mholgers skrev:
Och skatten och de sociala avgifterna då?
Självklart är dom inräknade, det var så självklart att jag inte skrev upp det. Men ja det är inräknat..
 
Hej Tjacko
 
Oj --tryckte på fel tangent!! Vi tar det från början

Hej Tjacko!
Du hänvisar i ditt tidigare inlägg att man som ex vis el-kille, bara får lägga på 10 % på materialkostnaden enl ABK.
Jag blev lite intresserad av ämnet och då dyker det upp några frågor som du kanske kan svara på.
- ByggAMA -- finns den idag? Jag trodde att det idag var Af-AMA som gällde + resp Mark-
HusAMA.
-ABK-- Är det inte Allmänna bestämmelser för konsultuppdrag?

Mig veterligt finns det inte någon bestämmelse i branchen som talar om hur många % som typ el- eller rörmokaren ska lägga på. Detta skall i såfall regleras i ett Avtalskontrakt mellan parterna. Varken AB (Allmänna bestämmelser för byggnadsentreprenader), eller ABT
( Allmänna bestämmelser för totalentreprenader),eller ABS (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader), talar om något specifikt påslag. Detta skall avtalas mellan parterna.
Det är där problemen uppstår. Småskuttarna (Ursäkta uttrycket-inget ont menat) har inte kunskapen eller orken att utforma ett riktigt kontrakt. Kunden, den som gnäller, har inte varken kunskap eller vetskap om vad som bör eller skall gälla. Det är där byggledarens roll kommer in. Detta avhandlas i en anna tråd på detta forum.

bengan6
 
Du har helt rätt i att inte bygg ama är gällande utan AF som är allmänna föreskrifter och sedan ama som du säger. Bygg ama är ett begrepp som jag ofta felaktigt använder då det hette så tidigare

ABK är helt rikigt almänna bestämmelser för konsultuppdrag
 
Enligt en mall vi har för att räkna ut timomkostnadstal så ska vi ha ut ca 580kr/tim exkl moms / gubbe för att gå runt och gå lite med vinst. Då är det inräknat alla kostnader: kontorspersonal, bilar, maskiner, materialspill, hyra försäkringar osv osv.. samt att folk är sjuka/semester/spilltid/firmatid/kurser/utbildningar osv osv.. Så debiterar man tex 400kr/tim + moms så bör man tjäna 180kr/tim i material-påslag.

Kan tillägga att jag är elektriker. Men borde väl vara ungefär samma sak för byggare/rörkrökare.
 
Redigerat:
Rrrrr

Jag fattar ingenting!

Antingen har du alldeles för stora omkostnader (kontorspersonal, bilar mm), eller så är ni för få arbetare som ska dra in pengar. (Det blir ju samma sak). Men nånting måste vara fel.
Du kan väl inte lägga på 180:-/tim i materialkostnad bara för att få timpengen att gå ihop.
Hur gör du då om du är på jobb i ex.vis 10 timmar (enbart för felsökning). Debiterar du då 1800:- + moms i material? Vad säger då kunden??
 
bengan6 skrev:
Rrrrr

Jag fattar ingenting!

Antingen har du alldeles för stora omkostnader (kontorspersonal, bilar mm), eller så är ni för få arbetare som ska dra in pengar. (Det blir ju samma sak). Men nånting måste vara fel.
Du kan väl inte lägga på 180:-/tim i materialkostnad bara för att få timpengen att gå ihop.
Hur gör du då om du är på jobb i ex.vis 10 timmar (enbart för felsökning). Debiterar du då 1800:- + moms i material? Vad säger då kunden??
Nej.. Men detta är ju genomsnitt för ett år. Om vi monterar 100st armaturer som kostar 2500kr/st så har vi nog mer än 180kr / timme i materialvinst. Eller drar grövre matarkablar. Och detta är ju ett "standardformulär". Jag tror knappast att våran lilla firma får ihop 580kr/timme. Jag tror det är ganska normalt att ha 1mkr / år / gubbe i omsättning. Och räknar man 160h/månad i 11 månader får man 568kr/timme.
 
Är det inte mer OK att ta ut en verklig timkostnad direkt istället för att lägga en del dolt på material. Precis som påpekats tidigare så beror slutkostnaden ganska mycket på hur mycket material arbetet krävt. En hantverkare anlitar man som jag ser det för kunskapen så det känns rätt orätvist att påslaget på materialet kan utgöra en stor del av fakturan i vissa fall beroende på vad för jobb man har anlitat hantverkaren för.
 
TILL DIG som klagar.

Om du som kund hade fått betala listpris från butik för att köpa en vara så finns det väl ingen anledning för oss att ge dig rabatt.Den rabatt vi får får vi ju för att vi handlar troget hos dom.Det är väl inget som har med dig som kund att göra.
Låt säga att du är en pizzabagare eller krögare eller vadförnåt som helst i restaurangbranchen och du har ett ICA kort som ger dig rabatt för att du handlar där ofta så får väl jag inte billigare pizza/öl för det.
Och när det gäller att köra och inhandla material så måste man ju ta betalt för det med.Jag åker väl inte och handlar för att vara snäll mot dig utan för att kunna utföra det arbete som du vill ha gjort.
Det är väl självklarheter alltihop.Om du sen inte står ut med tanken på att folk tjänar pengar så får du väl vända dig till någon frivilligorganisation och be om hjälp.Typ "hantverkare utan gränser" eller nåt.
 
Redigerat:
Om du syftar på mitt inägg tidigare så tycker jag bara att som Rrrrr påpekade tidigare att om det krävs 580 :- exkl. moms för att gå runt så är det väl det som man ska debitera. Känns lite knepigt att en stor del av kostnaden ska vara vinst på materialet eftersom det beror som tidigare visats på vad för typ av jobb som är aktuellt. I slutändan så blir det samma vinst för hantverkaren hur man än dribblar med siffrorna men det är lättare att greppa för kunden om debiteringen ligger på timkostnaden. Varför hålla fast vid grossistprislistor och fiktiva rabatter som bara gör vanliga kunder förbannade när man istället enkelt kan ange riktig timdebitering direkt.
 
Thomas59
Helt obegripligt att det ska vara så svårt för hantverkare att fatta varför i stort sett ALLA privatkunder blir så irriterade på prissättningen. Eller är det så att ni faktiskt förstår det men skiter i det för att konkurrensen är för dålig, man kan ju undra.

Ni hantverkare hävdar ofta att det är så mycket bättre att jobba för företagskunder. Ja tacka f-n för det. Där kan ni ju ohejdat praktisera era skamlösa prissättningsmodeller. Dels är det väl till viss del så att era Företagskunder inte har möjlighet att kolla era förehavanden i samma omfattning som en privatperson men främst är det väl för att en företagskund inte bryr sig då företagskunden i sin tur kan skyffla över kostnaderna på kunderna.

Hur svårt ska det vara att fatta att timkostnaden för arbetsinsatsen borde avse just arbetsinsatsen och allt vad som därtill hör. Jag har inga problem med att denna timkostnad innefattar normal spill-/ställtid, adm, utbildning, osv.

Hur svårt ska det vara att förstå att man, om det är ett jobb på löpande räkning, tar betalt för den tid man faktiskt jobbar. Många hantverkare verkar ju vara av åsikten att tar jobbet 5h så tar man i alla falll betalt för 8h med förklaringen att "....man måste ju ta betalt för 8h då man inte hade något annat jobb/inte lyckats klämma in något annat jobb de tre resterande timmarna...." Men HALLÅ, hur svårt kan det vara att förstå att det är HANTVERKARENS problem, INTE mitt.

Hur svårt kan det vara att förstå att man handlar delar på uppdrag av KUNDEN, med kundens pengar. All rabatt beroende på volym inköp som hantverkaren tillskansat sig beror på inköp för KUNDERNAS räkning. Om jag skickar någon att handla åt mig, vilket det faktiskt är frågan om, så kan jag se det som rimligt att ett påslag görs i förhållande till det mervärde som tjänsten innebär dvs, jag slipper handla själv, det går fortare för hantverkaren som vet exakt vad han vill ha, det är större sannorlikhet att det blir rätt prylar. Detta påslag kan man diskutera %-satsen på men det bör ju givetvis utgå från vad hantverkaren faktiskt betalat. Allt bullshit om lager och andra konstnader för prylarna är bara de vanliga gamla dimridåerna. Få hantverkare har LAGER och andra kostnader för materialen, möjligen ett litet upplag av de vanligaste kopplingarna, ledningarna osv i bilen.

Hur svårt kan det vara att förstå att under tid som kunden betalar ÄGNAR MAN SIG ÅT arbete hos kunden. Inte en massa annat, långa samtal med andra kunder är bara ett exempel på detta beteende.

Hur svårt kan det vara att utforma en offert så att kunden FAKTISKT kan ta ställning till vilken kostnad arbetet kan komma att medföra

Hur svårt kan det vara att utforma och specificera en faktura så att man faktiskt kan bedöma vad det är man betalar för.

Ja man skulle kunna fortsätta ett bra tag.

UPPENBARLIGEN kan det inte vara alltför svårt då man genom åren faktiskt hittat hantverkare som klarar ovanstående och mer därtill utan problem.
 
ikeahantverkaren skrev:
TILL DIG som klagar.

Om du som kund hade fått betala listpris från butik för att köpa en vara så finns det väl ingen anledning för oss att ge dig rabatt.Den rabatt vi får får vi ju för att vi handlar troget hos dom.Det är väl inget som har med dig som kund att göra.
.
Nej då skulle ni inte behöva ge rabatt och det är väl ingen som klagat om dom fått rabatt? Det som klagas på är den prislista som grossiterna gjort för sina trogna kunder som du kallar det.
Kunden känner sig lurad och blir förbannad när han tror sig ska få bra pris på delar då rörmockaren sagt att kunden ska få tex 20% rabatt. Men att prislistan som rabatten ges efter är 100% högre än du kan köpa samma sak i en butik för privatperssoner blir man inte upplyst om. Det är då kunden känner sig lurad när han betalat ett rejält överpris. Skulle prispåslaget från butik motsvara ca 10% och timkostnaden vara högre tror jag få skulle klaga, för självklart tycker även jag att rörmockaren ska ha ett visst påslag på material.
Jag tror det skulle bli många fler nöjda kunder med ett högre timpris och ett rimligt materialpåslag, det är lätt för kunden att överblicka och kunden kan uppskatta kostnaderna på ett annat sätt.
Det är ju ingen som säger att rörmockare ska jobba gratis men sättet att ta betalt på är det som kunderna retar sig på.

Sen att det inte är lätt alla gånger att arbeta mot privatperssoner har jag förståelse för. Många vill ha men inte betala för sig och tycker allt är för dyrt. Och dessa kommer man aldrig ifrån hur man än prissätter, men en stor del av privatperssoner tror jag skulle vara mycket nöjdare kunder om prissättningen gick till som ovan beskrivning.

Själv jobbar jag som konsult mot större företag och kommuner, skulle våra påslag på varor vara som rörmockare tar så skulle vi inte vara långlivade. Men självklart har vi en hög timkostnad. Många av våra kunder blir väldigt glada då dom ser att saker som dom köper via oss blir mycket billigare än om dom själv köper samma sak med deras rabatt och då har man skapat ett förtroende och får ofta mer jobb av kunden.
Men det är ju upp till var och en om man vill ha nöjda kunder eller förbannade

Flera rörmockare jag försökt köpa tjänster av har vägrat göra jobben om dom inte får stå för materialet själva. Jag vill köpa in det själv då jag själv är en storkund hos ahlsell och många gånger dessutom har bättre rabatt än rörmockaren. En sådan sak tycker jag visar på hur skev marknaden har blivit då rörmockaren vägrar göra jobb om han inte får sina enorma påslag på materialet

Som konsult gör vi jobb per timmdebitering och ser i den mån vi får köpa material till kunden som en ren bonus då vi oftast lägger på 10% (ibland har vi inget påslag beroende på avtal och om vi räknar med mycket jobb av samma kund) Med tanke på att vi bara har nöjda och återkommande kunder så verkar det vara rätt modell.
Hade jag varit rörmockare hade jag absolut tesat det och profilerat mig med just att ha låga materialpåslag. Eftersom det inte finns (mig vererligen) så tror jag det vore en väldigt bra markadsföring att inte vara som alla andra. Dom som utnyttjat en sådan rörmockare som klart berättat varför hans timersättning är högre än andras tror jag skulle bli en nöjd kund och berätta för vänner och bekanta som skulle bli en succe

Rörmockare i ovan text kan lika gärna vara elektriker eller annan hantverkare. Dock har jag bara upplevt problemet med rörmockare och elektriker. Och det finns undantag som bekräftar regeln. Jag har precis avslutat ett jobb med en rörmockare som var proffesionell och gjorde jobb trots att vi köpte material.
 
Redigerat:
Jag skulle gärna debitera 580kr och helt ta bort påslag på material! Det är vissa som har försökt de, men då kunder ringer runt och jämför priser hos företag så frågar dom ALLTID enbart "vad tar ni i timmen?", aldrig pris på material. Säger jag då 580kr + moms och nästa firma säger 400kr + moms så väljer ju kunden den firman! Även om sluträkningen blir ungefär desamma..

Det allra bästa för alla är att ge fast pris, lämna offert på jobb så ofta de bara går.
 
Thomas59 skrev:
Helt obegripligt att det ska vara så svårt för hantverkare att fatta varför i stort sett ALLA privatkunder blir så irriterade på prissättningen. Eller är det så att ni faktiskt förstår det men skiter i det för att konkurrensen är för dålig, man kan ju undra.
Problemet är att det är kunden som skapar marknaden, så länge dryga snåla privatkunder bara tittar på timpriset så kommer det se ut så här. Att hantverkaren vill ha bra betalt är inget konstigt, men prissättningen sätts utifrån den konkurrensen som finns och indirekt skapas av kunden.

Thomas59 skrev:
Ni hantverkare hävdar ofta att det är så mycket bättre att jobba för företagskunder. Ja tacka f-n för det. Där kan ni ju ohejdat praktisera era skamlösa prissättningsmodeller. Dels är det väl till viss del så att era Företagskunder inte har möjlighet att kolla era förehavanden i samma omfattning som en privatperson men främst är det väl för att en företagskund inte bryr sig då företagskunden i sin tur kan skyffla över kostnaderna på kunderna.
Anledningen att det är bättre att jobba mot företag är många.
-lättare upphandling
-mindre ifrågasättande i själva yrkesutförandet
-lättare regelverk (konsumentköp/tjänst lagen är och ska vara tuff)
-ingen som hänger över axeln när man jobbar
-förståelse för att saker och ting faktiskt kostar (dom bedriver ju ett företag själva)
-mindre efterarbete (då privatkunden ska ringa och gnälla om varför det blev så dyrt)
-återkommande arbeten, privatkunden gör man kanske bar något enstaka jobb för, företaget kanske man debiterar 300.000 om året.



Thomas59 skrev:
Hur svårt ska det vara att förstå att man, om det är ett jobb på löpande räkning, tar betalt för den tid man faktiskt jobbar. Många hantverkare verkar ju vara av åsikten att tar jobbet 5h så tar man i alla falll betalt för 8h med förklaringen att "....man måste ju ta betalt för 8h då man inte hade något annat jobb/inte lyckats klämma in något annat jobb de tre resterande timmarna...." Men HALLÅ, hur svårt kan det vara att förstå att det är HANTVERKARENS problem, INTE mitt.
Klart det är ditt problem, dom timmarna ska betalas av kunderna oavsett. Däremot tycker jag dom ska ingå i timdebiteringen och därmed inte reta kunden, Störtid har alla företag och det är ALLTID kunden som betalar för den i slutändan.

Thomas59 skrev:
Hur svårt kan det vara att förstå att man handlar delar på uppdrag av KUNDEN, med kundens pengar. All rabatt beroende på volym inköp som hantverkaren tillskansat sig beror på inköp för KUNDERNAS räkning.
Fungerar det likadant på bilverkstaden exempelvis, vad tror du dom betalar för en bromsskiva kontra vad du får pröjsa.
däremot så styrs även det via marknaden, får företagen lite att göra så kommer även dom priserna krypa neråt och rabatterna får kanske användas som konkurrensmedel.

Thomas59 skrev:
Hur svårt kan det vara att förstå att under tid som kunden betalar ÄGNAR MAN SIG ÅT arbete hos kunden. Inte en massa annat, långa samtal med andra kunder är bara ett exempel på detta beteende.
Ja ska man få en enmansfirma att fungera idag så kan man inte jobba som du föreslår utamn man måste vara flexibel och kunna ha många bollar i luften.
Yrket kräver telefonservice i viss mån, det kan vara någon som behöver fråga något för att komma vidare i sin renovering eller en fråga i en viktig upphandling med stora pengar inblandade.
DÄREMOT tycker jag nog att man kan dra av någon/några timmar för kunden om man stått mycket i telefon
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
Problemet är att det är kunden som skapar marknaden, så länge dryga snåla privatkunder bara tittar på timpriset så kommer det se ut så här. Att hantverkaren vill ha bra betalt är inget konstigt, men prissättningen sätts utifrån den konkurrensen som finns och indirekt skapas av kunden.
Jag förstår din poäng men OM privatkunderna skulle vara medvetna det ibland väldigt stora pålägget på material så skulle de naturligtvis också fråga om det. Problemet är väl att kunden antar att påslaget på materialet som behövs ligger på rimliga nivåer. Det finns väl knappast någon som bara går efter timdebiteringen om de är medvetna om att det är kostnaden för materialet som kan dra iväg och spräcka den förväntade budgeten.

I och med att fler och fler gått på en mina och att det sprids hur prissättningen ibland fungerar så kommer nog fler och fler att fråga efter både timkostnad och påslag. Men här har också hantverkaren ett ansvar och verkligen berätta om det verkliga påslaget och inte bara köra med att "du får 10% rabatt på materialet eller bara enligt prislista". Jag kan nog lova att de flesta kunder uppfattar det som en bra deal.

Att då privatkunder som inte begriper hur marknaden fungerar och får en överaskande hög räkning skulle vara dryga eller snåla tror jag inte stämmer i de flesta fallen. Att privatkunder gnäller över priset beror väl helt enkelt på att hantverkaren inte lyckats särskilt bra att tala om för kunden vad den egentliga kostnaden kommer att bli.

Självklart har kunden ett ansvar att verkligen fråga och förhoppningsvis skriva ett avtal om vad man kommit överens om så man slipper tjafs, men om vissa hantverkare gillar modellen med "grossistprislista" så ligger ett lika stort ansvar på hantverkaren att ärligt redovisa vad det innebär. Vill man undvika bråk i efterhand och inte har några problem med den prissättning man använder sig av så är det nog inte svårare än att göra kunden medveten om det innan man sätter igång och jobbar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.