Byggde nytt hus Dec 2000, enligt detaljplanen får det bara vara rött tak på detta område, vilken röd färg som helst duger bara det kan härledas till rött..När taket lades på var vi inte hemma, när vi kommer hem ser vi att det är svart tak. Hur snyggt som helst, men tyvärr får vi inte ha det svart. Tog kontakt med säljaren, han menade på att vi skulle bara "hålla tyst" så godkände kommunen det..Jovisst. säkert..Nu drar sig säljaren undan och menar på att vi hade beställt svart från början, Men det står klart och tydligt på bygglovet RÖTT tak.
Nu har kommunen reagerat, och kräver att vi bytar taket, till rött. Det blir ju billigt och bra..
Är det någon som har erfarenhet av något sånt här förut? ???
Jag har överklagat beslutet om att byta färg.
Men jag undrar om det hjälper att överklaga mot kommunen.
Jag går på semester nu, så var snäll och skicka eventuella svar till min hem adress.
snsn@swipnet.se

 
Har du en skriftlig orderbekräftelse?
 
Jodå.
Och i den står det bara standard på färgen.
Men Älvsbyhus har både svart och rött som standard.
Och eftersom både säljaren och kvalitetsansvarig var med på mötet med komunen, så trodde jag i min enfald att det skulle bli rött tak.
 
Protokollet har jag inte tänkt på, Tack för tipset.
Jag har det inte, men det borde ju finnas på komunen.
men i bygglovsansökan som skrevs, står det röda pannor.
Men det påstår säljaren att det har blivit tillskrivet senare och att det är förfalskat av någon på komunen..
Skoj va!!.
Kvalitetsansvarig säger inget alls, bara att - ni får väl stämma mig, men jag har inga pengar.
 
tenngubben1 skrev:
Men det påstår säljaren att det har blivit tillskrivet senare och att det är förfalskat av någon på komunen.
Det var bland det dummaste jag har hört.
Det visar bara på att säljaren vet om att han ligger risigt till.

Som jag ser det finns det ett antal möjliga vägar att fortsätta.

1. Inte göra någonting. - Då får du kommunen efter dig...

2. Ta en diskussion med säljaren om att "dela" på kostnaden, tex de står för takbeklädnaden/takpannor i rätt färg, fritt levererade till huset, du står för omläggningen. Självklart ska Älvsbyhus frakta bort de gamla takpannorna också kostnadsfritt.

3. Kräva säljaren alt. Älvsbyhus direkt, att de omgående byter ut taket utan kostnad för dig, så att det följer bygglovets krav.

Ev. kan du komma att behöva juridisk hjälp om du inte kan komma överens med Älvsbyhus. Det kan du gärna säga till säljaren. "Kommer vi inte överens, kommer jag koppla in min jurist på detta". Villa/hem försäkringen täcker troligen denna utgift (minus självrisk)

Om säljaren fortfarande påstår att byggnadslovet är förfalskat, så får han föra den processen mot kommunen. Framkommer det då att så är fallet, har kommunen gjort fel och deras krav mod dig borde då vara ogiltigt.




 
Tack för tipsen.
Det första tipset har jag provat, och det funkar inte längre, kommunen är på bettet, en riktig paragraf ryttare till Byggnadsinspektör.
Jag har provat att prata med säljaren vid ett flertal tillfälle. han slår ifrån sig, och menar på att det är inte hans fel, och att han tänker inte hjälpa ett dugg.(Svin)

Älvsbyhus säger bara att huset är levererat med standard tak (som betällt) och de tänker inte hjälpa till.

Jag tror mera på att koppla in en jurist på fallet.
Det är nog ända lösningen.(tyvärr)

Jag pratade just med kommunen de skulle faxa protokollet till mig nu.
 
För att försvara byggnadsinspektören lite - han jobbar under tjänstemannaansvar och vissa saker kan han inte ge dispans ifrån, däribland större avikelser ifrån detaljplanebestämmelser. Jag är rädd för att takfärg är en av dom.

Så försök att ha byggnadsinspektören som din "vän". Du kan ha mycket nytta och hjälp av denna. I dettta fallet är det säljaren som är "the bad guy"!
 
Vad står det i beställningen som ni gjorde hos Älvsbyhus? Står det inte att det ska vara rött tak så tror jag tyvärr att det är ni som är ytterst ansvariga för att det blivit fel. Visst kan man tycka att säljaren också borde ha haft koll på takfärgen men jag tror inte att han har mer än "moraliskt" ansvar.

KA har gjort ett dåligt jobb om han inte sett att det är fel takfärg men vad kunde han ha gjort åt det förrutom att påpeka att färgen är fel? Vill ni ändå prova att klämma åt eran KA så kan kanske den ansvarsförsäkring som han har (måste ha) gå in och täcka felet (såvida ni inte anlitat honom svart).
 
Jo, det är nog så riktigt. inspektören gör ju bara sitt jobb.

Jag håller med dig, det är säljaren som är den skyldiga här.
Jag fick just faxet från kommunen.
Det står tyvärr inte mycket i det.
Men det är ju alltid bra att ha.
 
Nej då, han var hur vit som helst.
så försäkring måste han ha.

På beställningen står det bara standard tak.
Men eftersom både svart och rött är standard så reagerade jag inte.Tyvärr.
Och eftersom säljaren har sålt flera lika hus på samma område, så var alla medvetna om takfärgen, och eftersom rött är standard, så tänkte man inte på att svart också är standard.
 
Synd att det ska behöva bli så....
Men du sitter väl på en del av pengarna fortfarande eller ???
Självklart ska ju säljaren kolla med dig om det är så att dom har två standard färger.

Lycka till, o försöka att få lite hjälp av konmunen o be dom komma med tips o ideer... Kan tro att det är bättre att ha dom med sig än mot sig.... Du kan få uppskov under den tiden det kommer bli process mot säljaren....


 
saxxat från älvsbyhus hemsida

"Vem ordnar bygglovsansökan?

Älvsbyhus ordnar all pappershantering runt bygglovsansökan.
Det enda du behöver göra är att underteckna ansökan
och lämna den till din kommun."

Så dom måste ju veta om att det är RÖTT som gäller....

 
Får ursäkta jag blir så j***a irriterad när jag läser hur säljare beter sig som svin
 
Håller med.
Såklart dom visste och vet att det bara får vara rött tak.
Ovanligt korkad regel, men iallafall. Det får ju vara vilken röd färg som helst. Så på området ser det inte så snyggt ut, från rosa till mörkaste röda.

Och man tror ju på de här säljarna att de skall veta och hjälpa till,
Som du saxade från deras hemsida,
De lover mycket, men när det sen gäller så håller inte löftena.

Och tyvärr sitter jag inte på några pengar.
Man trodde ju att det skulle ordna sig in i det sista.

Och du är inte den ända som är jä****t förbannad.
När man väl behöver hjälp så försvinner de råttorna tillbaka till sina hål.
Och skyller på alla andra.
 
Jodå.
det är hans jobb att kontrollera och avsvara för att ingående material och konstruktioner uppfyller de krav som gäller enligt känd teknik och vetenskap, samhällskrav,lagar och andra författningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.