Ja, plöja ned rören är överlägset. Kostar en bråkdel och går bra mycket fortare men det kräver ju en speciell typ av utrustning.
Nu har ni ju bra kontakter med bynet så det kanske är overkill att nämna det, men ändå: Tänk på att mäta in kanalisationen så ni kan märka ut den senare när andra stollar är ute och svingar sina grävskopor i närheten eller om ni själva behöver gräva upp den av någon anledning.

Som MatiahsS skrev så finns det ju horisontalborrning när det är hinder på vägen men den är inte helt gratis (men j-kligt fräck!). En enkel etablering ligger på ungefär 5000 och sedan ett meterpris på mellan 1000 och 1500 kr per rör.

En annan intressant sak är att det är "statistiskt säkerställt" att försäljningspriset på huset ökar när du har egen fiber. Det var nån från GavleNet som hade kikat på husförsäljningarna i deras område och där kunde man konstatera ett högre försäljningspris på de hus som hade egen fiber än de som inte hade det.
 
MathiasS skrev:
Vi kanske ses måndag kväll? Ska försöka spika något med P.
Tror det. Blir kul att ses IRL.
 
mexitegel skrev:
J
En annan intressant sak är att det är "statistiskt säkerställt" att försäljningspriset på huset ökar när du har egen fiber. Det var nån från GavleNet som hade kikat på husförsäljningarna i deras område och där kunde man konstatera ett högre försäljningspris på de hus som hade egen fiber än de som inte hade det.
Kan du skaka fram mer info kring detta? Jag skulle gärna se just ett papper som visar detta, svart på vitt. Skulle vara användbart i projektet.

Var jobbar du föresten?
 
Har för mej att vi fick uppgift om 50 000 kr högre pris för fastigheter med bredband, men kan inte hitta någon dokumentation just nu.
 
mycke_nu skrev:
Har för mej att vi fick uppgift om 50 000 kr högre pris för fastigheter med bredband, men kan inte hitta någon dokumentation just nu.
Jag har också sett den siffran (från någon mäklarorganisation), men kommer tyvärr inte ihåg var, så ingen referens här heller.

Lite försenat; till ursprungsfrågan; jag håller med tidigare inlägg, lägg inget krut på att agera "ISP" om ni redan har leverantör av bitpipa med publika adresser. Det finns gott om fria/gratis/billiga leverantörer av email/http/annat (jag har själv flyttat allt till Google, använder inte ens de tjänster som min ISP erbjuder) för att det skall vara värt besväret, särskilt med de nya lagkrav som kommer att ligga på ISP:er, särskilt då lagring av trafik i en massa månader för att (hemlig) polis skall kunna titta på den vid senare tillfälle. Sedan har vi alla andra problem med drift och underhåll (se till att upptiderna är acceptabla även om en server brinner, backup, osv). Inte värt besväret/kostnaden.

Jag skulle inte ens lägga sidan för samfälligheten på en egen server utan hyra in mig på något hotell för en billig penning där med.
 
Planerna på att köra själva är nu skrinlagda. Tack för all input.

Nätplanering pågår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.