Jag tänker köpa en pinnsvets att använda till att reparera och kanske bygga lantbruksmaskiner med. Bilplåt tänker jag inte svetsa. Jag har förstått att det räcker med 3,25 tjock pinne men utöver det...
Vad är det för skillnad på inverter och likriktare (förutom vikten)?
Måste man köpa en trefas likriktare på 35 kg eller klarar en enfas inverter jobbet lika bra?
Tips på lämpliga modeller (och varningar för olämpliga) mottages tacksamt.
 
Alla i industin använder 230 pinnsvets på nåt kg. Hur bra det är i jämförelse ger jag mig inte på. Kraftigare material kräver mer kräm, men även dessa finns bärbara. Tom 3-fas finns smidiga bärbara. Blocket ett hett tips.
 
Hagenblad skrev:
Alla i industin använder 230 pinnsvets på nåt kg. Hur bra det är i jämförelse ger jag mig inte på. Kraftigare material kräver mer kräm, men även dessa finns bärbara. Tom 3-fas finns smidiga bärbara. Blocket ett hett tips.
Njae, min närmaste svets-verkstad har ett par esab-mma-bestar på över 100 kg i lokalen. Bärbar är väl vanligast om man ska runt o svetsa?

På ämnet: jag diggar verkligen 3 fas likriktar-svetsar. Jag har inte kunskap nog att skilja ex esab fårn kempi, men det märks verkligen skillnad mellan dem och en billig svets. 3 fas likriktare med 10 år på nacken från blocket är alltså mitt tips, om du inte väl bära runt på den alltså...
 
Jag tycker du ska ha en invertersvets, 150 ampere räcker väldigt långt om det inte är kranarmar du ska svetsa. 3.25or bränner dom bra ... Känt märke såklart
Kemppi minarc 150 kostar 5500 plus moms
Selco genesis 145 kostar 7000 plus moms
Esab Caddy arc 150 kostar 12000 plus moms
Migatronic mamba kostar 5000 plus moms
Välj själv... Som vanligt ska man akta sej för kinesiska lågkvalitetsmaskiner. Selco gör innehållet till esabsvetsarna. Kemppi är nog den vanligaste ute på byggena.
 
Redigerat:
  • Gilla
Picke
  • Laddar…
Skulle aldrig i livet köpa en likriktare, speciellt inte om du är ovan, dom är mycket mer svårsvetsade, och elektroden fastnar mkt lättare. Om du skall ha 1-fas kommer du förmodligen få mer problem med att säkringar går om du har en likriktare. Om du har vanliga 10A väggutag kommer du till 80-100A med en likriktare sen går säkringen. Med en inverter kommer du till ca 120A. Har du trefas är det alltid bäst, även för att driva en 1-fasmaskin då du kan utnyttja 16A-säkringen via en adapter.
Skillnaden på dom olika märkena när det gäller invertrar är väldigt liten så köp den du får bäst pris/prestanda på. En vanlig enfas 150A räcker mer än väl för dina behov. Märket är ganska oväsentligt då alla kvalitetsmärken som finns är ganska lika och har varit det dom senaste 5-10 åren. Svetsbranschen är ganska inavlad då olika tillverkare gör maskiner åt varandra osv.
Weco och Fronius är två andra tillverkare med gott rykte förutom dom Trilla nämnt.
 
Bastefallarn skrev:
Skulle aldrig i livet köpa en likriktare, speciellt inte om du är ovan, dom är mycket mer svårsvetsade, och elektroden fastnar mkt lättare. Om du skall ha 1-fas kommer du förmodligen få mer problem med att säkringar går om du har en likriktare. Om du har vanliga 10A väggutag kommer du till 80-100A med en likriktare sen går säkringen. Med en inverter kommer du till ca 120A. Har du trefas är det alltid bäst, även för att driva en 1-fasmaskin då du kan utnyttja 16A-säkringen via en adapter.
Skillnaden på dom olika märkena när det gäller invertrar är väldigt liten så köp den du får bäst pris/prestanda på. En vanlig enfas 150A räcker mer än väl för dina behov. Märket är ganska oväsentligt då alla kvalitetsmärken som finns är ganska lika och har varit det dom senaste 5-10 åren. Svetsbranschen är ganska inavlad då olika tillverkare gör maskiner åt varandra osv.
Weco och Fronius är två andra tillverkare med gott rykte förutom dom Trilla nämnt.
Är en likriktare mkt svårare än en inverter? Jag som tyckte att en likriktare går så mjukt o fint jämfört med en AC transformatorsvets. Men jag får väl testa lite mer med inverter (o sen köpa en:)
 
Eftersom jag inte kan bedöma en svets och inte har tid att åka runt och prova så är det risk att jag blir ordentligt lurad om jag köper begagnat.

Snål som jag är så svider 5000+moms i plånboken. Någon som har koll på Deca 168? (säljes av Swedol för 2690+moms och då ingår kablar). Det verkar nästan för bra för att vara sant. Är det risk att man ångrar sig om man köper den? Den har 20% intermittens vid 150 A. Räcker det om man inte vill sitta och vänta på att burken svalnar?

Vad jag kan se av era svar finns det bara fördelar med inverter gentemot likriktare. Stämmer det?
 
Daniel_N skrev:
Är en likriktare mkt svårare än en inverter? Jag som tyckte att en likriktare går så mjukt o fint jämfört med en AC transformatorsvets. Men jag får väl testa lite mer med inverter (o sen köpa en:)

Nja invertrar brukar ha en funktion som heter Anitifreeze eller Antistick eller liknande som gör att pinnen inte fastnar så lätt. Den reglerar strömmen i startögonblicket kan man väl säga.
Nybörjare brukar tycka att invertrar är mkt lättare att lära sig på.
Men jämfört med en gammal AC-humla är ju allt bra :)
 
A
Även vanliga likriktare i den bättre klassen har så man kan välja högre startström, skillnaden mot enfas invertrar är att man inte kan välja bort den högre startströmmen.
En som kan svetsa brukar föredra att inte ha högre startström, man får oftast en bättre start om man inte har det. Så om man kan koppla bort det med en knapp är ju en klar fördel. Jag ogillar personligen högre startström, blir så okontrollerat jämfört med att börja rätt på en gång, moderna elektroder är ändå så lätttända.

Men för personligt bruk, allmän svetsning, så är en inverter suverän, man kan svetsa väldigt tunnt med dom och även upp till max strömstyrka med hyffsad intermittens. Håller man sig till dom kända märkena (Esab, Kemppi, Migatronic) får man alltid en bra svets, dom billigare "noname" svetsarna har oftast så klena kablar att det blir en väldig förlust i strömstyrka.
Själv har jag en Esab Inverter (Invertig LTL160), en TIG/MMA, köpte den begagnad på Blocket för 3000kr, då var det 10m kablar med (grova).
Så en begagnad trefas rekomenderas.
 
Smissarve skrev:
Eftersom jag inte kan bedöma en svets och inte har tid att åka runt och prova så är det risk att jag blir ordentligt lurad om jag köper begagnat.

Snål som jag är så svider 5000+moms i plånboken. Någon som har koll på Deca 168? (säljes av Swedol för 2690+moms och då ingår kablar). Det verkar nästan för bra för att vara sant. Är det risk att man ångrar sig om man köper den? Den har 20% intermittens vid 150 A. Räcker det om man inte vill sitta och vänta på att burken svalnar?

Vad jag kan se av era svar finns det bara fördelar med inverter gentemot likriktare. Stämmer det?
Näe det är en kinamaskin, om du köper den kan du lika gjärna köpa vilken nonamemaskin som hellst på tradera eller blocket.
För bara lite till får du en migatronic....
http://svetsmaskinservice.e-butiken....tnr=MI79337015
http://svetsmaskinservice.e-butiken....tnr=MI79337017

Till dom svetsarna är det riktiga svetskablar, migatronic har nog dom skönaste kablarna av alla svetstillverkare. Till decan är det kinesiska plastkablar som du kommer byta efter första svetsen. Bara där har du 1000:-
Ja inverter har ingen nackdel, eller kanske då den går sönder kanske den är jobbigare att laga med all elektronik men det är bara en spekulation....
 
Redigerat:
Tror länken blev fel..
 
Tipset är att inte köpa den billigaste du hittar, den filosofin fungerar på många andra maskiner, cirkelsågar och dylikt, de sågar lika bra ändå, men inte lika länge,
En svets däremot , av sämre kvalite blir man bara less på, och det verkar som du kommer att svetsa en hel del,
Kända märken kan nog ganska tryggt inhandlas begagnade, om något dyker upp,
Ska man inte flänga runt på byggställningar, utan svetsa traktorer och brustna lastmaskiner, så hade jag valt trefas, så stor som ekonomin tillåter..
 
mycke_nu skrev:
Tror länken blev fel..
Fel och fel, den existerar inte ens...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.