"Mäklaren skall vara en opartisk mellanman som tillvaratar samtliga parters intressen"
Det är väll lika sant som att
"Utgångspriset ska vara det samma som den förväntade köpeskillingen".

Vilket händer jämt och ständigt..... :)

Det står många fina ord i beskrivningen av vad en mäklares roll ska vara. Men man ska inte tro på allt som är skrivet och i verkligheten handlar det bara om pengar. Som i alla yrkeskategorier finns det både bra och dåligt folk. Men man kan väll säga att mäklare har generellt fått töja reglerna lite hur de vill och klagar man till mäklarsamfundet så heter det oftast att det är, ingen lag utan mäklaren har bara brutet mot god mäklarsed i värsta fall.

En annan rolig egenskap som vissa mäklare har är att de tror att de hör till någon högre samhällsklass tillsammans med advokater och hjärnkirurger medan resten värden tycker inte att det är så märkvärdigt med 2-3 års utbildning. Dvs att en lågstadielärare är mer utbildad (all respekt till lågstadielärare) med jämförelsen att det tar typ 10 år att bli advokat eller hjärnkirurg.

”dagens köpare är morgondagens säljare!”
Är helt sant och det förvånar mig med! Jag vet ju lika mäklare som inte skulle få sälja något åt mig…
 
lejny11 skrev:
Det är ändå högskoleutbildade personer vi skriver om.
Ja, där platsar verkligen bara eliten, speciellt på mäklarprogrammet. ;)
I övrigt instämmer jag i kritiken, och tycker att mäklare och bilförsäljare är bland de sliskigaste man kan ha att göra med.
 
Nja, klaga till mäklarsamfundet fungerar inget vidare. Testa istället med mäklarens tillsynsmyndighet fastighetsmäklarnämnden - det är dem som delar ut varning och avregistrerar i värsta fall. Mäklaren har egentligen ingen möjlighet att rucka på lagen, då det är fritt fram för missnöjda kunder att anmäla densamma. Det stadgas tydligt i 12 § FML att mäklarens skall vara en opartisk mellanman som tillvaratar samtliga parters intressen. Sen är det en annan sak om vederbörande gör detta eller inte, men något annat vore att bryta lagen. Och detta kan få såväl civil- som offentligrättsliga påföljder. Jag vill gärna inte jämföra mäklare med bilförsäljare. Anledningen till att mäklarutbildningen i detta nu endast är 2-3 år är det faktum att det är ett väldigt nicshat yrke. Du får med andra ord inte något behörighet till andra yrken efter 2 års studier, däremot 3 år. Som kuriosa kan jag nämna att mina bror pluggar till jurist på Stockholms universitet och har exakt samma litteratur som Mäklarprogrammet har. Skillnaden är att en jurist måste vara skickligare på flera olika områden.

Hälsningar,

Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.