Hej,

I min bostadsrättsförening utförde vi 2008 en långtidsmätning med spårfilmsdosor. I flera av husen kom man över gränsvärdet. Det högsta på över 500 Bq/m^3. Vi har konstaterat att det handlar om markradon och att det inte kommer från byggnadsmaterialet. Av en saneringsfirma fick jag förslaget att köpa in 5 mätdosor för korttidsmätning per hus och under 2 veckor mäta på olika ställen på det nedersta planet för att mer exakt kunna lokalisera radonkällan. Jag är mer inne på att köpa fem stycken Safety Siren Pro 3 elektroniska radongasmätare från USA och göra samma sak. Detta borde väl ge en vägledning över vilken väg radonet sugs in i huset? Lyckas man peka ut ett eller två rum kan man ju sedan koncentrera mätningarna till dessa och på andra sätt jobba vidare för att lokalisera källan. De elektroniska mätarna går ju att återanvända om och om igen i varje hus. Går dollarkursen ner och man hittar billiga transformatorer tycker jag att det borde bli en billigare och bättre lösning, eller har jag tänkt helt fel? :confused: Är det någon som ser någon nackdel med denna metodik jämfört med att använda standarddosorna? Blir noggrannheten sämre?

Någon som vet var man kan köpa en passande transformator? Nu ångrar man alla gånger under åren som man lämnat in transformatorer från uttjänade prylar till elektronikåtervinningen. :) På Clas Ohlson hittade jag en mellantransformator ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=64616380 ) för 149 kr, men jag skulle föredra att bara ha en transformator mellan eluttaget och mätaren.
 
Varför inte ta in en radonkonsult?
Då får ni svart på vitt genom vilka genomföringar in respektive rum/hus som radonet tar sig in.

Hör efter med ytterligare några firmor och begär in offert/förslag på åtgärdsgång.
-Hur tänkte saneringsfirman gå vidare efter korttidsmätningen?
Nästa steg borde bli att ta in en radonkonsult som lokaliserar otätheterna, skriver en rapport och rekommenderar lösning. Jag tycker det låter som om ni skulle kunna ta det steget på en gång?

Hos mig så visade de flesta möjliga läckställen på maximalt 300-700Bq/m3 (dvs lokalt - inte rumsnivå). På ett ställe drog dock mätvärdet iväg till 14000Bq/m3. (ingen rumsnivå översteg 320Bq/m3 långtidsmätning). Japp, efter det var det ganska solklart var det läckte in, men jag hade inte hittat det med ens 20 mätdosor.
 
Snabbsvar:
De elektroniska mätarna är minst lika tillförlitliga som filmdosorna så så långt är det rätt tänkt!
Dessutom kan du säkert sälja dom för en hyffsad peng när du är klar.
Att vänta på bättre dollarkurs kan nog dock ta sin tid....:(
 
Bujin skrev:
Någon som vet var man kan köpa en passande transformator? Nu ångrar man alla gånger under åren som man lämnat in transformatorer från uttjänade prylar till elektronikåtervinningen. :) På Clas Ohlson hittade jag en mellantransformator ( [länk] ) för 149 kr, men jag skulle föredra att bara ha en transformator mellan eluttaget och mätaren.
Saxat från ett av mina tidigare inlägg:

... Köpte en Nordic Power 18V/1A på Elfa, (art 69-688-47) för strax över hundringen. Kan hända att jag fick lov att köpa en extra DC-propp också för att få den att passa. Minns inte riktigt.

/Q
 
Det räcker med en korttidsmätare, som du kan flytta efter 48 h, kostar ca 5000 + moms. /Emil
 
Sne4 skrev:
Varför inte ta in en radonkonsult?
Då får ni svart på vitt genom vilka genomföringar in respektive rum/hus som radonet tar sig in.
Vi har redan haft en radonfirma här. Den enda mätning de gjorde var att mäta på byggmaterialet och kunde utifrån det konstatera att det rörde sig om markradon. Åtgärdsförslagen och prisnivån som sedan lämnades blev vi inte riktigt nöjda med. Från annat håll blev jag sedan rekommenderad att ringa den där radonfirman som föreslog korttidsmätningen. Tänkte kontakta ytterligare några firmor, men just nu väger förslaget om korttidsmätning tyngst. Det rör sig om minst sex hus som måste åtgärdas. Dollarn har ju börjat backa tillbaka. :rolleyes: Nästa gång någon man känner ska till USA kommer jag att lägga en beställning på fem elektroniska radongasmätare. Finns det annars någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att låna ut/hyra ut eller sälja sin mätare?

Tack alla för era goda råd! :)
 
Redigerat:
Nu har vi börjat lokalisera radonkällorna och tänkte börja täta. Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan täta inspektionsluckan som visas på bilderna?

Min idé är att försöktigt bila/hacka bort den gamla cementen runt röret och fylla på med ny cement. Vilken typ av cement är att föredra? Ska man även täta med plast och/eller annan tätningsmassa?
 
  • IMG_2306 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2302 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.