Nu är det såhär att jag ska "kakla" i köket men jag har köpt klinkers istället för kakel. Nu är det dock såhär att mina klinkerplattor är något förbannat (ursäkta) hårda och med andra ord inte så lätta att kapa. Köpte någon billig variant av kakelskärare och den fungerade väl sådär om man uttrycker det milt. Hittills har jag bara kaklat ganska enkla partier och där har jag som nödlösning använt skärtrissan på kakelskäraren och sedan "kapat" av det med en kakeltång. Men nu börjar jag komma upp i lite volym av plattor som ska kapas och då håller inte det tillvägagångssättet.

Så frågan är om man ska hyra riktiga grejer, typ en riktig kakel/klinkerkap? Fast frågan är vad det kan kosta på ett ungefär? Har väl en del som ska kaklas och jag går rätt varsamt fram så att allt blir rätt och det kanske skulle bli mer än en dag som det skulle behöva hyras. För antar att det inte är helt billigt att hyra grejer. Kollat lite på eniro och googlat med men rätt svårt att utröna vilka som hyr ut maskiner. Brukar vanliga kakelhus hyra ut eller vart brukar man vända sig?

Ett annat alternativ är att jag köper ordentliga grejer för då har jag det också i framtiden. Å andra sidan så vill man inte lägga en förmögenhet när det bara är ett kök som ska kaklas och det lär ta ett tag innan de verktygen används sen igen.

Mitt problem kanske var att jag köpte just en kakelskärare? På Jula har de ett verktyg som kanske är något eller vad säger ni? Står även att det går att ritsa hål med max 80 dimameter, betyder det att den kan göra runda hål i klinkersen för uttag och liknande? Eller ritsar den just bara ett streck? Många frågor här från en amatör, hoppas ni orkar läsa allt.

www.jula.se - sök sen på artikelnummer: 243701
 
När jag tänker efter så liknar den där kakelskäraren jag hänvisade ovan väldigt mycket om den jag har idag. Artikelnummer: 243700 på jula i alla fall. Fast står att den jag hänvisar i inlägget ovan tar klinkers. Fast kanske inte säger så mycket om hur bra/dålig den är.
 
En vinkelslip med diamantklinga i kommer du väldigt långt.....
 
T
kimpo skrev:
En vinkelslip med diamantklinga i kommer du väldigt långt.....
Japp, det bästa redskap man kan ha vi plattsättning!
 
Dags för lite slutkommentarer som någon annan kanske får nytta av. Skulle kört på diamantklinga om jag haft utrymme för dammet. Nu bor jag dock i en rätt trångbodd lägenhet och jag är inte så sugen på mer damm än jag redan haft i lägenheten. Hur som så köpte jag Julas variant av den jag hänvisade till i första inlägget.

Den fungerade rätt bra till att kapa mitt klinker, ändå negativa är väl att det inte går att fästa fast själva stödet i uppfält läge som man knäcker plattorna med. Rits historian är som det säger just mest en rits. Nu ska jag dock bara göra två hål för kopplingsdosor så jag kommer använda den till att gå igenom hela plattan. Blir dock ett väldans vevande och är inget att rekommendera om man har ett gäng kopplingsdosor i väggen.
 
  • Gilla
Viktor Appel
  • Laddar…
På K-rauta kostar det 50 kr per dag att hyra en klinkerskärare (eller vad det nu heter), man får deponera 500 kr, men de får man tillbaka. Det är således inte någon högre kostnad om man inte håller på i massor av dagar.
 
Köpte en Sigma-skärare till badrumsprojektet i huset. Hade en billig från Jula innan (renoverade badrum+kök i förra lägenheten). Enorm skillnad. Så får du problem rekommenderas verkligen att hyra/köpa en proffsskärare.

För hål hålsåg för kakel/klinker, som du kör i borrmaskinen. Kostar några hundralappar men är väl värt det.

Motorkap används bara i nödfall (om väldigt smala remsor skall kapas). Svinar ner något otroligt och långsamma att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.