Är det möjligt att gräva upp smågranar på en del av tomten och sätta dem på annat ställe?
Hur stora får de max. vara för att man skall lyckas?
Vad för slags jord skall man använda? Gödsling?
Vi vill få till en häck mot en tomtgräns där vi aldrig trodde att det skulle byggas....
Har hört att granhäckar inte skall klippas de första gångerna (när de blivit stora nog att tuktas) utan att man då bäst bryter grenarna. Har det någon betydelse?
När är bästa tid att sätta i gång?
Är det något annat jag behöver tänka på för att lyckat resultat?
Alla syn punkter och råd emottages tacksamt.
MVH Lotta
 
Lyd ett gott råd: Plantera ingen granhäck! Det finns inget fulare i häckväg på denna jord. Satsa på en riktig häck istället.
 
Vill ha något som är grönt året runt och som blir högt.
...och som passar plånboken ...vad föreslår du , gudfader?
 
Liguster "Atrovirens" är vintergrön. Vet dock inte vad den kostar.
 
Jag är en stor förespråkare för granhäckar. Detta thuja-mode är det värsta jag har sett, bruna halvdöda thujor som har kostat skjortan överallt. Sedan beror det på i vilken miljö man bor, i ett villaområde finns det kanske andra elt, men för mig som bor i skogen passar det bra tycker jag.
Jag plantarade två granhäckar förra året, tidigt på våren gräver du upp 30-40 cm plantor, planterar, vattnar och trampar till. Ca 30-40 cm mellan plantorna. Absolut ingen gödsel. Dom skall inte toppas förrän ni är nöjd med höjden (normalhöjd tar kanske 5 år) sedan gäller det att hålla efter med häcksaxen, då håller dom sig täta, gröna och snygga. Om någon planta dör byter ni ut dom nästa vår.
 
Idegran skulle jag vilja pusha för som ett alternativ om du vill ha en tät vintergrön häck. En intressant är att idegran föredrar kalkhaltig mark, och vanlig gran inte - vad har ni för jordmån?

Annars tycker jag att även en friväxande häck som inte är vintergrön skyddar mot insyn till viss del även om den är kal på vintern. (har precis tagit ner 50m syrénhäck - det blev kalt..)

Om du kan tänka dig något ssommargrönt så blir urvalet av häckväxter mycket bredare.
 
Traditionella granhäckar har noll tolerans mot slarv. Jag anser att just detta är deras största nackdel, och har gett dem deras massiva vanrykte. Förr eller senare kommer den säsong när häckägaren glömmer ansa.

Idegran är betydligt härdigare än sitt rykte. Trivs nästan överallt från fullsol till åtminstone halvskugga och i åtminstone all den jordmån där jag har prövat. En riktig snabbväxare om man jämför med buxbom (som givetvis ingen nämnt eftersom någon använde ordet "plånbok" ... ) .

Liguster är billigare. Någon annan kanske kan upplysa var den trivs bättre och sämre.

Apropå thuja är det ingen slump att man ofta ser den använd i stor skala som dammbindare och bullerbarriär: Den är rena budgetklassen om man jämför med allt annat än ren "industriskog".

När man planterar? Vår eller höst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.