Hej!

Det här är säkert en fråga som varit på tapeten tidigare men hittar inte riktigt någon tråd med bra svar :)

Är det någon som har erfarenhet av röd slamfärg från Gysinge (ej hemkokta varianten)?

Är det värt att betala lite extra per burk och beställa därifrån?

Och hur var det nu igen med linoljans vara och icke vara?

Är det alltigenom en dålig idé att satsa på slamfärg? Jag känner bara att jag inte är så intresserad av att tvätta fasaden, skrapa den vid ommålning och ändå se möglet växa...Föredrar sopa den och lägga på ett nytt färglager.

/MS
 
Funderar på precis samma sak! Ska byta panel och planerar att måla med faluröd. Kan bara konstatera att en nackdel är att man inte ska måla under sommaren då det är varmt och soligt, då krackelerar färgen. Målar men under våren då det är svalt (ner till 0gr) så blir det fint. Sen om Gysinge är bättre än andra färger låter jag vara osagt! Har någon erfarenhet an Gysinges Faluröd? Gärna då erfarenhet av andra färger också så man vet om det är någon skillnad!
 
AnteB skrev:
Kan bara konstatera att en nackdel är att man inte ska måla under sommaren då det är varmt och soligt, då krackelerar färgen. Målar men under våren då det är svalt (ner till 0gr) så blir det fint. !
Värmen spelar mindre roll, men man ska inte måla i direkt solsken.
Tunna lager - blir det för tjockt på en gång så krackelerar det också.
 
Vill du borsta fasaden vart 5-6 år och måla falurödfärg, eller tvätta och måla efter 9-10 år med akrylat?
 
Jag föredrar absolut det förra Cheeva. Det är ju inte riktigt samma sort färg att måla med heller.

Gysinges är fin, men dyr. Ska du bara ha faluröd skulle jag satsa på den vanliga äkta, den är lika fin. Den ljusa är mycket vacker, men dyr.
 
Jag har inga åsikter om akrylat eftersom jag inte har några erfarenheter av den, men slamfärgen tycker jag är otroligt enkel och vacker.

Vårt befintliga faluröda har hållt betydligt längre än 5-6 år. Vi började måla om byggnaderna i somras. Då penselmålade vi, men i sommar (jo, jag målar sommartid, det har gått bra hittills) har vi tänkt sprutmåla istället. Förarbetet är okomplicerat och snabbt utfört.

Vi har valt att göra egen Falu ljus. Väldigt enkelt och halva priset mot färdigkokt. Vi har inte använt linolja eftersom jag tror att den dämpar färgen, annars hade vi hällt i lite.
 
Vi målade om några väggar på våra uthus förra sommaren med vanlig men äkta falu rödfärg- Vi köpte 10-liters spannar för 249:- / styck på Cheapy. resultatet blev utmärkt fasr det var mitt i sommaren förutom på en vägg som vi dumt nog strök när solen stod på som värst. Nu har färgen krackelerat rejält (nästan som plastfärg flagnar) på delar av väggen så nu till våren ska vi borsta ner det lösa och måla om.

När vi ska måla boningshuset tänker vi koka egen falu ljus men ekonomibyggnaderna vill vi ha /är redan målade med vanlig falufärg och eftersom den är så billig har vi inte lagt jobb på att koka egen.

Ang. sprutmålning är det väl vanligast på just ekonomibyggnader och det ska vara mycket effektivt och enkelt. Det enda negativa jag hört om det är att färgen sitter sämre och man får göra om det oftare. Men eftersom man sparar en hel del tid genom att göra det är det kanske ändå värt det.

Anledningen till att man främst gör det på stora uthus och lador är väl för att det dels är stora ytor och dels tar betydligt mer tid att förbereda för sprutmålning på ett boningshus med fönster, dörrar, knutar och annat som måste täckas över.
 
Redigerat:
Tar upp den här tråden , någon som provat deras röda slamfärger berätta vad ni tycker
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.