Vårt kök är ganska stort med ö och många skåp väggfasta vitriner mm. Luckor i massiv ek granitskiva inkl vask på ö och specialbeställd diskbänk i rostfritt. Vitvaror Siemens och Miele.
Vi hamnade på ca 440000 (köksskåp och vitvaror) då är inte arbetet med allt runt om inräknat. Vill helst förtränga den kostnaden:eek: Vi tog själva in priser och handlade vitvarorna utanför köksleverantören det blev betydligt billigare.

Vill tipsa om Ångungn den bästa investeringen av allt, något dyrare men ack så bra. Vi hoppade inbyggnads micro då vi inte använder den mkt och kan ha den i ett "gammel" dax skafferi.
 
Jordahl skrev:
Det viktigaste är inte köket utan vitvarorna, det är dessa som slits, alla köksstommar plus ateraljer som hör till är det lång garanti på och de håller oerhört, men har man slarvat och snålat på vitvarusidan så är det det som blir dyrt i slutändan.
Skulle säga precis tvärtom. Satsa på bra, stabila stommar eftersom köket utsätts för mkt slitage. Gärna massivt trä, som inte förstörs av fukt och som går att skruva i. Då behöver man bara byta luckor när man senare vill fräscha upp köket. Vitvarorna blir ändå omoderna på några år, så de lär man behöva byta ut ändå.
 
ellan40 skrev:
Vårt kök är ganska stort med ö och många skåp väggfasta vitriner mm. Luckor i massiv ek granitskiva inkl vask på ö och specialbeställd diskbänk i rostfritt. Vitvaror Siemens och Miele.
Vi hamnade på ca 440000 (köksskåp och vitvaror) då är inte arbetet med allt runt om inräknat. Vill helst förtränga den kostnaden:eek: Vi tog själva in priser och handlade vitvarorna utanför köksleverantören det blev betydligt billigare.

Vill tipsa om Ångungn den bästa investeringen av allt, något dyrare men ack så bra. Vi hoppade inbyggnads micro då vi inte använder den mkt och kan ha den i ett "gammel" dax skafferi.
så ni köpte vitvaror för 140` ? sedan du i en annan tråd skrev att köket kostade 300`...
vore kul med lite bilder på ett kök i halvmillionsklassen:)

lars
 
vårt kök kommer från danska multiform -stort o rejält c:a 5,5x3,5meter med en L-formad del utan överskåp och en separat vägg med kyl o frys i mitten och skåp på varsin sida upp till taket.

Vi fläskade till med en massiv granitskiva på hela kalaset på runt 7,5 meter med infräst häll, infräst vask (franke papillon) vägg skydd i glas med massiva valnötslister som avslut...

Låter väl flashigt vägge ;-) totalkostnad för ALLT inkl. vitvaror, granitskiva, stommar, luckor etc landar på drygt 85-90000....

Orimligt? Inte om man lirkar priser och köper alldeles strålande prisvärda utställningskök o kompletterar :)
 
Ja Lars vi skrev 300000kronor egentligen oviktigt i den annonsen för vi ville varna andra för TIBRO KÖK. Vi har en faktura på 330000kr för köket utan vitvaror. Vasken (specialbeställd) + vitvaror resterande. Men skulle man vilja ha vitvaror för 140' är det ingen konst för den som önskar det men det valde vi bort. Som jag också skrivet är vårt kök stort med mkt skåp och stor Ö med granitskiva. Visst har det kostat men man väljer här i livet vad man vill och vi ville ha ett stort lantkök som är funktionellt. Men jag har också framfört vår åsikt om köksleverantör tror att Ikea är MINST lika bra men de hade tyvärr inte vad vi sökte till vårt kök. I daxläget har vi ett superfint kök som vi skulle varit jätte stolta över om det INTE hade varit för alla fel som vi inte rår på och tyvärr idax läget inte kommer någon vart med. Som det är idag hade vi varit glada om de tagit tillbaka köket och vi köpt av ngn annan leverantör. Däremot planering och helheten har blivit super.
 
ellan40 skrev:
Ja Lars vi skrev 300000kronor egentligen oviktigt i den annonsen för vi ville varna andra för TIBRO KÖK. Vi har en faktura på 330000kr för köket utan vitvaror. Vasken (specialbeställd) + vitvaror resterande. Men skulle man vilja ha vitvaror för 140' är det ingen konst för den som önskar det men det valde vi bort. Som jag också skrivet är vårt kök stort med mkt skåp och stor Ö med granitskiva. Visst har det kostat men man väljer här i livet vad man vill och vi ville ha ett stort lantkök som är funktionellt. Men jag har också framfört vår åsikt om köksleverantör tror att Ikea är MINST lika bra men de hade tyvärr inte vad vi sökte till vårt kök. I daxläget har vi ett superfint kök som vi skulle varit jätte stolta över om det INTE hade varit för alla fel som vi inte rår på och tyvärr idax läget inte kommer någon vart med. Som det är idag hade vi varit glada om de tagit tillbaka köket och vi köpt av ngn annan leverantör. Däremot planering och helheten har blivit super.
var inte alls meningen att kritisera era val, jag skulle uppskatta att se bilder på härligheten:)
 
Jag hänger på den här tråden då vi sitter hemma och försöker budgetera ett kök på 15 kvm och det skulle vara intressant att höra vad ni tror om budgeten:
IKEA kök 26 000kr
Kran + div. VA 2500kr
Golv 4000kr
Kakel 3000kr
Tapet, färg och lister 3500kr
El och belysning 7000 kr
Övrigt byggmaterial 2500kr
Vitvaror 35 000kr
 
  • Kök på bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
crillez skrev:
Jag hänger på den här tråden då vi sitter hemma och försöker budgetera ett kök på 15 kvm och det skulle vara intressant att höra vad ni tror om budgeten:
IKEA kök 26 000kr
Kran + div. VA 2500kr
Golv 4000kr
Kakel 3000kr
Tapet, färg och lister 3500kr
El och belysning 7000 kr
Övrigt byggmaterial 2500kr
Vitvaror 35 000kr

Även om man tycker sin budget innehåller allt väsentligt så brukar den spricka ändå:). För min del så var det en hel del verktyg jag var tvungen att köpa, fix/fogmassa hade jag glömt, fler lister än jag tänkt mig, mer spackel är budgeterat, dyrare och mer färg, silikon, "special"
täcklister eftersom vanliga ej visst fungerar och så vidare. Nu är dock det här min första renovering och jag hade inget direkt satt budget utan mer ett mål. Men min erfarenhet är att det alltid tillkommer mer utgifter än beräknat. Det brukar väl rekommenderas att man drar till med 10-15% på ens budget man gjort för att komma fram till verkligheten.

Likväl som att du inte bara klarar dig på 1m2 kakel till en lika stor yta utan du behöver spill material så går det alltid åt extra pengar till köket. Kanske dålig jämförelse men ändå:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.