Var får man tag i ett expansionskärl över 200l för ett öppet system utan att det blir för special?
(special=dyrt som f...)
Kan man parallell/ serie koppla två 125 liters annars? :confused:
systemet blir 4300liter
 
Kolla med nån bysmed eller plåtverkstad,nån som inte har ont i ryggen kanske kan tillverka ett sånt på rasten eller fritiden för en inte allt för stor peng?:)
 
över 200l verkar de inte ha på rinkabyrör :(
 
Det borde väl gå bra att parallellkoppla.
 
Det går att parallellkoppla men det blir dyrare än att köpa ett med rätt storlek.
 
om jag kopplar ett 150l (RF) längs ned och mitt gamla 75 liters (RF) ovanpå så borde det funka...
 
vänta lite... jag undrar vad de där 5% kommer ifrån
Enligt mina beräkningar expanderar inte vattnet i ett luftfritt system mer än 1,6%
Det låter mycket med 3,4 % i säkerhetsmarginal
 
från 0 till +100grader C
 
_ap_
enlig en exel fil jag har expanderar vattnet 186L om tot volymen är 4300.
Jag kan dock inte se vilka parametrar som används utan lägger bara in totvolym.
 
Extuna har standard 250 liters. Vet inte pris, men jag beställde 300liter + en balja som kan fånga upp ev läckage + frakt för 6900 kr. Ett 100-liters hos min installatör kostade 4200 + moms, så kolla med dem. Jävligt trevliga också!

023-26990

Lars
 
186 liter på 4300 blir 4,3% , 200l skulle vara 4,6% och det skulle räcka...(rätta mig om jag har fel) ;)
då kan man beställa ett RF på Rinkaby för 4600 inkl moms och frakt
 
Enligt formelsamlingen expanderar vattnet 0,18 E-3 per grad mellan 20-100 grader

Det ger 77 liter volymökning på dina 4300. Dvs 200 liter borde räcka gott.

I dom 5% ligger att vatten avdunstar och marginaler. Men detta borde ju inte öka med större volym. Slutsats: 5% är en gammal tummregel som blev standard innan acktankens intåg, med dagens volymer leder den till överdimensionering av expansion.

Samtidigt har jag sett för många tryckexpansion för att tro att dom överdimensioneras...
 
En kompis har 5000liter i acken och endast två parallellkopplade 50 liters kärl och det funkar...
 
Ett bra och billigt tips om ni vill ha ett stort expensionskärl är att konvertera en gammal varmvattenberedare.

Materialet finns ju både i RF och emalj ooch fördelen är att den är isolerad och har en ganska tilltalande utsida.

Det är bara att kolla blocket, den lokala skroten eller en rörmokare i närheten.

Priset är nog inte så dyrt heller om man jämför med ett nytt expansionskärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.