Hej,

Såväl ett antal olika bastubroschyrer som medlemmar här på forumet fastslår att man ska ta tilluft från samma rum som man ventilerar ut i. Jag förstår inte riktigt varför så jag sökte på forumet och hittade en förklaring av "ClasseClas" där du/han varnar för att tilluften kan bli för kall, vilket verkar rimligt. Kallare tilluft borde innebära trögare uppvärmning och lägre maxtemperatur.

Men jag misstänker att det kan finnas ytterligare skäl, en av broschyrerna antyder att det har med självdrag att göra men ger ingen ytterligare information. En annan ledtråd är ett det verkar viktigare om bastun är inbyggd i ett hus (ex källare) till skillnad från en fristående bastustuga, men även här kallnar spåret snabbt. Nån som har ett bra svar eller resonemang utöver Classes?

mvh/ Jesper Hansén
 
Jag har samma funderingar som anubah men har också letat efter på forumet om vad som händer om bastun ligger i källaren, som inte alltid är uppvärmd, kanske håller ca 10 grader. Om du nu skickar ut varm fuktig luft i källaren så stiger ju den relativa fuktigheten snabbt över 100% i rummet intill bastun. Är inte detta ett stort problem med stor risk för bildning av mögelsporer?
 
Hej anledningen till att ni ska ta ut och in luft från samma rum är (om jag förstått det rätt) för att annars fungerar inte luftcirkulationen som den ska och det kan bli övertryck inne i bastun som gör att det blir instängt och unket. Övertrycket kan även trycka in fukt i väggarna och skapa problem.
 
jensreerslev skrev:
Hej anledningen till att ni ska ta ut och in luft från samma rum är (om jag förstått det rätt) för att annars fungerar inte luftcirkulationen som den ska och det kan bli övertryck inne i bastun som gör att det blir instängt och unket. Övertrycket kan även trycka in fukt i väggarna och skapa problem.
Tack för svaret.

Jo, jag har förstått att det har med luftcirkulationen att göra men förstår inte varför den skulle påverkas negativt eller varför tilluft utifrån skulle skapa ett övertryck i bastun. Finns det någon här på forumet som tar in luft till sin bastu utifrån och ventilerar ut luft till närliggande rum (och därmed vidare in i huset) och har upplevt ovanstående fenomen eller har andra problem av det?

Sorry om jag verkar petig men det känns som att det här kan vara en sådan sanning som bara förmedlas vidare utan att ifrågasättas och som det egentligen finns något skäl till. Och som ytterligare skäl så kan jag säga att jag skissar på en bastu i källare och på något sätt känns det fräschare att ta in luft utifrån.
 
I en källare så ska du ha en ventilation som fungerar oberoende av om du använder din bastu eller ej. Har du någon form av mekanisk ventilation så finns risken att du stör den ventileringen om du tar upp en ventil i bastuns yttervägg, självdrag är ju mindre känsligt.
Så din vanliga ventilering av källaren ser till att luften utanför bastun byts och som effekt av det så får du även ett utbyte av luften i bastun.
Det är nog ingen "vandringshistoris" detta med ventilation då samma metod anges hos bastutillverkar, träfakta, m.fl.
 
Övertryck gör INTE att fukt tränger in i väggarna, så högt tryck kommer du inte upp i.

Anledningen till att ventilera i samma rum är som sagts ovan, för att få jämn cirkulation av luften och för att undvika över- eller undertryck. Det är viktigt att rummet du ventilerar till och från i sin tur har en ventilation som går ut ur huset. Det är ju ett våtrum trots allt.
 
Är inte fysiker så jag kan inte ge någon teoretisk förklaring. Dock en praktiskt. Den erfarenhet jag har av frånluftsventiler på ytterväggen är att det aldrig åker ut någon luft ur dem (om man inte har en fläkt såklart) utan snarare trycks det in kalluft i bastun via denna. Den agerar då som en extra tilluftsventil och därmed cirkulerar inte luften alls. Dessutom kyler den bastun som tidigare nämnt.
 
Bastun i vårt förra hus hade inluft från tvättstugan under Tylö-aggregatet och frånluft rätt ut i naturen uppe alldeles under taket, ingen fläkt. Talltiksventilen satt diagonalt i förhållande till inluften. Vi hängde oftast tvätt till tork i eftervärmen och jag förvånades alltid över ångkvasten som komvällde ut ur ventilen. Så nog drar den varma luften ut, i alla fall om utluftventilen sitter högre än aggregatet.
 
Är ingen expert jag heller men vanligt logiskt tänkande borde väl ge att :
Källarventilerna är till för att släppa in luft som ventilerar huset genom att försvinna via frånluftskanalerna i huset. Därför drar det alltid in luft via källarventilerna.
Anledningen till att man skall ha till o frånluft från samma rum är nog därför att det kan råda olika luftryck i olika rum (även om det är små skilnader) som självcirkulationen i bastun kan få svårt att övervinna (det finns ju ingen fläkt och benäms balanserat drag).
 
Undrar om inte svaret ligger i en önskan att man ska använda befintligt ventilationssystem, dvs inte "hitta" på något som stör husets totala luftflöde? Men om man får spåna lite så vill man ju ta kall luft, dvs luft från vanliga rum, som tillluft. Och frånluft in i varma rum (Badrum och tvättstuga). Anledningen till detta är att om man har en compressor till värmepannan så matar man den med varmluft och därmed omvandlar den till energi (uppvärming).
Så en bastu i ett badrum med till- och frånluft i densamma är nästan optimalt - behåll fukten i ett utrymme som är gjort för just den uppgiften?
 
Tack för flera bra svar.

Jag tror AndersS, oe36sail och LSUB är svaret på spåren, det verkar helt enkelt onödigt att störa den befintliga ventilationer mer än nödvändigt, utnyttja den istället. Jag har också hittat lite info från räddningsverket kring risker med att ha för kall tilluft och dålig ventilation. Torrdestillering av trä och ökad brandrisk med otrevliga följder som resultat.


AndersS skrev:
I en källare så ska du ha en ventilation som fungerar oberoende av om du använder din bastu eller ej. Har du någon form av mekanisk ventilation så finns risken att du stör den ventileringen om du tar upp en ventil i bastuns yttervägg, självdrag är ju mindre känsligt.
...
Det är nog ingen "vandringshistoris" detta med ventilation då samma metod anges hos bastutillverkar, träfakta, m.fl.
Nej du har antagligen rätt Anders, jag önskar bara att tidigare generationers erfarenheter skulle dokumenteras bättre, annars riskerar de att förkastas av sådana som jag. Det gäller inte bara bastubyggande utan all möjlig verksamhet.


oe36sail skrev:
Anledningen till att man skall ha till o frånluft från samma rum är nog därför att det kan råda olika luftryck i olika rum (även om det är små skilnader) som självcirkulationen i bastun kan få svårt att övervinna (det finns ju ingen fläkt och benäms balanserat drag).
Vackra båtar seglar väl ;-)


LSUB skrev:
Undrar om inte svaret ligger i en önskan att man ska använda befintligt ventilationssystem, dvs inte "hitta" på något som stör husets totala luftflöde?
Verkar vara en klok princip.

/Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.