Vinden tänkte jag ta bort spånen och köra med ull. Eftersom snetaket är oisolerat och det bara finns 12cm utrymme så tänkte jag sala på 95mm till så jag får in 95+95mm isolering. Det som gäller väggarna i huset så är nog stommen massiv och tretex är enda isoleringen i huset.

Har inte kollat returtempen, Har bara kolla alla rummen i huset. Dvs termometer i varje rum....med fullt flöde i elementen så var tempen 16-19grader. Visst kan jag köpa jättestora element till varje rum men det hjälper inte så mkt eftersom huset verkar vara oisolerat.

Tanken är ju att ha golvvärme i hela huset senare, men till det behöver jag ju ha ett hus som håller värmen med?

1a.jpg

2a.jpg

s.jpg
 
Dina bilder gör det hela mycket klarare!
Enligt din ritning så tycker jag det ser bra ut. Håller dock en varningsflagga för ev fuktprobem som kan uppkomma efter tilläggsisoleringen. Så du får inspektera vinden de kommande vintrarna.

De där oisolerade Sneväggarna är ju riktiga bovar! Borde vara Prio1

Förr i tiden så körde man ju med Högtemp system & självcirculation. Det var tjocka rör till alla element och högtemp (50 grader och uppåt) ut till elementen för att får det varmt.
Byter man till värmepump som troligen jobbar effectivas att mata ut max 40 grader till elementen (lågtemperatur), då får man inte upp temperaturen i huset gissar att när den pumpar ut 50 gradigt vatten så går den på el-patron också!.

Lösningen är ju som du tänker, isolera som en galning. :)
Så bör du ju få det varmare innomhus.

Alternativet är att göra om värmesystemet till ett lågtemperatur system.
Genom att byta ut element till större, sänka farten på circulations pumpen eller gå över till Golvvärme som där är inne på!!!

Man kunde dessvärre förut (för kankse 5-10 år sedan) läsa om perssoner som gick över till Värmepumpar från ett Högtemp system. Och de husen blev kalla fast pumpen gick på för fullt. Leveratören av Värmepumpen hade inte tänkt på det här med högtemp system.
Merkligt nog var detta ett ganska vanligt problem då.
Men jag tror att VP-leverantörerna nu mera vet vad de håller på med :)

För övrigt tycker jag du har koll på grejerna! Kör hårt!
 
Per-Erik: när du säger att snedväggarna är riktigt bovar, hur menar du då?

Jag har snedväggar som är oisolerade fast dessa väggar är inte placerade i "boendet" så att säga utan i vindsutrymmen jag kommer åt via vindsdörrar (heter det kattvind?), är dessa bovar då också?
 
Tackar så mkt... ;) nu är det bara frågan om 45x45 reglar orkar bära allt! =) med tanken att ha 70mm med isolering och bygga en nyvägg efter det i 45x45 är kanske det klenaste laget? va och hjälpte en kompis att regla 45x75 för tillägg och det kändes ju tom svajigt åt alla håll och kanter. 70mm isoleringen är ju tänkt att vara för att slippa köldbryggor dvs oreglad.

Eftersom jag nog river hela övervåningen i sommar så kanske det är dax att gå över ventilationen. Gamla skorsten har ju kaneler för luft, tanken var ju att mura igen alla och sätta en 160 frånluftsfäkt uppe på vinden som tar all smutsluft. Vet att jag kommer ha trappan och ingången utan diffspärr men skapar detta problem?

Skulle iofs vara skönast att kunna sätta in en diffspärr tex mellan reglarna på vinden så man slapp riva alla "lite finare" paneltaken.

Eller skulle jag ta mig en titt på en liten bit av väggen före jag börjar så jag verkligen ser hur det är uppbyggt, lite pinsamt om det skulle vara stående reglar så man skulle kunna smälla in 70mm isolering där med?
 
kuse skrev:
Per-Erik: när du säger att snedväggarna är riktigt bovar, hur menar du då?

Jag har snedväggar som är oisolerade fast dessa väggar är inte placerade i "boendet" så att säga utan i vindsutrymmen jag kommer åt via vindsdörrar (heter det kattvind?), är dessa bovar då också?
Kattvinden är det utrymmet som normalt är längst ner på sneväggen. Där har man oftast en vägg som är vertikal dvs 90 grader mot golvet. mellan denna vägg & snetaket är kattvinden. man brukar ha en lucka eller dörr dit för inspektion eller förvaring.

Den där vertikala väggen, ska vara isolerad. Lika så golvet i kattvinden.
Alternativet är att man isolerar sneväggen hela vägen ner.
Om det inte är det så har du en bov där.

Fast tWEEZER har en större bov änn du.
 
tWEEZER skrev:
Tackar så mkt... ;) nu är det bara frågan om 45x45 reglar orkar bära allt! =) med tanken att ha 70mm med isolering och bygga en nyvägg efter det i 45x45 är kanske det klenaste laget? va och hjälpte en kompis att regla 45x75 för tillägg och det kändes ju tom svajigt åt alla håll och kanter. 70mm isoleringen är ju tänkt att vara för att slippa köldbryggor dvs oreglad.

Eftersom jag nog river hela övervåningen i sommar så kanske det är dax att gå över ventilationen. Gamla skorsten har ju kaneler för luft, tanken var ju att mura igen alla och sätta en 160 frånluftsfäkt uppe på vinden som tar all smutsluft. Vet att jag kommer ha trappan och ingången utan diffspärr men skapar detta problem?

Skulle iofs vara skönast att kunna sätta in en diffspärr tex mellan reglarna på vinden så man slapp riva alla "lite finare" paneltaken.

Eller skulle jag ta mig en titt på en liten bit av väggen före jag börjar så jag verkligen ser hur det är uppbyggt, lite pinsamt om det skulle vara stående reglar så man skulle kunna smälla in 70mm isolering där med?
45*45 gör sig ju bäst stående. Men ju tätare reglarna sitter desto stadigare blir det ju.

Ventilationen, diffspärr mellan boytorna behövs inte. Smutsluften ska du ta i från Kök,badrum,tvättstuga. Dvs i de ytorna där det blir mycket fukt. Övriga utrymmen ska ha till luft.

När du river så ser du ju hur väggen är byggd. Brukar alltid dyka upp några överaskningar, typ en igensatt dörr o liknande..
 
Jo, jag hittade en överraskning redan nu. Typ kallas takspånten är rutten och förmodiligen svartmögel på vinden. Han som hade huset tidigare hade visst stoppat i isolering i en del av snetaket. utan att garantera sig om luftspalten. Så när jag kröp lite på vinden märkte jag att det stack fram en 45x45mm och att hela taket var täckt av typ "jord". Så slog i huvudet i spånten och det knakade... gick tom peta genom till taktegelt med lillfingret genom träet. Hade som sagt tänkt mej smälla in en FT i sommar men verkar vara försent. Har inte märkt något tidigare så det känns lite pissigt just nu. Så tror nog att det blir att riva en massa i sommar...hela övervåningen får nog ta sig en titt... Besikitningen på talade ju att öka ventilationen så vi öppnade ena vindfönstret lite. Hade inte tid med att riva och ny ventilation förens i sommar. ;( men det verkar bli lite mer att göra i sommar...Och nu när man är arbetslös så skulle man ju haft tiden om man inte behövde fixa hela rasket nu. ;/ Får la bara hoppas på att takstolarna är ok... men det blir ju riva ut allt spån från vinden iaf. Med min otur så lär la taket rasa in före jag hinner kolla allt. Men som sagt nu finns nog inget mer att göra än att se till att inte fuktigluft kan sticka till vinden igen före man börjar fixa allt där upp! ;(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.