Hej .Vi har problem med att vår vattenpump slår av ett antal gånger per dygn, och vi får då springa ner i pumphuset och starta om anläggningen. Jag har provat lufta hydropressen enligt konstens alla regler, men det har inte hjälpt. Jag hoppas ni kan ge mig lite goda tips och råd om vad som kan vara fel. Jag skickar med bilder på hur anläggningen ser ut för att underlätta.

Där man startar om anläggningen, tror jag är nån form av motorskydd innehållandes en PLC. Tillverkare Telemecanique. Det är här symptomen yttrar sig, den slår helt enkelt ifrån.

Motorskydd 1
maskinskydd.jpg

Motorskydd 2 Öppnat! Vad använder man den lilla blåa ratten till? den som är märkt 1.6-2.6 och A?

maskinskydd2.jpg

Sedan har vi "tryck styrningen" från Sämab, och hydropressen från valco:

tryck.jpg

valcohydropress.jpg

Sedan nånstans nere i hålet sitter det en pump av för mig okänt märke och utförande, men det är en djupborrad brunn, på 90 meter.

/Rolle
 
Sånt där kan jag egentligen ingenting alls om, men häromdagen läste jag ett inlägg, där någon haft problem med motorskydd/vattenpump, som hade berott på att en huvudsäkring gått,
Annars är väl problem med pumpen en orsak till till att motorskyddet löser..
 
Prova att öka motorstyrningen något (den lilla blå ratten). Det kan hjälpa om den stod på "gränsen" så att säga.

Det den gör är att bryta vid en viss högsta belastning. Dvs belastas det hela för hårt så löser motorskyddet.
 
Ja, gör som v-g säger, prova att öka motorskyddets inställning något. Det verkar nu inställt på knappt 2,2 A. Tag 2,3 A i stället och se om det blir bättre. Skyddet skall egentligen stå på motorströmmen, vilket i detta fall är svårt att få reda på, då pumpmotorn sitter otillgängligt.
 
v-g skrev:
Prova att öka motorstyrningen något (den lilla blå ratten). Det kan hjälpa om den stod på "gränsen" så att säga. Det den gör är att bryta vid en viss högsta belastning. Dvs belastas det hela för hårt så löser motorskyddet.
Tack. Jag misstänkte att det var något åt det hållet med den blå ratten, klåfingrig som jag är så ställde jag upp den en aning redan i samband med att jag tog bilden. :D. När jag fick ditt bekräftande svar så ställde jag upp den något ytterligare. Det har hittils inte fungerade och nyss ställde jag upp den ytterligare en gång.

Eftersom motorskyddet löser ut så kanske man får misstänka att det är pumpen som håller på att ge upp? Eller finns det någon annan tänkbar förklaring? Och iom att jag ställer upp "toleransen" innebär det isf att pumpen kommer att brännas ut fortare om det är den som börjar kärva? och avslutningsvis, om det är pumpen- klarar jag isf av att byta ut den själv? Eller är det mycket eljobb osv på den?

/Rolle
 
Sveng skrev:
Ja, gör som v-g säger, prova att öka motorskyddets inställning något. Det verkar nu inställt på knappt 2,2 A. Tag 2,3 A i stället och se om det blir bättre. Skyddet skall egentligen stå på motorströmmen, vilket i detta fall är svårt att få reda på, då pumpmotorn sitter otillgängligt.
Tackar, kan man ha en aning om vilken spänning som är brukligt för en pump till en djupborrad brunn? Faktum är att den stod ännu lägre från början, som tidigare nämnt var jag klåfingrig och ställde upp den från 1.9 ca i samband med att jag tog bilden :D
 
Svårt att svara på hur stor motorn är. Om den var rätt inställd från början tyder det på något fel. Ifall motorskyddet fortfarande löser snabbt efter uppjustering kolla om någon säkring är trasig.
 
Jag är lite lur på hydropressen, hur ofta startar och stoppar pumpen när det tappas vatten?

Protte
 
Kan vara smuts i hålet till membranet i tryckströmbrytaren(Sämab).
Är det smuts där kan pumpen få jobba länge och hårt och kan orsaka att ditt överströmskydd löser ut.

I botten på tryckströmbrytaren sitter ett membran, typ rund liten dosa med 6 skruvar.

Ingångshålet(som känner vattentrycket) till membranet brukar täppas igen av rost och orsakar detta problem.

Bara skruva isär och rengöra
Stäng av strömmen och kör ut trycket i hydropressen, låt kranarna stå öppna.


.
 
prototypen skrev:
Jag är lite lur på hydropressen, hur ofta startar och stoppar pumpen när det tappas vatten?

Protte
Till historian hör att det tidigare under vintern var så att hydropressen behövde luftas och då stod pumpen och slog till och från konstant. Iom att jag är 100% novis på detta område, så tog det mig ett tag att få tummen ur r**en och sätta mig in i hur allt fungerade och åtgärda det. (Därav är jag extra misstänksam på ifall pumpen har fått sitt.)

Efter det problemet var fixat så avlöstes det av detta problem. Just nu vet jag faktiskt inte hur ofta den slår till eller från, men i helgen skall jag nog ta och låta vattnet rinna för att se vad som händer.

/Rolle
 
Vad menar du med att den behövde luftas? Hoppas du menar att den behövde fyllas på med luft och inte tömmas på luft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.