Hej!

Jag har idag ett hus där jag ska riva upp ett golv för att sedan lägga klinkers med golvvärme. Träbjälklaget är cc 600 och jag ska nu ha ned det till cc 300. Huset är gammalt och därav så har jag en nivåskillnad på ett antal cm från första bjälken in till den mittersta av huset. Jag ska nu komplettera upp bjälklaget så att jag får cc 300 samt att jag då även tänker justera bjälkarna så att det blir i nivå med varandra.

Är det någon som har erfarenhet utav detta och skulle ni i så fall rekommendera att man köper en självnivellerande laser eller ska man köra ett klassisk vattenpass? Jag ska göra ett halvt våningsplan på 50 m2.

Tackar för alla möjliga tips!
 
Har du inget bra pass så tycker jag att ska lägga pengarna på ett riktigt pass (Hultafors Libella eller MST), använd passet tillsammans med en lång rätskiva för att justera upp bjälkarna. Funkar minst lika bra (läs bättre) än med laser.

//Joppe
 
joppe_73 skrev:
Har du inget bra pass så tycker jag att ska lägga pengarna på ett riktigt pass (Hultafors Libella eller MST), använd passet tillsammans med en lång rätskiva för att justera upp bjälkarna. Funkar minst lika bra (läs bättre) än med laser.

//Joppe
Jag håller helt med joppe. En laser kan vara smidig i vissa situationer, fast ett bra långpass är ändå grunden.
 
Jag antar att du ska lägga 22 mm spånskivor eller liknande på bjälklaget?
Om det är så fallet så kanske det är enklare att avjämna golvet med flytspackel?
Nu vet jag inte hur stort rummet är men ett större rum med många balkar är jobbigt att fixa till på det sättet som du beskriver.
 
Ja, jag ska lägga 22 mm spånskivor på bjälkarna och sedan ska jag flytspackla in värmeslingorna (som enbart är 6 mm, Optiheat). Rummet är cirka 10 m och 4 m brett (halva 1:a våningsplanet).

Anledning till varför jag inte kan jämna ut bjälklaget med spackel är att på 3:e våniningen så skiljde det 8 cm från ena kanten till mitten av rummet. Att jämna ut det med spackel vore en dyr historia.
 
eller kan du hyra en roterande självnivellerande laser.sedan tar du enkelt ut alla höjder med en tumstock.Högsta punkten får ju råda.sedan skriver du bara ner skillnaden på punkten du mäter för tillfället på bjälklaget.om lägsta punkten var 8 cm mindre så skriver du ju +8 på den punkten osv.

Att hålla på med vattenpass på en yta av 10 meter tycker jag låter riskabelt om man vill få det exakt och om det är så stora nivåskillnader som du säger.
 
Redigerat:
Rebban skrev:
....att på 3:e våniningen så skiljde det 8 cm från ena kanten till mitten av rummet. Att jämna ut det med spackel vore en dyr historia.
Och tungt... Då är din lösning bättre. Det var inte heller så stort så det ska nog gå fort.
 
ikeahantverkaren skrev:
eller kan du hyra en roterande självnivellerande laser.sedan tar du enkelt ut alla höjder med en tumstock.Högsta punkten får ju råda.sedan skriver du bara ner skillnaden på punkten du mäter för tillfället på bjälklaget.om lägsta punkten var 8 cm mindre så skriver du ju +8 på den punkten osv.

Att hålla på med vattenpass på en yta av 10 meter tycker jag låter riskabelt om man vill få det exakt och om det är så stora nivåskillnader som du säger.
Sen då... är det alltid självklart att sala på befintliga reglar eller är elhyvling eller dyl. ett alt.?:confused:
 
Vi har nyss gjort detta, jag skulle nog börja med att rikta de befintliga först m.h.a limma skruva nya reglar på de gamla som är rejält låga och hyvla höga. Därefter sätta in nya imellan annars blir det trångt att jobba med 300 cc.
 
Micke184 skrev:
Sen då... är det alltid självklart att sala på befintliga reglar eller är elhyvling eller dyl. ett alt.?:confused:
Ett enkelt tillvägagångssätt är att sadla på med nya rejäla plankor på var sin sida om den gamla träbjälken.Använd ett par skruvtvingar.dessa kan du då styra enkelt innan du limskruvar/spikar dom från vardera sida i och med att du har skrivit ner måtten på bjälken som du nyss mätt av höjdskillnaden på.Se bara upp så du inte råkar ha lägsta punkten vid en dörrpost för då kan det ju bli stora höjdskillnader till nästa rum.

Jag tror inte jag skulle Hyvla/skära ner 8cm på ett bjälklag som senare skall läggas klinker på.Det kan bli risk för svikt och kakellossning.

Skall du ha elvärmeslingor behöver du väl inte ha cc 30 dvs.komplettera med nytt bjälklag.
Jag hade nog satsat på att göra golvet böjstyvt med spån och använt "ardex s 48 " till skruvlimmad golvgips.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.