Jag håller på och ska fixa till en ny tvättstuga. Bland annat innebär det att jag ska korta av en tegelvägg. Jag har slått ner det mesta men behöver jämna till den lite. Det ultimata hade varit att köra rätt av med tigersågen men det går så vansinnigt segt. Frågan är alltså om det finns några blad avsedda för tegel och om de är hyffsat effektiva? Jag har inte hittat några och träbladen går som sagt jättesegt och blir himskans varma. Alternativa förslag (vinkelslipen kanske) mottages också tacksamt.
 
Ropa skrev:
Jag håller på och ska fixa till en ny tvättstuga. Bland annat innebär det att jag ska korta av en tegelvägg. Jag har slått ner det mesta men behöver jämna till den lite. Det ultimata hade varit att köra rätt av med tigersågen men det går så vansinnigt segt. Frågan är alltså om det finns några blad avsedda för tegel och om de är hyffsat effektiva? Jag har inte hittat några och träbladen går som sagt jättesegt och blir himskans varma. Alternativa förslag (vinkelslipen kanske) mottages också tacksamt.
Vinkelslipen skär snabbt, rakt och med fin snittyta genom tegel. Dock ryker det otroligt mycket. Typ mer än det till och med.

Till tigersågen behöver du absolut köpa blad för tegel. De har antingen hårdmetalltänder eller är belagda med hårdmetallspån. På bosch.se tror jag att du kan hitta vettiga blad. Träblad kan jag tänka mig går ganska långsamt ja....
 
För att slippa såga i tegel inomhus (det är bedrövligt även utomhus) skulle jag slå ner något mer än nödvändigt och putsa resten. Det förutsätter ju att man inte tänkte ha teglet bart iofs...
 
Jag har vinkelslipat av en tegelpanna en gång så ja, att det ryker vet jag. Jag var dessutom så dum så jag gjorde det i verkstan. Det ligger fortfarande tegeldamm på hyllorna!

Handyman, du har en poäng. Jag har ju faktiskt inte ens bestämt mig för hur det ska se ut så det behöver kanske inte bli så himskans jämnt. Det ska hur som helst inte vara öppet tegel, det är stenarna aldeles för fula för. Det är typiskt innerväggstegel, absolut inte avsett att synas.
 
Det är fantastiskt vad det kan damma om man kör vinkelslip i tegel - fint rött damm överallt. Min fru påminner mig fortfarande om när jag fräste in VP-rör i köket hemma...
Ta av lite för mycket tegel och gipsputsa resten, går att få snyggt.
 
Man har ju vanligtvis diamant klinga för att såga tegel, men om det finns till tigersåg har jag ingen aning om. Jag har aldrig sett någon i vart fall.

Jag sågade en dörr öppning med vinkelslip. Man ser ju inte ens vad man sågar i efter en minut. Men ett tipps är att köpa plastfolie och häfta, tejpa ett tält runt där man jobbar. Tag sedan en fläkt ( jag har en gammal elektrisk kylfläkt inköpt på skroten) montera den i en spånskiva och gör en ”korv” i plastfolie som man drar ut genom fönstret. Då får man undertryck i tältet och dammet sugs ut utomhus. Det är dessutom roligare att tejpa ett tält än att städa hela huset :)
 
Håller med de som nämner hur mycket damm det blir.
Tog upp hål i tegelvägg med både Tigersåg och vinkelslip.
Båda genererar mängder av damm, vinkelslipen groteskt mer än tigersågen men teglet tuggade rejält på Dewalt bladen och fort gick det inte med tigersåg
 
Såga tegel med tigersåg går väldigt långsamt och dammar mkt även med rätt blad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.