Vi ska börja renovera badrummen och har fått en offert.

I väggarna ska det vara OSB-skivor samt armerad gips framför det(ovan på).

Frågorna blir:
Är det godkänt

Kan man sätta upp "vad man vill" på väggen sedan eller måsta man träffa reglar.
Tänker främst då på om man vill ha upp något skåp eller liknande på väggen.

EDIT: Väggen bakom är reglad.
Innervägg trä och en bit av badrummet är mot uttervägg som även den är reglad samt
att fasaden är tegel.
 
Redigerat:
Det finns 2 olika paket med regler, man måste följa det ena eller det andra.

Bkr gäller för keramiska material, dvs kakel och klinkers. Gvk gäller för plastmattor och liknande.

Läget kompliceras av att om man väljer ett tätskikt till sitt kakel som täcks av Gvk (Dvs svetsad plastmatta på golv och väggar som man sedan kaklar på), då får man följa Gvk reglerna även om man har keramiska material.

Enl. BKR så får det inte finnas något organiskt skivmaterial i väggarna. Och alla saker som skruvas upp måste skruvas i en bakomliggande regel. Alla skruvhål måste "bottna" i en regel. man får aldrig borra rakt igenom. Skälet är att det silikon man sedan skall fylla hålet med innan man skruvar skall få tryck på sig av skruven, det får det inte om det kan försvinna vidare in i väggen. Dvs det är ingen vits med OSB efterssom man ändå inte får skruva i det. Plus att OSB är alltför fuktkänslig.

Gvk tillåter för närvarande kartonggips i väggar och (tror jag) Osb skivor. Reglerna är tydligten under omarbetning.

Men om du väljer de vanligaste typerna av tätskikt så måste BKR följas.

Du skriver fiberarmerad gips. Tänk då också på att det är en djungel mellan olika skivfabrikat. Ex. Gyproc har en fiberskiva som är godkänd. Den får sättas som enkelgips med cc60 OM man väljer den 15mm tjocka skivan. Den skivan finns inte att köpa någonstans (ialla fall inte i Stockholm) det finns bara 13mm skivor, som de flesta byggare sätter i ett lager, vilket alltså inte är godkänt. Däremot så finns det cementbaserade skivor (ex. Aquapanel) som är godkända att sätta i ett skikt.

Jag provade att få beställa 15mm skivan via en bygghandlare, den var mer än dubbelt så dyr som 13mm skivan.

Iom. att firman uppenbarligen inte har koll på reglerna så skulle jag ialla fall begära en detlajerad förteckning över vilka material och hur mycket de tänker använda, och sedan kontrollera med BKR om det är OK.
 
>hempularen, tack för svaret.
Badrummet är i ett hus från 1970 där det har varit våtrumsmatta och tapet. Vi tänkte
nu kakla och klinkra.

* På offerten står det "...Att på väggar skruva OSB-skivor samt armerade gipsskivor avsedda för badrum..."
Dom har inte specificerat mer än så.
Men att man ska

* Först är det isolering av väggar och även "...Förstärkning av golvbjälklag 30 c/c..."
Dom har alltså inte specificerat tjockleken.

* "I varje badrum monteras ett fördelningsskåp avsett för varmt/kallt vatten"
Verkar bra.

Det verkar råda en stor osäkerhet för tillfället om vad som gäller och som ska
rekomenderas. ( http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=127 )
Offerten ger att gott intryck och även med den text som finns med så tycker jag
att det finns en seriositet, även om inte jag har kunskapen att "slå hål" på den.

Dom ska styva upp golvet tex, skickar med "Konsumentverkets Allmänna
bestämmelser", Använder Rir-i-rör, fördelningsskåp och gav ett seriöast intryck.
Men ovan nämnt kanske inte är jätte unikt.

Ska skruvhål bottna så måste man ha lite kolla var dom sitter.
Så det går inte med en gips expander alltså...

Organiskt material. Väggen bakom är ju i trä. Så organiskt material kommer det
hur som helst att vara bakom. Men då kanske det ska vara en cementbaserad
skiva mellan träreglar och kaklet.

Vet du om sk mineritskivor är godkända?

Jag har gvk´s "broshyr" hemma. Den har väl något år på nacken men det verkar
som sagt inte ha bestämts så mycket på sista tiden.
Ska skriva ut lite från Byggkeramiska rådet oxå.
 
Det är Ok med reglar i trä osv. Det är just olika former av träbaserade skivmaterial som inte är tillåtna. Även råspont är förbjudet (fast där finns en del undantag, vid bärande vägg osv).
 
Ska ni ha kakel och klinker eller matta?

Anges det någonstans i offerten om BBV eller GVK?

Der här med OSB bakom våtrumsskivan verkar ju vara väldigt vanligt även hos BBV-certifierade trots att det INTE är godkänt..
 
Reglerna är nästan lite väl larviga, tycker jag iaf. I duschutrymmet kan man mer än gärna vara noga. Men att låta bli att sätta OSB för att det finns en risk att vatten ska tränga in i skruvhålet, ta sig förbi silikonet, rinna längs med skruvens gänga för att slutligen göra skada på OSBs baksida...

Tur att man inte jobbar som plattsättare, jag hade blivit tokig.
 
GoForIt skrev:
Ska ni ha kakel och klinker eller matta?

Anges det någonstans i offerten om BBV eller GVK?

Der här med OSB bakom våtrumsskivan verkar ju vara väldigt vanligt även hos BBV-certifierade trots att det INTE är godkänt..
Det har varit matta men vi ska ha kakel o klinker.

Nja, de skriver "...enligt normer och föreskrifter".

>Skerfe, Jag skulle inte heller vilja vara det ;-)
 
loffes skrev:
Det har varit matta men vi ska ha kakel o klinker.

Nja, de skriver "...enligt normer och föreskrifter".
Då tycker jag du ska begära ett förtydligande av dem, om de tänka följa BBV eller GVK. Är det BBV, så vet du ju nu att det inte är tillåtet och kan ifrågasätta det. I vilket fall som helst, så noterar nog firman att "den här killen verkar ha läst på" och är förhoppningsvis extra nogranna vid arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.