Jag svarade bara för att när det var aktuellt för min del hittade jag heller inget i de där "broschyrerna" eller för den delen på Skatteverkets hemsida. Såfort man går utanför det mest vanliga förutsättningarna så finns det faktiskt (mer eller mindre) kunniga och försiktiga männsikor på Skatteverket. Med den nya given därifrrån är det heller inte primärt intresserade av småfolket som FÖRSÖKER göra rätt och till på köpet spara en krona. Så FRÅGA DIREKT, du behöver inte uppge så mycket uppgifter som kan spåras till dig om du nu inte vill det. Att lita och försöka tolka "broschyrerna" på egen hand blir mest förvirrande.

För vår del väntade vi i maximal tid (då två år) innan vi presenterade boendet som "inflyttat". För min del funkade detta bra i alla fall, självklart bara ETT enda fall så för egen del rekommenderar jag dig att söka vidare, ge bara inte upp vid svävande svar som "Nej, det tror jag inte går i det här fallet", "Nej, så gör man normalt inte", "I vår kommun/skattetat har vi inte varit med om detta förrut så det går nog inte"

:cool:
 
Som sagt, det gäller även nybyggen. I vårat fall fick vi helt enkelt "flytta in" lite tidigare för att kunna nyttja denna möjlighet.
 
Bostaden du säljer (ursprungsbostaden)



Det ställs två krav på den gamla bostaden; dels ska den vara en privatbostad och dels ska den uppfylla villkoren för att räknas som permanentbostad.



Med permanentbostad menas att du ska ha bott i bostaden
  • antingen minst ett år omedelbart före försäljningen
  • eller minst tre av de senaste fem åren
Att en bostad ska vara permanentbostad innebär till exempel att uppskov inte medges vid försäljning av fritidsbostad.
Den nya bostaden (ersättningsbostaden)



Följande krav ska vara uppfyllda angående den nya bostaden för att du ska få uppskov med vinsten:
  • bostaden är småhus, bostad i privatbostadsföretag eller tomt om där uppförs småhus eller bostadsrätt
  • bostaden ska ha förvärvats tidigast 1 januari 2006 och senast den 31 december 2008
  • du ska ha bosatt dig i den nya bostaden senast den 2 maj 2009
Kopierat från Skatteverkets sida. Troligen får du byta ut åren i ovanstående till 2007, 2009 och 2010.
Mera finns att läsa här eller på Skatteverkets sida öh.
 
Jag har raderat mitt förra inlägg, eftersom det innehöll föråldrad information.
Jag borde naturligtvis ha tagit informationen från Skatteverket.

morsan's inlägg är korrekt, och på Skatteverkets sida står att det även gäller nybyggnad, fast bara för kostnader fram till 2 maj 2009 (om man sålde den gamla bostaden under 2008).

/Hasse
 
Vad ni glömmer nämna, men som kan vara mycket viktigt, är:
1)
Att endast förbättringskostnader under de senaste fem åren (det är väl fem?)
får dras av.

2)
Det måste vara förbättringar. Underhållskostnader får inte dras av.
Och dit får väl "tvättat och målat fasaden" och " fixat taket och avloppet" räknas?

Hur är det med juridiken här?

//KoW
 
Hemmakatten
Johnny Viking skrev:
Ja frågan gällande om man slipper vinstskatten när pengarna går direkt till ett nybygge kvarstår... Vad gäller?

du kan aldrig slippa reavinstskatten, men du kan skjuta upp skatten om du köper en ny bostad som är dyrare. Skatten får du sedan betala när du säljer det nya huset.

Läs morsans inlägg som förklarar det hela.

Och ja, det går alldeles utmärkt att skjuta upp skatten om man bygger ett nytt hus.
 
Hemmakatten
KnockOnwood; vad gäller avdrag så är det just ordet 'förbättringar' som är ledtråden. Om papptaket på huset är dåligt och du byter till ny papp räknas det som underhåll. Byter du till dyrare material, tex tegel är det en förbättring.
 
Förbättringskostnader får dras av även om man förbättrade huset för mer än fem år sedan, t.ex. byggde ut det, byggde altan, anlade pool eller liknande.
 
ahh...tänkte väll det, 5 år är inte så lång tid
 
Det här är rörigt så det förslår :eek:
Här står det om avdragsgilla förbättringsutgifter - Deklaration 2008. Jag antar att den kommer att byta årtal snart...

Det går inte att på ett enkelt sätt ge svar här, det bästa är väl att läsa på Skatteverkets sida och ev ringa dit om man tycker att det är svårbegripligt (vilket jag gör :surprised:)
 
Tack för infon :)

Som sagt lite krångligt. Det är inte så där enkelt att säga "så här är det".

Jag säljer iaf huset vi bor i nu det här året 2009, och inflytt i nya huset blir sept 2009. Så det hamnar under samma deklarationsår.

Men om det är som Hemmakatten säger att man aldrig "slipper" reaskatten så är det ju lite meningslöst att isåfall skjuta upp den. Man får ju ändå avdrag på den senare i sin deklaration automatiskt. För den summa som kommer på tal är ingen enorm summa, kanske 20.000 och det kvittar ju lika när man bygger för snudd 5.
 
Meningslöst är det ju inte, det är en "billig ränta" du får när du skjuter upp reavinsten. I dagens läge är det inte så stor skillnad men när/om räntan börjar klättra upp igen så kan det vara lönsamt.
 
Den ränta man betalar på uppskovet motsvarar en låneränta på 3,57%. De allra flesta lånar väsentligt billigare än det idag och jag tror att man kan göra klokt i att slanta bort reavinstskatten om det är möjligt utan att ekonomin går på knä.
 
Säljer du med mäklare så prata med h*n, de hjälper dig.

Men Swetrot, nu förstod jag inte...varför motsvarar det en ränta på 3,57? det e väll 0,5%
 
Har du lust att förklara för mig, jag förstår inte var du får siffran ifrån? Du kanske har rätt men jag skulle vilja se siffrorna bakom för jag tycker det låter mycket. 0,5% vet jag, och förstår att det är annat som kommer in. Men... Förklaring tack! :)

Jag har sålt en lägenhet för 3 miljoner med 1 miljon i vinst. Dessa pengar läggs på nytt hus för 5 miljoner.
Kostar det mig då 35700:- om året menar du, eller vad är det som motsvarar 3,57%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.