Finns det någon här med ett riktigt "snålt" hus avseende hushållselen? Jag tänker på riktigt energieffektiva vitvaror och mycket LED, som dessutom är kloka användare (släcker efter sig, använder inte stand-by, etc.). En "normalfamilj" använder ju uppemot 6000 kWh/år och jag är ute efter input på hur mycket man kan spara in om man verkligen försöker? 25%? Några energijägare därute?
 
Börja med ett isskåp, lämpligt just nu när det finns sjöis.
 
Installera kamin och elda med ved
 
Varför elektriskt ljus när det finns fotogen.

Protte
 
Dagsljus.
 
Allvarligt ALLTID släcka efter sig, inget mysljus typ fönsterlampor.

Det som drar ihop är saker som går 24 timmar per dygn och kyl och frys är nog de största energianvändarna.
Förbättrra ventilationen bakom kyl och frys, öppna inte dörren för en och en sak, plocka ut allting på en gång samma sak när det ska tillbaka. En kyl med dörren öppen drar en hiskelig massa energi. Skippa frysskåpet, en frysbox förlorar inte lika mycken kalluft när man öppnar.

En liten 14" TV drar en bråkdel av vad en 50" platt drar. En tjock TV upp till ca 25" drar ca 50W, medan en stor platt kan dra 4 ggr så mycket. Där har modern teknik inte förbättrat energianvändningen.

Använd micron mera, i micron värmer man bara maten, på spisen ska plattorna eller zonen först bli varm, sedan kastrullen och sist maten. Använd inte vattenkokaren, det blir alltid en skvätt varmt vatten kvar. I micron värmer man bara vattnet i koppen.

Använd bara fast telefon, en trådlös behöver el. Ladda mobilen på jobbet. En klockradio drar ström medan en mekanisk ger träning åt underarmsmusklerna.

Som mycket_nu skriver, utnyttja dagsljuset och förlägg dagen runt kl 12.

Om jag lever som jag skriver..... nej, tvärtom.
Mvh Protte
 
På tal om ingenting: Det finns ju amerikanska dagsljusledare (fönster på taket - reflekterande ledare - utlopp i något mörkt rum mitt i huset). Har ni sett det i Sverige någon gång?
 
IFÖ det finns i Sverige, har skrivits i Ny Teknik för en massa år sedan.

Rrrrr, jag började uppifrån och såg en gul byggsåg (som går på massor med el) men det fick sin förklaring längre ned då de har ett batteri och en liten växelriktare som ger otroliga 5000W (vad tekniken har gått framåt).

Jaja, undrar hur det går med kyl o frys drivet på batteri med vindladdning?

Protte
 
Jag höll på med radio och TV redan på röråldern och vi förfärades över Bang &Olufsen TV som drog 400 Watt, det var metallgaller upptill för en trälåda hade väl börjat kola.

Sedan började wattkriget och Salora hade väl ett världsrekord i låg effektförbrukning när deras TV drog 35Watt.

Idag kom ett reklamblad från Elgiganten och de törs faktiskt sätta ut effektförbrukningen, en 50" plasma drar ....................420Watt. Det kan väl räcka att värma ett vardagsrum om det är nollgradigt ute.
Mer än en rörbestyckad tjockTV av värsta sorten.

Protte
 
Mikael_L
Jag har ingen susning på hur mycket man kan spara, vare sig i kWh eller %.
Men tips finns.

Byt till induktionsspis.
Lågenergilampor av olika slag, lysrör ger fler lumen/watt än LED, så lysrör överallt där det går.
Lär er att sätta minimalt med vatten i vattenkokaren varje gång. Jag har numera stenkoll på mängden när jag gör kaffe, knappt något överblivet varmvatten.
Skölj all disk i kallvatten, helt onödigt med varmvatten (jag snackar grovsköljning innan diskmaskinen nu. F.ö diska inte två gånger, maskinen fixar det mesta gegget på talrikarna, många fördiskar alldeles för ordentligt)
Ta ut frysvaror dagen innan och tina upp i kylskåpet, så drar kylen mindre under den tiden.
Låt varma matlådor svalna innan kyl/frys, utomhus vid sval/kall väderlek.
Har ni tonårsbarn?, sätt in en 30 liters VV-beredare till duschen och kunggör att det är fritt att duscha hur läääänge som helst nu. :D
Köp energisnål dator och stäng av alt viloläge när den inte används. Bara processorn kan dra allt mellan 5 och 90 W, så det är helt klart skillnad.
 
25% av 6000 kWh är 1500 kWh, det är vad en familjebil drar på 150 mil. Det lättaste sättet är att spara denna energimängd är minska bilkörandet med 10% eller skaffa en bil som drar 10% mindre soppa.

Inget för mej dock.. ;):cool::D
 
Vad är det för bil i avataren?

Protte
 
prototypen skrev:
Vad är det för bil i avataren?

Protte
Inte min, men jag har en likadan: Ford Explorer XLT 1998, stora sexan, automat, fyrhjulsdrift.

Önskar jag hade plockat hem något större i flyttlasset, men man tager vad man haver.
 
Jag försöker få ner el förbrukningen.När året är slut skall jag avlägga rapport. Feb 393kWh Jag gissar att motor/kupevärmare till bilen har bidragit till den höga förbrukningen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.