hejsan

i vår nybyggda vill har vi satt in en garderob i tvättstugan, som ska fungera som en nätverksknytpunkt. I denna sitter idag 18 uttag för TV/Tele/Bredband. Vidare sitter 6 el uttag för alla produkter som in. Telia levererar Fiber till huset, och då ska där in mediakonverterare, bredbandsswitch, teleadapter, switch för tv.

Det kommer att bli varmt där inne i skåpet!

Hur löser jag det smidigast och bäst?

- Ska jag bara sätta ett luft-galler?
- Eller ska man sätta en elektrisk luft tjofläng som kan blåsa ut luften?

Garderoben står precis bredvid ytterväggen, så det går att dra ut rör rakt genom väggen och in i garderoben, om man vill...
 
Jag hade satt 100-120 mm typ datorfläkt lågt i sidan på skåpet. Satt ett filter för fläkten och låtit det blåsa in övertryck. Borrat lufthål för utsläpp högt upp.
 
datorfläkt, har tänkt på det också. Men hur kopplar man ström till den?
Eller kanske en Fresch-ventil?
 
  • Gilla
Worabbi
  • Laddar…
De saker du pratar om blir inte så hemskt varma är min uppfattning. Jag har haft adsl-modem, router, switchar och ett par andra pryttlar i en gardrob i flera år, inget har gått sönder.
Pratar du dessutom om en fullstor gardrob så ser jag inga bekymmer alls.
Skall du ha in ngn dator, hårddiskar, eller ngn mediaspelare oxå, då kan det vara värt o fundera på lite ventilation.
 
Och då skulle jag rekommendera en paxfläkt eller så. Sen får man fundera på om man vill trycka in värme i huset eller suga ut värme ur garderoben och dumpa den utomhus
 
Jag tror inte heller att det blir för varmt, sådan här prylar tål 30 grader alla gånger.
Kör igång prylarna och ha en termometer där.
 
låt värmen komma tillgodo i huset. Ventil uppe och nere i garderoben, då kommer värmen stiga bättre.
 
Lånar tråden lite...

Jag har tänkt att ha ett dataskåp, en plåtvariant med glas/plastdörr där typ hela husets elektronikprylar ska vara samlade: switch, router, Nuvo-förstärkaren till hela-huset-ljud, dvd, ps3, HDMI-matrix samt en mac mini och ett antal hårddiskar. Skulle gissa att det kan bli ganska så varmt där inne och funderar nu på om man inte borde länka ihop det med ftx-systemet...

Kan det vara en bra idé eller blir det bara onödig merkostnad i form av rördragning.
 
jag sätter nog lite hål i nederkant på garderoben, och sedan ett större i ovankant för att få ut värmen. Och väntar med att sätta in fläkt. Kanske i framtiden så kanske det står en server där också, vi får se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.