Bewi´s EPS-likande material http://www.bewi.com/index.asp?menyID=1752&parentID=1752?

Det är ju en intressant med nya material och lösningar.

Jag sitter i läget där jag ser över och kommer bygga passivhus och behöver material som har bra U-värden och som även består av ickeorganisk material.

Finns alternativ till detta material som någon vet?

Någon som vet hur man får detta tätt vid syll? Hur isolera bort köldbryggan i betongen?

Många frågor blir det med nya tankar och ideer.
 
Sitter med samma tankar som dig Hammarhaj. Har kollat lite på Bewi's system och tycker det känns ganska intressant. Det som oroar oss lite är cellplastens eventuella krympning.

Det har ju gått ett par månader sedan inlägget, har du kommit framåt i ditt sökande?

Det material som jag känner är ett alternativ är Aeroc. Det bör ge god isolering och skönt inneklimat.
 
JanneL skrev:
Detta är inget nytt om jag inte tar alldeles fel. Palikka från Finland har hållit på i många år. Paul Ross bygger mycket med deras produkt:
[länk]

Fanns även en Norsk variant som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på och vet dessutom inte om de finns kvar.
Sedan har vi även Dorotherm: [länk]
Du tar fel;)

Det är två helt olika system/byggnadsmetoder, däremot stämmer det att palikka och dorocell liknar varandra, men fagerdalas system är nått helt annat.
 
Nja, jag åsyftade Bewi. Hade inte en tanke på Fagerdala. Dock måste jag erkänna, fast det svider, att konceptet är intressant. En nackdel dock med alla dessa prefab- varianter är avsaknaden av lite mer spännande arkitektur. Man är s.a.s hänvisad till en låda, med 90 graders hörn. Palikka och Dorotherm ger som jag ser det större valfrihet att forma sitt hus efter eget tycke. Dessutom tror jag att det är väl lämpade för självbyggeri om man är något så när händig och inte har tänkt köpa nyckelfärdigt.
 
Vi bygger betonghus (sandwichelement), dvs betong-EPS-betong. Isoleringen är på 220 mm och då erhålls ett U-värde på cirka 0,18-0,19. Går man upp i tjocklek kan man komma ner i U-värden på ca 0,115-0,12 men då pratar jag 300 EPS med högre lambdavärde.
Vårt hus finns på länken nedan:

http://www.vaxthusvagen.blogspot.com/

Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.