Hej!

Skall i dagarna börja med bastubygge i ett f.d förrådsutrymme.
Golvet är betong, som är lackat med tvåkomponentsfärg.
Hela regelverket byggs i 45x70.

Behöver jag syllisolering under golvsyllen? Färgen borde väl hålla fukten kvar i plattan?
 
Jag rekommenderar starkt att du använder någon form av syllisolering för att vara på den säkra sidan. Det är ju trots allt inte någon stor investering!

Lycka till
 
En rulle syllpapp kostar runt hundringen och det skulle nog kännas riktigt illa om du får fukt som går upp i syllen bara för att spara en slant.
 
Tack för svaren, det var inte av ekonomiska skäl.
Fanns inte hemma på bygghandeln när jag var och köpte resten av materialet till stommen och jag var sugen på att börja byggandet ikväll ;)
Skulle det funka med plast om man lägger dubbelt några gånger?
 
Om golvet är lackat med tvåkomponentsfärg är det troligen en fuktgenomsläpplig färg. Den skyddar alltså inte syllen.
Inte heller plast räcker. Den är ganska tät, men inte helt. En viss fuktvandring får du ändå.
Gör det ordentligt så sover du bättre sen!
 
Ok, såg att det finns underlagspapp till tak på rulle som är 100mm bred, det borde väl funka?
 
Lägg i sådant fall dubbla lager. Vanlig syllpapp är som regel tjockare än tak papp.
 
Jag körde trippla lager iom att den såg lite tunn ut. ;)
 
Saken var att utbudet var begränsat. Annars hade jag nog valt riktiga grejor.
Ska dra igång med isolering, alumit samt panel till nästa helg.
Invigningen närmar sig :)
 
B
varför köpa märkes grejer från paroc när det finns billigare och bättre alternativ:confused:
 
byggare henke skrev:
varför köpa märkes grejer från paroc när det finns billigare och bättre alternativ:confused:
För att det inte är dyrt med sånt där och sen gär grejjerna typ godkända. vad hade du för andra alternativ??
 
B
Wodie. är du snickare??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.