Tror absolut att det räcker, men vet i princip inget om den pannan. Vad är baktändning? Är pannan känd för såna problem skulle jag välja nåt bättre.
Troligen menas övertändining!


På min 40 gse står det rekomenderat drag 20 Pa.
Kolla med gaia här på forumet .Han har en atmos 40 sf .Tror att han hade lite problem med övertändning i börgan.Du kan även kolla med atmos om dom har modifierat pannan under årenslopp. Min GSE har fått modifierad keramik efterhand tex
 
Både ja och nej.
Wodda har på ett väldigt målande sätt beskrivit baktändning i en panna på pellets.info.

Minskar motståndet för fläkten (draget ökar)så ökar den ju hastigheten då produceras mera gengas utan att det blir övertändning.
Minskar då draget så ökar motståndet för fläkten då har du en väldig massa gengas som inte kommer förbränns i samma takt som den skapas är då föutsättningarna de rätta (eller helt fel kanske är ett bättre ord val) så kan all denna gengas tändas i slutförbrännings kammaren då blir det en rätt kraftig explosion sk bakslag.
Dock är det en väldig massa saker som skall gå fel innan detta inträffar men det är fullt möjligt oavsett vilken förbränningstyp eller fläkt typ man har.

Grannen sköt sönder keramiken i sin ctc panna på detta vis han hade haft pannan i 3-4år och detta hade aldrig hänt förut.
 
Redigerat:
Minskar motståndet för fläkten (draget ökar)så ökar den ju hastigheten då produceras mera gengas utan att det blir övertändning.
Minskar då draget så ökar motståndet för fläkten då har du en väldig massa gengas som inte kommer förbränns i samma takt som den skapas är då föutsättningarna de rätta (eller helt fel kanske är ett bättre ord val) så kan all denna gengas tändas i slutförbrännings kammaren då blir det en rätt kraftig explosion sk bakslag.
Dock är det en väldig massa saker som skall gå fel innan detta inträffar men det är fullt möjligt oavsett vilken förbränningstyp eller fläkt typ man har.
Ok Intresant. Har iofs hört om detta fenomen. Borde vara lite i närheten av vanlig övertändning.
Men lite vildarre. Detta fenomen vet jag inte om 40 sf har varit drabbat av.
Det jag funderar på är var ifrån syret till "explotionen" kommer ifrån.
 
Redigerat:
Övertändning orsakar iofs samma sak att gengas produktionen ökar temperaturen blir förhög i ved magasinet så att mera ved än lämpligt når förgasnings stadiet.
Skillnaden är att då är det lätt att se vad som orsakat problemen.
 
Om skorstensdrag finns en kurva+påverkan olika årstider
http://www.exhausto.com/media(1293,1053</a>
 
Redigerat:
Jag eldar förnärvarande i en kakelugn och dä har jag råkat ut för något liknande.
Ugnen börjar frustar och pusta ut rök och lågor under tryck genom luftintag och lucktätning. Har för mig att den brukade göra det ett litet tag efter att jag lagt in fullt för andra gången.
Draget pulserade fram och tillbaka ett par gånger , sen lugnt ett ögonblick och sen poff poff. Kändes som om det blev trångt i rökgångarna pga. all rök (gengas) som bildades ,så den var tvungen att pressas ut genom luftintaget.

MVH / plm
 
Får inte länken att fungera , i Google hittades den.
Teoretiskt skorstensdrag för den som tycker om att räkna punkt12:3
 
Redigerat:
aprilia-tobbe skrev:
Ok Intresant. Har iofs hört om detta fenomen. Borde vara lite i närheten av vanlig övertändning.
Men lite vildarre. Detta fenomen vet jag inte om 40 sf har varit drabbat av.
Det jag funderar på är var ifrån syret till "explotionen" kommer ifrån.
Vart syret för denna explosion kommer från har även jag funderat på.

Enda vettiga lösningen jag lyckades komma på var att pannan får mycket sekundärluft vid vanlig drift och då räcker detta syre överskott till för att antända överskottet av gengas som bildas vid dessa tillfällen.

Måste även rätta mig själv det är en nibe 3000 grannen har och inte en ctc.
 
Ett enkelt sätt att undvika dess "puffar" är att minska arean på hålet i keramiken något så att gashastigheten ökar eller att minska primär så att ett överskott på gengas undviks i vedmagasinet.
Här har också utformningen av brännkammaren betydelse om sekundärluften till kammaren utförs så att draget igenom denna fungerar som en ejektor dvs drar med sig gengasen och på så vis bidrar till att få ett bättre drag igenom keramiken
det finns många parametrar som påverkar ofta är det ganska lätt att hitta problemet i för mycket primärluft eftersom det behövs mera vid uppstart än i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.