Vi håller som bäst på att rita på huset.
Efter mycket funderande har vi kommit fram till att, istället för att ha ett sovrum i markplan så lyfter vi upp det till ett loft.
Huset är ett 1-plan och vi ska ha valmat tak och vi får max ha 27gr taklutning.
Undrar nu om det är någon som har byggt loft och kan lägga ut bilder?
Tanken ser bra ut i huvet men undra om det gör det i verkligheten :-0
 
Mikael_L
Det blir dåligt med takhöjd, då taklutningen är max 27gr.
Vid 8 meter brett hus så blir rumshöjden under nocken ca 2 meter ...:(

Men jag har för mig att det finns en regel som stipulerar att förhöjt väggliv med 70cm fortfarande är ett enplanshus. Men då är det 70cm från yttertak till loftets golv (eller är det t.o.m BV's tak?), så ni kan i bästa fall få ut några enstaka dm extra.

Som sovloft fungerar det i vilket fall. Men den luftiga känslan vill kanske inte riktigt infinna sig. ;)
 
var det inte du som inte fick ha inredd vind?
 
evasch skrev:
var det inte du som inte fick ha inredd vind?
Vi får endast bygga 1-plan men räknas ett loft som ett extra plan?

Däremot har vi en del andra hinder, 27gr taklutning, max 4m takhöjd(borde väl ge ca 5m i nochhöjd?) och för att ställa till det ytterligare ska vi ha valmat tak.
 
Jag kan inte det där...men det brukar antingen stå<,endast 1 plan, eller; utöver antal tillåtna våningsplan får vind ej inredas. Om det inte är det sista som gäller för er så skulle jag köra på en 1½ plans lösning, jag vet att med 42 gr lutning så räknas det som 1 plan.

Ring stadsbyggnads kontoret och be att få prata med någon arkitekt, fick reda på jätte mkt där när jag ringde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.