Börjar dra ihop sig mot spännpappsspikning i våra två salar hemma! Äntligen är ytterväggen på plats igen, mellanbjälklaget lyft på plats, trossbottnen är hel och det finns ett nytt golv att gå på... Vi passade även på att fräsa in elen i väggarna då timret ändå var blottat.

Nu till frågetecknen vi spännpappningen:

Hur bör vi göra när vi spikar "takpappen" ovanför kakelugnarna? Det är två rektangulära kakelugnar som står mitt på varsin vägg och krönen går i princip ända upp till taket så det går inte att komma åt att spika ovanför.Pappens riktning är tänkt så att kakelugnarna hamnar på vådernas långsidor. De två alternativ jag kommit på är att antingen skära till en ruta lite större än kakelugnen och spika tre av sidorna och sedan fortsätta med våder åt båda hållen. Andra alternativet är att helt enkelt bara börja med en våd som löper ovanför kakelugnen och strunta i att spika den där man inte kommer åt. Denna våd kan ju göras lite smalare än de andra, kanske någon decimeter bredare än kakelugnens djup. Finns det någon metod som är mer beprövad än den andra? Alternativ ett känns ju lite krångligare och ger fler skarvar som kan synas, men känns lite säkrare då det är en mindre yta som kan bli "bucklig" om det spänner snett. Lite bucklor ovanför kakelugnen gör ju inte så mycket.

Andra frågan är angående pappen vid eluttagen. Är det bara att skära upp hål för dosorna eller riskerar man då att det drar iväg och spricker? Behöver man spika upp en spikremsa runt hålet innan man skär ut det?

Frågor angående målningen! Takpappen är med vit yta och behöver ju målas med oljefärg innan ev. limfärgsmålning. Tanken är då att måla med matt linoljefärg direkt och slippa limfärgsmålningen om resultatet blir tillfredsställande. Skulle man vilja limfärga senare fungerar det väl lika bra med matt oljefärg som spärr? Är ni som målat papptak med matt linoljefärg nöjda med resultatet? Att färgen luktar mycket har jag hört, men vi skall inte bo i rummen på länge och kan ventilera ordentligt samt har ansiktsmask om det skulle behövas så det är nog inget problem.
Sista Frågan! Behöver man grundmåla spännpappen med oljefärg innan tapetsering? Jag har läst i vissa beskrivningar att man skall göra detta, medans det inte nämns i andra. Det vore ju skönt att slippa!

Det blev långt...


Tack på förhand!
 
Tack för tipset! En riktigt utförlig och tydlig beskrivning av pappspänningen, men lite kortfattat angående målningen... ;) En problematik med att dra en hel våd ovanför kakelugnen, nämligen att rullen inte kommer emellan, belystes och talar kanske för det första alternativet.
 
@Aof
-Det spricker inte när man snittar upp för takuttagen.
-Matt linoljefärg blir kanonbra men luktar verkligen starkt! Men visst, inte vara bo där och ha ansiktsmask duger säkert.
 
aof skrev:
Takpappen är med vit yta och behöver ju målas med oljefärg innan ev. limfärgsmålning.
Varför då?
 
Pappen skall patenteras med oljefärg innan målning med vattenbaserad färg. Annars suger pappen åt sig vattnet och kan bli för tung och då gå sönder. Pappen suger även åt sig vattnet väldigt fort när man målar med limfärg och det är svårt att få ut färgen bra. Det har dock inget med att pappen är vit från början som det kanske kan ha verkat i ursprungsinlägget...
 
Patenterade man med oljefärg även i takpappens "ungdom"?

Jag har också tänkt pappspänna i vår och funderar på att måla med äggoljetempera (matt linoljefärg går bort). Limfärgen är fantastisk, men ack så sölig att måla tak med. Med äggoljetempera kanske en strykning räcker om pappen är vit. Åsikter?
 
Inte med Auros iaf, men till viss del kan det bero på det aof säger, men det var så jäkla dålig täckning med den. Även på icke spännpapp. Ovolins kanske är bättre? Den tänkte jag prova i alla fall.
 
Jag hade tänkt blanda egen tempera, det är ju så enkelt. De prov jag har gjort tidigare på papp har täckt väldigt bra.
 
Har tyvärr alla böcker i flyttkartonger på vinden i väntan på att spännpappen skall på plats så att i sin tur bokhyllor kan monteras... men jag har för mig att det förespråkas patentering både i en målarbok från 1930-talet och i en "hur gör man-serie" om tapetsering i tidningen husmodern från runt 1905.
 
Fick en fundering och en liten ångest över hur duktiga ni är med spännpappen medan jag tar ner den i tre rum. Gör-vi-rätt-ångest! Det gick över idag när jag tog ned takpappen i vårat blivande badrum och fick ett regn av musskit över mig.......:eek:
 
Om du sätter upp ny papp och rätar ut och återanvänder all nubb är det
inget att ha ångest för...;)

Papptak i ett badrum är nog inte mitt första val heller!

Väntar nu otåligt på att elektrikern skall ha tid att lägga elen på plats så vi kan börja spänna!
 
Det var en man ifrån Gränna,
som sin stjärt så hårt kunde spänna,
att han uti detta hål
kunde strypa en ål
och till och med vässa en penna

Häpp! Från spännpapp till badrum..........eh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.