Vi är relativt nyblivna husägare (2:e januari), och således mycket okunning om grönska annat än krukor och pelargoner :)

Nu har vi ett hus med både trädgård och dessutom med skog och ängar angränsande, så jag börjar lura på vad man kan och bör göra så här års helt enkelt.

Vi är båda mycket sugna på att det ska bli lite grönt och varmare :)
 
Polera och serva gräsklipparen :)
 
Så lite som möjligt ;). Jag brukar säga, bo in er ett år eller två först.

För att det ska bli så bra som möjligt behöver ni lära er var det är soligt/skuggigt, torrt/blött och när det är det. Var vill ni ha gångar/plantor/träd osv.

Sen kan ni börja planera trädgården
 
Det finns ju lite träd och buskar, dock ganska vildvuxet för den förra tanten var dryga 80 när hon flyttade för snart 2 år sen (stått tomt sen dess). Så jag tänkte om det var något som passar bra att man gallrar bort eller så medan det står i vinterdvala.

Vi har inte tänkt göra så mycket i år för vi känner också att man borde bo in sig ett år för att lära sig årstiderna först :)
Men lite mindre grejer vill vi nog göra, typ stoppa ner lite lökar och mindre blommor, eller skulle man gjort det i höstas?

Gräsklippare har vi ingen för det är en ohygglig majoritet av mossa där det borde vara gräs :) blött och jävligt blir det, men det ska ändå förstöras en del med grävande till sommarn så mattan får vänta.
 
Lökar planterar man på hösten.

Visst är det en bra årstid för beskärning av vissa buskar, men då bör man gärna veta vad det är för slags buskar, så det blir rätt åtgärd för rätt buske.:)

Jag håller med om att det bästa är att observera trädgården under ett år.
 
Skogskornellerna som vi har på tomten ska som jag har förstått det beskäras nu på vår/vintern. Ska kapa ner dem ganska så rejält, bort med att gamla grenar som inte är röda längre och är så gamla att det växer mossa och lav på dem. Ser inte ut som buskar längre heller utan mer som träd :)
 
Sålänge ni vet vad det är ni beskär och varför, så är det OK. I princip en bra årstid för beskärning!

Jag kan tipsa om en mycket bra bok för nyblivna trädgårdsägare.
"Nya beskärningsboken" av Alm, m.fl. Bra illustrationer och långa listor av olika buskar och träd och hur man bäst beskär de olika arterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.