Jag ska till våren bygga en friggebod och har tanke på att använda plintar som grund.

Vad krävs det för förberedande markarbete?
- Skall jag gräva fritt under hela friggeboden eller räcker det att ställa dit plintar?
- Skall jag gjuta egna plintar eller köpa färdiga?
- Hur djupt ner behöver plintarna stå i marken?
- Vad ska plintarna stå på - har hört att ett lager makadam gör susen.
- Bör jag lägga markdyk under friggeboden?
Kan markduken ligga direkt på marken eller behöver jag skrapa bort ett lager jord?
Vad ska ligga ovanpå markduken?

etc
etc
etc
 
Jag kan svara hur jag har gjort

Jag grävde endast hål för plintar. Jag grävde tills jag kom emot berg, cirka 40cm. Förmodligen har du inte berg under din tomt och då bör då gräva cirka 1 meter djupa hål. I dessa hålen gjöt jag egna plintar med armeringsjärn.

Jag har lagt markduk under hela friggeboden, direkt på marken. Jag har inget som ligger på markduken.
 
Ska du vara alldeles ordentlig ska du ta bort all matjord och lägga på makadam, som sedan paddas så den blir hård. Men det här beror ju på hur påkostad friggan blir i övrigt. Det kan också räcka med att lägga ut betongsten direkt på marken.
Plintar kan du köpa färdiga eller gjuta, det blir ungefär samma jobb. Gillar du att gräva köper du färdiga, gillar du mer att blanda betong gjuter du själv.
En metod som jag tycker är smidig är att borra hål med jordborr, kröna med gjutrör och sedan gjuta direkt i hålen. Sen kör man ner några armeringsjärn och ett plintjärn i betongen.
 
Stort tack för hjälpsamma svar!

Friggeboden är taänkt att placeras på en yta som idag är en vildvuxen del av den planterade delen av trädgården. Det är mao jord och växter där idag.
Växterna har jag tänkt att gräva upp efter bästa förmåga.
Jag misstänker starkt att jag kan komma att snabbt gräva mig ner till berg, eftersom vi har en sluttning som ligger bara 3 meter ifrån en tänkt placering och om den inte stupar ner så bör jag gå på berg tidigt.
Är det ett problem eller en tillgång? Känns som ett bra material att förankra en plint mot. Det lär ju inte sätta sig.
Vad gäller totalkostnaden för bygget så är det något som skall tas fram de kommande två veckorna, men intuitivt så känns det som att jag landar på cirka 60-70 000 inklusive material och hantverkare.

Jag känner att det bästa borde vara att gräva bort 10-20 cm av jorden och lägga ut makadam, men eftersom det kommer vara under friggeboden så är fördelen inte uppenbar för mig.
Egentligen borde kanske en markduk räcka för att undvika att tidigare växter fortsätter att ta sig och frodas.

När jag gjuter eller placeras plintarna hur exakt måste plåtblecken hamna då mot syllen. Är det millimeter passning?
Hur högt över marken skall toppen av plintarna vara eller rättare sagt, vad är minsta måttet mellan marken och botten på friggeboden?
 
Berg är en tillgång.

Jag föredrar att gjuta eftersom man får perfekt tillpassning från början. Man borrar hål, sätter papprören först. Sedan bygger man ramen och ev golvbjälkar och skruvar fast plintjärnen i ramen på de ställen du har hålen för plintar. Sedan väger man av grunden så att allt ligger i våg. Därefter i med några armeringsjärn sedan cement. När det brunnit klart så står allt i våg, perfekt från början.

Ska man göra detta med färdiggjutna plintar så blir det besvärligare tycker jag.

Slutligen, lägger man markduk under hela grunden så slipper man att gräva bort matjord och dylikt. Fast det är nog ändå idé att skrapa av det värsta och lägga singel eller dyl så att man får ett litet dränerande skikt.
 
Saker och ting börjar klarna.

Minst en sak återstår, vad är minsta rekomenderade avståndet mellan mark och friggebod?

Anledningen att jag frågar är att jag inte vill ha en friggebod som ser ut att stå på styltor och risken är stor att markytan under boden inte är helt jämn. Det ger att luftspalten kommer vara större i framkanten (den synliga sidan) och den vill jag naturligtvis ha "så låg som möjligt".
 
Mikael_L
Jag kan svara hur jag gjorde.
Jag gjorde plintgrund med allra minsta arbete och besvär.
Lite orolig över att det straffar sig, men jag tänkte som så att en friggebod är lätt som en plätt att lyfta lite med domkraften och palla under ifall det sätter sig lite. Värsta problemet skulle uppstå om det varje vinter och vår satt sig ganska kraftigt pga tjäle.
Men marken verkade relativt väldränerande och ingen lera, så jag chansade och det verkar bra än så länge.

Först fick grävmaskinen jag hade där dra av ett par dm av ytskiktet, så allt lingonris, barr och rötter försvann, sen la han dit två skopor 8-16 makadam, som jag sen spred ut för hand.

Marken under lutade i princip hela vägen och makadamlagret såg jag också till att det lutade, allt för att vatten inte ska bli stående under friggan.

Som plintar använde jag sen 23cm leca-block.
En av plintarna skulle stå på berg i dagen. Där högg jag ett lecablock till lagom höjd.
Knackade ut och hade mig till att den stod bra jämt och vågrätt. Sen borrade jag tre hål i berget och i Lecablocket och satt i en 5-8 cm långa armeringsjärn som dubb.

På bilden har du blocket på berget till höger. Marken är som högst här.
Sen vägde jag av de andra 5 blocken med detta som referens, de andra blocken blev ganska minimalt nedgrävda, det var nog bara två eller tre som blev i sin fulla längd 59cm.

Mina tankar var att pga av bra mark under har jag väldigt lite problem med bärighet och markfukt. Makadamen under är för att ytterligare minska belastningen av ev uppstigande markfukt (då makadamen relativt snabbt torkar en bra bit nedåt efter regn och snösmältning).
Men jag blev tvungen att ha plintar endast längs ytterkant för att ha framtida möjlighet till justering mha domkraft = kraftigare dim på bjälklaget.

På undersidan sitter det relativt fuktsäkert material exponerat utåt, såsom oljehärdad masonit och tryckimpregmerade bräder. (Bjälklagsreglarna inne i konstruktionen är dock ej tryckade för att inte onödigtvis riskera hemsk lukt från tryckt virke inomhus).
 
  • Gilla
Lingonlasse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.