gaia skrev:
det är nog vinden som kyler huset effektivast. Fukt och regn kan kyla  ner också om husfasaden blir blött på djupet ändå in i isoleringen. Våt material isolerar dåligt ....
gaia

I mars i år gick det drygt ca 700 kg pellets med en medeltemp ute på -6,5° o nu i nov så gick det ca 600 kg pellets med en medeltemp på +2°
VV står för ca 60 kg av den förbrukningen..

Det är främst att det är väldigt fuktigt ute här nu, Tycker alla klagar här i norr på hög förbrukning trots att det är så varmt ute o den enda förklaringen jag kan finna är att det är fuktigt ute.. :-/
 
Det är nog i så fall inte fukten inne, som ska värmas, som är boven i dramat, utan det faktum att fukten ska torkas bort från ytterväggarna hela tiden. Den fukten torkar ju, i någon mån, med värmen inifrån huset, så när ny fukt kommer till ideligen, går det väl åt mer värme till det. Bra isolering minskar klart på torkningen, men fönsterna blir ju också våta.
 
Nu med lite kallare väder ute så sätts ved-systemet på prov. Första vintern som sagt med ved+acctank. Med dryga 15-20 minus ute behövs en eldning mot dryga 85-90 grader sent på kvällen och en ny på morgonen (ca: 9-10) för att kunna hålla de dryga 60-60 grader som skall in i huset.


Voine Voine säger jag bara, mina dryga 30 kubik ved i november (enda som gick att få tag på) känns inte lika säkert längre när högarna försvinner fort nu :)
 
Ja nu märks det att det sugs värme ur tankarna,-20 i morse
Eldar jag på kvällen har acken sjunkit till ca40 grader till nästa kväll.

Men mitt hus är ett litet plutt hus bara :)
 
Daytrader skrev:
Voine Voine säger jag bara, mina dryga 30 kubik ved i november (enda som gick att få tag på) känns inte lika säkert längre när högarna försvinner fort nu  :)
Du kan nog ta det lungt ändå för om några veckor är värsta kylan gjord + att solen börjar värma dag tid, Även om du inte har solfångare ger den.. ;)
 
Nu är det stor skillnad på värmeåtgång. Vi har sparsamt isolerat på vinden så jag antar att det är där som största problemet ligger. När utetemperaturen ligger på nollan så räcker det att elda en gång per dygn. Nu har vi haft minus 10 ett par dagar, då måste vi elda både morgon och kväll.
 
gaia skrev:
Ökning på några mg vatten per m3 kan inte kräva så många kW att värmas upp. Jag envisas att anklaga vinden ;)
gaia
Det gör jag med. Håller med Gaia.
 
Ditt hus gör av med c:a 3 kW per timme under nuvarande omständigheter. Med tanke på att inte allt vatten blir 95 gradigt, kanske 200 - 300 liter har lägre temperatur och du har bara 1500 liter att ta ur, så verkar det vara högst normal funktion. Jag kan inte se något fel i ditt system.
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja nu märks det att det sugs värme ur tankarna,-20 i morse
Eldar jag på kvällen har acken sjunkit till ca40 grader till nästa kväll.

Men mitt hus är ett litet plutt hus bara  :)
men med -20 hur mycket matar du in i kåken då? 40 grader det skulle ju kyla ut vårt hus till en IGLO på nolltid =)
-15-20 så kunde jag inte släppa mer än 70-75 i topp och 40-45 i bott (tror givarna mäter mer på mitten i och för sig). annars gick inte värmen in som behövdes i kåken.

Vänl,,,
Tobbe
 
Jag ligger nog runt 40-50 grader ut vid minus 15-20. Har stora gamla element.

Tittar jag i rinkabyror så ska dom ge 14879watt vid dt 50.
Om jag nu har tänkt rätt ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.